
Temat interpretacji
Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W dniu 18 maja 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bełchatowie wpłynął wniosek Spółki, o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, czy Spółce przysługuje odliczenie podatku naliczonego od zakupu wieńców pogrzebowych i nekrologów zamieszczonych w czasopismach.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka poniosła wydatki na zakup wieńców pogrzebowych i nekrologów zamieszczonych w czasopismach. Powyższe wydatki dotyczyły zgonu pracownika firmy oraz prezesa spółki nadrzędnej. Wydatki te zostały zaewidencjonowane w koszty reprezentacji i reklamy.Zdaniem Spółki przysługuje jej odliczenie podatku VAT naliczonego, gdyż czynność ta nie ma charakteru przekazania towarów o konkretnej wartości użytkowej, a wręcz jest obowiązkiem spółki złożyć hołd zmarłemu pracownikowi czy też prezesowi spółki, z którą współpracuje.
Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny sprawy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.) " w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl przepisu art. 88 ust. 1 pkt. 2 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Biorąc powyższe pod uwagę, w przypadku gdy poniesiony wydatek jest związany z działalnością firmy jako całości i stanowi koszt uzyskania przychodu, mimo braku bezpośredniego związku z działalnością opodatkowana Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w ww. zakupach.
Zakres opodatkowania czynności przekazania i zużycia towarów na cele reklamy i reprezentacji wynika z przepisów zawartych w art. 7 ust. 2 i 3 powołanej ustawy.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, czyli podlegajacą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, rozumie się przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych jego pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od tych czynności w całości lub w części.
W myśl art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego,nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
