Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uzna... - Interpretacja - 1471/NUR1/443-141/06/IK

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.07.2006, sygn. 1471/NUR1/443-141/06/IK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać w zakresie podatku od towarów i usług stanowisko Strony za prawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka zawiera ze swoimi odbiorcami porozumienia, w których określa poziom obrotów, jaki powinni oni uzyskać, aby otrzymać premię pieniężną /bonus/. Premie są kalkulowane kwartalnie i stanowią określony procent osiągniętych obrotów. Dodatkowo, po zakończeniu roku obrotowego, następuje ostateczna weryfikacja zasadności i wysokości przyznanych kwot premii. Spółka dokumentuje przyznanie premii poprzez wystawienie faktur korygujących. Powyższe faktury obniżają obrót w momencie ich wystawienia, zarówno w podatku od towarów i usług, jak i dochodowym.

Zdaniem Spółki postępuje ona nieprawidłowo, ponieważ otrzymujący premię ma, wynikający z przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek wystawienia faktury, bowiem otrzymanie premii powinno być zakwalifikowane jako świadczenie w zamian za określone zachowanie co stanowi, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usług. Zdaniem Spółki otrzymane faktury upoważniają do odliczenia wykazanego w nich podatku od towarów i usług zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, jak też zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania sie od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości dostawy (ceny).

W przypadku, gdy kontrahenci kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane w pewnym okresie dostawy, a premie te nie są związane z konkretną dostawą, to należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów wydanej na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa - pismo z dnia 30.12.2004r. znak PP3-812-1222/2004/AP/4026.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że wypłacane przez Spółkę premie z tytułu uzyskiwania przez nabywcę odpowiedniego poziomu obrotów stanowią odpłatne świadczenie usług przez kupującego towar i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług, pod warunkiem, że zakup tych usług może być zaliczany do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie