Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.414.2025.2.MO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z – brak daty sporządzenia o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem sygnowanym datą 8 lipca 2025 r. oraz pismem z 8 sierpnia 2025 r. (wpływ 12 sierpnia 2025 r.), pismem z 10 września 2025 r. (wpływ 10 września 2025 r.), a także pismem z 11 września 2025 r. (wpływ 11 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”).

Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy obecnych i przyszłych lat podatkowych.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG, której przeważającym rodzajem działalności jest PKD 70.20.Z – Doradztwo w zakresie zarządzania. Dodatkowo, w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca (…), natomiast nie jest to przeważająca działalność i nie stanowi ona zakresu oceny złożonego wniosku.

Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca uzyskuje przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku.

Podstawowa działalność polega na świadczeniu usług doradczych na rzecz spółki kapitałowej, w tym:

-udzielaniu spółce porad w konkretnych kwestiach dotyczących wszystkich aspektów rozwoju (…),

-udziale w wewnętrznych spotkaniach zarządu spółki,

-udziale w spotkaniach z kontrahentami, klientami i władzami lokalnymi spółki w celu udzielania natychmiastowych porad oraz analizy sytuacji po spotkaniach,

-komentowaniu warunków przewidywanych transakcji, polityki spółki oraz strategii – zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych – dotyczących rozwoju, przebudowy, a w szczególności (…).

Wnioskodawca wykonuje działalność samodzielnie, bez zatrudniania pracowników lub współpracowników.

Zgodnie z pismem z dnia (…) czerwca 2025 r. (sygn. (…)), wydanym przez Urząd Statystyczny, wskazana działalność jest sklasyfikowana według PKD 70.20.Z.

Dodatkowo:

·w żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie świadczył usług na rzecz kontrahentów, z którymi łączyłby go wcześniej lub łączy stosunek pracy;

·przychód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku;

·Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

·Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej;

·pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem, z którym ma on podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania;

·Wnioskodawca nie jest wspólnikiem/udziałowcem wyżej wskazanego kontrahenta, na rzecz którego świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nie pełni w jego strukturze funkcji zarządczych.

·poza usługami opisanymi we wniosku, Wnioskodawca nie wykonuje i nie planuje wykonywać na rzecz ww. kontrahenta innych usług.

W uzupełnieniach wniosku odpowiedział Pan na zadane w wezwaniu pytania w następujący sposób:

1.Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku są/będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Wykonywane usługi nie będą przez Pana wykonywane w ramach wolnego zawodu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

2.Czy w ramach wykonywanej działalności uzyskuje/będzie uzyskiwał Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office)?

Odpowiedź: W ramach wykonywanej działalności nie będzie Pan uzyskiwał przychodu w ramach świadczenia usług firm centralnych (head Office).

3.W związku ze wskazaniem we wniosku:

Podstawowa działalność polega na świadczeniu usług doradczych na rzecz spółki kapitałowej (…)

proszę wskazać, czy w ramach wykonywanych usług będących przedmiotem wniosku świadczy/będzie świadczył Pan usługi doradcze związane z zarządzaniem? Proszę o szczegółowe wyjaśnienie.

Odpowiedź: Pana podstawowa działalność to usługi doradcze związane z zarządzaniem na rzecz spółki kapitałowej, (…).

4.Jakie dokładnie czynności wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, których dotyczy zadane pytanie?

We wniosku wskazał Pan, że:

Podstawowa działalność polega na świadczeniu usług doradczych na rzecz spółki kapitałowej, w tym:

-udzielaniu spółce porad w konkretnych kwestiach dotyczących wszystkich aspektów rozwoju (…),

-udziale w wewnętrznych spotkaniach zarządu spółki,

-udziale w spotkaniach z kontrahentami, klientami i władzami lokalnymi spółki w celu udzielania natychmiastowych porad oraz analizy sytuacji po spotkaniach,

-komentowaniu warunków przewidywanych transakcji, polityki spółki oraz strategii – zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych – dotyczących rozwoju, przebudowy, a w szczególności (…).

Proszę – w odniesieniu do każdej z czterech ww. czynności odrębnie – szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:

1)na czym one polegają/będą polegały?

2)czego dotyczą/będą dotyczyć?

3)jaki jest/będzie ich zakres?

4)co jest/będzie ich efektem?

Odpowiedź: W zakresie wskazanych przez Pana świadczonych usług przedstawia Pan informację zgodnie z żądanym układem i pisząc w trybie teraźniejszym odnosi się Pan również do trybu:

·Udzielanie spółce porad w konkretnych kwestiach dotyczących wszystkich aspektów rozwoju (…).

1)na czym one polegają/będą polegały?

Spółka prowadzi wiele wieloetapowych projektów, porady udzielane spółce będą dotyczyły efektywnym zarządzaniem tymi projektami, stosowania najlepszych praktyk rynkowych, ich efektywnego i nisko-kosztowego prowadzenia, ich koordynacji i nadzoru.

2)czego dotyczą/będą dotyczyć?

Dotyczą doradztwa w trakcie realizacji i późniejszej działalności operacyjnej projektów związanych z (…).

3)jaki jest/będzie ich zakres?

Dotyczą doradzaniu w zakresie możliwych rozwiązań na etapie realizacji projektów, pomocy w wyborze najlepszej koncepcji realizacji, analizy rozpoczęcia nowych projektów. Dotyczą rekomendacji i doradztwa w zakresie możliwych przychodów oraz kosztów dla różnych wariantów w celu opracowania i oceny efektywności ekonomicznej danego projektu.

4)co jest/będzie ich efektem?

Efektem doradztwa są rekomendacje i analizy dotyczące różnych wariantów realizacji projektów.

·Udział w wewnętrznych spotkaniach zarządu spółki.

1)na czym one polegają/będą polegały?

Spotkania zarządu spółki w zakresie w jakim będzie Pan w nich uczestniczył będą dotyczyły omawiania poszczególnych aspektów prowadzenia projektów, postępów prowadzonych prac, ich efektywności, wniosków z prowadzonych nadzorów i kontroli nad projektami.

2)czego dotyczą/będą dotyczyć?

Spotkania zarządu w zakresie w jakim Pan w nich uczestniczy dotyczą prezentowania i omawiania etapu na jakim są analizy dotyczące oceny różnych wariantów realizacji projektów, dyskusji dotyczących zagadnień związanych z realizacją tych projektów, omawianie każdego z wariantów pod względem ich plusów i minusów, możliwych terminów ich realizacji, kosztów, przychodów.

3)jaki jest/będzie ich zakres?

Zakres spotkań zarządu obejmuje analizę istniejących (…). Poruszane są również kwestie możliwego rozwoju firmy innych kierunkach. Na spotkaniach omawiane są środki podjęte w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia realizowanych projektów, a także analiza i pomoc w zarządzaniu ryzykami w trakcie realizacji projektu.

4)co jest/będzie ich efektem?

Efektem spotkań jest ustalenie priorytetów i kierunków rozwoju omawianych obiektów, a finalnym efektem jest rekomendacja dla danego obiektu mówiąca, który wariant jest najlepszy. Dla projektów realizowanych efektem są rekomendacje dotyczące bieżących decyzji związanych z prowadzeniem projektu.

·Udział w spotkaniach z kontrahentami, klientami i władzami lokalnymi spółki w celu udzielania natychmiastowych porad oraz analizy sytuacji po spotkaniach.

1)na czym one polegają/będą polegały?

Spotkania z kontrahentami, klientami i władzami lokalnymi spółki w zakresie w jakim będzie Pan w nich uczestniczył będą dotyczyły omawiania poszczególnych aspektów prowadzenia projektów, postępów prowadzonych prac, ich efektywności, wniosków z prowadzonych nadzorów i kontroli nad projektami w zakresie porad po tych spotkaniach oraz analizy i wniosków wynikających z tych spotkań.

2)czego dotyczą/będą dotyczyć?

Spotkania z kontrahentami, klientami i władzami lokalnymi będą dotyczyły rozmów, negocjacji w zakresie realizacji projektu, w celu przygotowania rekomendacji dla zarządu. Spotkania mają na celu komunikację z potencjalnymi interesariuszami lub interesariuszami zaangażowanymi w projekt za strony spółki.

3)jaki jest/będzie ich zakres?

Zakres takich spotkań najczęściej związany jest z rozmowami na temat możliwych terminów realizacji prac, uzyskania zgód formalno-prawnych, określenia kosztów realizacji różnych wariantów projektów w celu określenia najbardziej korzystnej opcji i stworzenia rekomendacji.

4)co jest/będzie ich efektem?

Efektem takich spotkań są harmonogramy realizacji projektu, budżety, plany realizacji projektu, rekomendacje odnośnie sposobów ich realizacji, określenie ryzyka dla każdej z opcji oraz określenie najlepszych wariantów.

·Komentowanie warunków przewidywanych transakcji, polityki spółki oraz strategii – zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych – dotyczących rozwoju, przebudowy, a w szczególności (…).

1)na czym one polegają/będą polegały?

Usługi te będą polegały na komentowaniu warunków przewidywanych transakcji, polityki spółki oraz strategii – zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych – dotyczących rozwoju, przebudowy, a w szczególności (…).

2)czego dotyczą/będą dotyczyć?

Usługi te polegają na zaangażowaniu w zarządzanie projektami krótko i długoterminowymi. Dotyczą zaangażowania w zakresie projektów bieżących i doradztwo w zarządzaniu nimi, ale także przygotowywanie planów i analiz długoterminowych dla projektów w fazie koncepcji.

3)jaki jest/będzie ich zakres?

Zakres usługi polega na kontrolowaniu budżetu, kosztów, harmonogramu realizacji, zarządzania ryzykiem, planowania realizacji projektów aktualnie w trakcie realizacji oraz przygotowywanie analiz i rekomendacji dla projektów planowanych i przygotowywaniu do realizacji w przyszłości.

4)co jest/będzie ich efektem?

Efektem usługi są rekomendacje dotyczące bieżących projektów związane z bieżącym zarządzaniem i minimalizowaniem ryzyka, opóźnień, przekroczeń kosztów, które pojawiają się w trakcie ich realizacji.

Efektem usługi w zakresie projektów długoterminowych są analizy i rekomendacje różnych wariatów ich realizacji, analiza rynku w okresie kiedy projekty będą realizowane, dobór najlepszych sposobów na realizację projektów, żeby w jak największym stopniu je zoptymalizować.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Wnioskodawca, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu opisanych wyżej usług doradczych w zakresie zarządzania polegających na zarządzaniu projektami (PKD 70.20.Z/PKWiU: 70.22.20.0), może stosować zryczałtowaną stawkę podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie przychodów obecnych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany stan faktyczny uprawnia do stosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ:

-wykonywana działalność nie obejmuje usług doradztwa prawnego, podatkowego, rachunkowego, architektonicznego, ani innego, które zgodnie z przepisami wyłączają możliwość stosowania stawki 8,5%,

-działalność mieści się w ramach usług sklasyfikowanych według PKD 70.20.Z – Doradztwo w zakresie zarządzania oraz PKWiU: 70.22.20.0.

-usługi mają charakter ogólnego zarządzania projektami.

Co więcej, Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.

UZASADNIENIE WNIOSKODAWCY:

Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej „u.z.p.d.”) regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556). 

Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m;

-8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU 70 ustawodawca umieścił znak „ex”.

Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15), tj. usług, których Wnioskodawca nie świadczy.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” obejmuje pozostałe usługi zarządzania projektami, mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie zarządzania nieruchomościami, takie jak:

-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,

Wobec czego grupowanie to dotyczy wyłącznie usług koordynacji i nadzoru w zakresie zarządzania projektami, a nie usług doradztwa związanych z zarządzaniem.

W konsekwencji, Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla świadczonych usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnień wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym rodzajem działalności jest PKD 70.20.Z – Doradztwo w zakresie zarządzania. Wykonuje Pan działalność samodzielnie bez zatrudniania pracowników lub współpracowników. Wykonywane usługi nie będą przez Pana wykonywane w ramach wolnego zawodu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Uzyskuje Pan przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku. W żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie świadczył Pan usług na rzecz kontrahentów, z którymi łączyłby wcześniej lub łączy Pana stosunek pracy. Pana przychód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej. Pomiędzy Panem, a kontrahentem, z którym ma Pan podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania. Nie jest Pan wspólnikiem/udziałowcem wyżej wskazanego kontrahenta, na rzecz którego świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nie pełni w jego strukturze funkcji zarządczych. Poza usługami opisanymi we wniosku, nie wykonuje Pan i nie planuje wykonywać na rzecz ww. kontrahenta innych usług. Zakres wykonanych przez Pana usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Pana podstawowa działalność to usługi doradcze związane z zarządzaniem na rzecz spółki kapitałowej, tak naprawdę polegające na wieloaspektowym zarządzaniu projektami, tj.:

·udzielaniu spółce porad w konkretnych kwestiach dotyczących wszystkich aspektów rozwoju (…) – spółka prowadzi wiele wieloetapowych projektów, porady udzielane spółce będą dotyczyły efektywnym zarządzaniem tymi projektami, stosowania najlepszych praktyk rynkowych, ich efektywnego i nisko-kosztowego prowadzenia, ich koordynacji i nadzoru. Dotyczy doradztwa w trakcie realizacji i późniejszej działalności operacyjnej projektów związanych z (…). Dotyczy doradzania w zakresie możliwych rozwiązań na etapie realizacji projektów, pomocy w wyborze najlepszej koncepcji realizacji, analizy rozpoczęcia nowych projektów. Dotyczy rekomendacji i doradztwa w zakresie możliwych przychodów oraz kosztów dla różnych wariantów w celu opracowania i oceny efektywności ekonomicznej danego projektu. Efektem doradztwa są rekomendacje i analizy dotyczące różnych wariantów realizacji projektów;

·udziale w wewnętrznych spotkaniach zarządu spółki – spotkania zarządu spółki w zakresie w jakim będzie Pan w nich uczestniczył będą dotyczyły omawiania poszczególnych aspektów prowadzenia projektów, postępów prowadzonych prac, ich efektywności, wniosków z prowadzonych nadzorów i kontroli nad projektami. Spotkania zarządu w zakresie w jakim Pan w nich uczestniczy dotyczą prezentowania i omawiania etapu na jakim są analizy dotyczące oceny różnych wariantów realizacji projektów, dyskusji dotyczących zagadnień związanych z realizacją tych projektów, omawianie każdego z wariantów pod względem ich plusów i minusów, możliwych terminów ich realizacji, kosztów, przychodów. Zakres spotkań zarządu obejmuje analizę (…). Poruszane są również kwestie możliwego rozwoju firmy innych kierunkach. Na spotkaniach omawiane są środki podjęte w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia realizowanych projektów, a także analiza i pomoc w zarządzaniu ryzykami w trakcie realizacji projektu. Efektem spotkań jest ustalenie priorytetów i kierunków rozwoju omawianych obiektów, a finalnym efektem jest rekomendacja dla danego obiektu mówiąca, który wariant jest najlepszy. Dla projektów realizowanych efektem są rekomendacje dotyczące bieżących decyzji związanych z prowadzeniem projektu;

·udziale w spotkaniach z kontrahentami, klientami i władzami lokalnymi spółki w celu udzielania natychmiastowych porad oraz analizy sytuacji po spotkaniach – spotkania z kontrahentami, klientami i władzami lokalnymi spółki w zakresie w jakim będzie Pan w nich uczestniczył będą dotyczyły omawiania poszczególnych aspektów prowadzenia projektów, postępów prowadzonych prac, ich efektywności, wniosków z prowadzonych nadzorów i kontroli nad projektami w zakresie porad po tych spotkaniach oraz analizy i wniosków wynikających z tych spotkań. Spotkania z kontrahentami, klientami i władzami lokalnymi będą dotyczyły rozmów, negocjacji w zakresie realizacji projektu, w celu przygotowania rekomendacji dla zarządu. Spotkania mają na celu komunikację z potencjalnymi interesariuszami lub interesariuszami zaangażowanymi w projekt za strony spółki. Zakres takich spotkań najczęściej związany jest z rozmowami na temat możliwych terminów realizacji prac, uzyskania zgód formalno-prawnych, określenia kosztów realizacji różnych wariantów projektów w celu określenia najbardziej korzystnej opcji i stworzenia rekomendacji. Efektem takich spotkań są harmonogramy realizacji projektu, budżety, plany realizacji projektu, rekomendacje odnośnie sposobów ich realizacji, określenie ryzyka dla każdej z opcji oraz określenie najlepszych wariantów;

·komentowaniu warunków przewidywanych transakcji, polityki spółki oraz strategii – zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych – dotyczących rozwoju, przebudowy, a w szczególności (…) – usługi te będą polegały na komentowaniu warunków przewidywanych transakcji, polityki spółki oraz strategii – zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych – dotyczących rozwoju, przebudowy, a w szczególności strategii inwestowania w poszczególne nieruchomości. Usługi te polegają na zaangażowaniu w zarządzanie projektami krótko i długoterminowymi. Dotyczą zaangażowania w zakresie projektów bieżących i doradztwo w zarządzaniu nimi, ale także przygotowywanie planów i analiz długoterminowych dla projektów w fazie koncepcji. Zakres usługi polega na kontrolowaniu budżetu, kosztów, harmonogramu realizacji, zarządzania ryzykiem, planowania realizacji projektów aktualnie w trakcie realizacji oraz przygotowywanie analiz i rekomendacji dla projektów planowanych i przygotowywaniu do realizacji w przyszłości. Efektem usługi są rekomendacje dotyczące bieżących projektów związane z bieżącym zarządzaniem i minimalizowaniem ryzyka, opóźnień, przekroczeń kosztów, które pojawiają się w trakcie ich realizacji. Efektem usługi w zakresie projektów długoterminowych są analizy i rekomendacje różnych wariatów ich realizacji, analiza rynku w okresie kiedy projekty będą realizowane, dobór najlepszych sposobów na realizację projektów, żeby w jak największym stopniu je zoptymalizować.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze, że jak wskazano powyżej, oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 70, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 15% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem.

W analizowanym przypadku istotnym dla prawidłowego określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest, aby świadczone usługi faktycznie były lub nie były usługami doradztwa związanymi z zarządzeniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Usługi te niewątpliwie wpisują się więc w zakres usług doradztwa związanymi z zarządzaniem.

Ponadto, pojęcie „doradzać” – w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN – oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.

Analiza wykonywanych przez Pana czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 prowadzi do wniosku, że czynności te niewątpliwie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem. Za uznaniem tych usług za usługi doradztwa związane z zarządzaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana wymienionych czynności.

Jak Pan wskazał bowiem w opisie sprawy, Pana podstawowa działalność to usługi doradcze związane z zarządzaniem na rzecz spółki kapitałowej, tak naprawdę polegające na wieloaspektowym zarządzaniu projektami. Wykonywane przez Pana usługi polegają na udzielaniu spółce porad w konkretnych kwestiach dotyczących wszystkich aspektów rozwoju (…) – spółka prowadzi wiele wieloetapowych projektów, porady udzielane spółce będą dotyczyły efektywnym zarządzaniem tymi projektami, stosowania najlepszych praktyk rynkowych, ich efektywnego i nisko-kosztowego prowadzenia, ich koordynacji i nadzoru. Wskazał Pan, że usługi dotyczą doradztwa w trakcie realizacji i późniejszej działalności operacyjnej projektów związanych z (…). Dotyczą doradzania w zakresie możliwych rozwiązań na etapie realizacji projektów, pomocy w wyborze najlepszej koncepcji realizacji, analizy rozpoczęcia nowych projektów. Dodatkowo, dotyczą rekomendacji i doradztwa w zakresie możliwych przychodów oraz kosztów dla różnych wariantów w celu opracowania i oceny efektywności ekonomicznej danego projektu. Efektem doradztwa są rekomendacje i analizy dotyczące różnych wariantów realizacji projektów. Wskazał Pan także, że usługi komentowania warunków przewidywanych transakcji, polityki spółki oraz strategii – zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych – dotyczących rozwoju, przebudowy, a w szczególności (…) będą polegały na komentowaniu warunków przewidywanych transakcji, polityki spółki oraz strategii – zarówno długoterminowych, jak i krótkoterminowych – dotyczących rozwoju, przebudowy, a w szczególności (…). Usługi te polegają na zaangażowaniu w zarządzanie projektami krótko i długoterminowymi. Dotyczą zaangażowania w zakresie projektów bieżących i doradztwo w zarządzaniu nimi, ale także przygotowywanie planów i analiz długoterminowych dla projektów w fazie koncepcji. Zakres usługi polega na kontrolowaniu budżetu, kosztów, harmonogramu realizacji, zarządzania ryzykiem, planowania realizacji projektów aktualnie w trakcie realizacji oraz przygotowywanie analiz i rekomendacji dla projektów planowanych i przygotowywaniu do realizacji w przyszłości. Efektem usługi są rekomendacje dotyczące bieżących projektów związane z bieżącym zarządzaniem i minimalizowaniem ryzyka, opóźnień, przekroczeń kosztów, które pojawiają się w trakcie ich realizacji. Efektem usługi w zakresie projektów długoterminowych są analizy i rekomendacje różnych wariatów ich realizacji, analiza rynku w okresie kiedy projekty będą realizowane, dobór najlepszych sposobów na realizację projektów, żeby w jak największym stopniu je zoptymalizować.

Wobec powyższego, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wykonywane przez Pana usługi są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia nie może Pan zastosować stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje: usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W związku z powyższym, skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy/będzie Pan świadczył usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca wprost przewidział w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawkę 15%, to właściwą stawką podatku dla świadczonych przez Pana usług doradczych w zakresie zarządzania, sklasyfikowanych w PKWiU 70.22.20.0 jest/będzie stawka 15%, a nie jak Pan wskazał 8,5%.

Zatem, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.