POSTANOWIENIE - Interpretacja - DO/443-39/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.12.2006, sygn. DO/443-39/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika złożonego w dniu 13.11.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem z dnia 07.11.2006 r. (data wpływu: 13.11.2006 r.) Podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w następujacym stanie faktycznym:

Podatnik w kwietniu 2006 r. podpisał umowę o wykonanie prac budowlanych. W zakres prac budowlanych objętych w/w umową wchodziło wykonanie:
- wylewki cementowej na poddaszu i tarasie,
- wykonanie tynków gipsowych poddasza,
- zabudowa poddasza - 2 x płyta,
- wykonanie elewacji zewnętrznej budynku,
- wykonanie ogrodzenia oraz śmietnika.

Zgodnie z umową powyższe prace budowlane dotyczą domu jednorodzinnego w Krakowie, przy ul. (...).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego sformułowano następujące pytanie wymagające interpretacji tutejszego organu podatkowego, czy prawidłowo postąpiono stosując 7% stawkę podatku od towarów i usług do wykonania śmietnika wraz z ogrodzeniem w przypadku, gdy śmietnik będzie odrębnym obiektem wbudowanym w część ogrodzenia, usytuowanym w pobliżu budynku mieszklanego na terenie posesji i przeznaczony tylko i wyłącznie dla domowników tego budynku.

W opinii Podatnika należy zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% z uwagi na fakt, że usługę budowlaną polegającą na budowie ogrodzenia wraz ze śmietnikiem znajdującym się na terenie związanym z obiektem budownictwa mieszkaniowego należy traktować jako robotę budowlaną związaną z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

W oparciu o dokonaną analizę stanu prawnego w przedmiotowym zakresie tutejszy organ zauważa:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:
- robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
- obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Z treści art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez infarastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:
1) sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ustawy).

Przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a w/w ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu w ściśle zdefiniowanym rozumieniu. W myśl art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) obiekt budowlany to m.in. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, natomiast przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Budowa ogrodzenia jest realizowana w ramach urządzenia i zagospodarowania terenu i stanowi końcowy etap realizacji inwestycji z zakresu budownictwa mieszkaniowego. Ogrodzenie jako urządzenie techniczne związane z obiektem budownictwa mieszkaniowego spełnia kryteria określone w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające uznać je za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Jednakże możliwość zastosowania stawki 7% do prac związanych ze wznoszeniem ogrodzenia uzależnione będzie od tego, czy wykonywane prace będą mogły być uznane za roboty budowlane. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde zindywidualizowane świadczenie nie stanowiące dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych (bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej), zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto śmietnik, w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy Prawo budowlane, jest zaliczany do obiektów małej architektury, co należy rozumieć jako niewielkie obiekty, a w szczególności m.in. użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drobinki i śmietniki. Tym samym spełnia przesłanki art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie uznaje przedstawione przez Spółkę stanowisko co do możliwości zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% za prawidłowe.

1. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
2. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

POUCZENIE
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie