
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Podatnika, reprezentowanego przez pełnomocnika - doradcę podatkowego Pana Z., przedstawione we wniosku z dnia 30.05.2005r., data wpływu do tut. urzędu 02.06.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej właściwej stawki podatku na wykonanie okularów korekcyjnych stanowiących wyrób medyczny oraz dostawę futerału (etui) i ściereczki dostarczanych wraz z tymi okularami, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 02.06.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Powyższy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 17.08.2005r.
Postanowieniem z dnia 26.08.2005r. nr PSUS/PPOI-443/231/01/05/AP, Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu uznał za nieprawidłowe stanowisko Spółki w sprawie będącej przedmiotem wniosku. W dniu 05.09.2005r. Spółka, za pośrednictwem pełnomocnika Pana Z., złożyła zażalenie na wydane postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, za pośrednictwem tut. organu. W dniu 14.11.2005r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach decyzją z dnia 14.11.2005r. nr PPB1-4407/I/74/05 uchylił przedmiotowe
postanowienie, kierując sprawę do ponownego rozpatrzenia. W dniu 30.11.2005r. podatnik został wezwany do uzupełniania stanu faktycznego. Pismem z dnia 05.12.2005r., data wpływu do tut. urzędu 08.12.2005r., podatnik uzupełnił stan faktyczny.
W związku z powyższym Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu ponownie udziela odpowiedzi na wniosek podatnika z dnia 30.05.2005r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
STAN FAKTYCZNY OPISANY PRZEZ WNIOSKODAWCĘ.
Z treści pisma złożonego przez wnioskodawcę wynika, iż podatnik prowadzi sklep optyczny. Przedmiotem działalności sklepu jest m.in. wykonywanie okularów korekcyjnych na zamówienie. Okulary wykonywane są na podstawie zlecenia lekarza dostarczanego przez klienta lub też bez tego zlecenia, na podstawie dyspozycji klienta. Na wykonywane okulary składają się zakupione w sklepie Spółki oprawki oraz soczewki. Do obowiązków sklepu należy dobór klientowi odpowiednich oprawek okularowych, uformowanie ich do twarzy klienta, szlifowanie soczewek optycznych do wybranego kształtu oprawek, ustalenie wysokości oraz odległości od środka nosa środków optycznych soczewek, a także ustalenie wykonania dodatkowych walorów jakościowych soczewek o mocy określonej w zaleceniach lekarza. Ponadto wyjaśnia się klientowi sposób użytkowania okularów oraz wydaje instrukcje ich użytkowania. Wraz z zakupem okularów klient otrzymuje futerał do przechowywania okularów oraz ściereczkę, których cena wkalkulowana jest w cenę okularów. Okulary będące przedmiotem zapytania są w ocenie podatnika wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2004 r. nr 93, poz. 896 z późn. zm.).
ZAPYTANIE ORAZ WŁASNE STANOWISKO W SPRAWIE.
Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie wnioskodawca stwierdził, iż na cenę wytworzonych okularów korekcyjnych ma wpływ wartość zużytych materiałów oraz wartość wykonanej usługi. Wartość wykonanej usługi jest zatem jednym z elementów ceny. Podobnie jest z wartością futerału oraz ściereczki, które dodawane są do okularów. Ich cena wkalkulowana jest w cenę okularów, tak więc klient płaci tylko za okulary. Futerał należy potraktować jako opakowanie ochronne okularów warunkujące ich prawidłowe użytkowanie (czystość i ochrona przed uszkodzeniami). W ocenie Spółki wytworzone w sposób wyżej opisany okulary korekcyjne opodatkowane winny być stawką 7%, przy czym cena płacona przez klienta obejmuje wszystkie składniki kalkulacyjne, o których mowa powyżej. Podstawę do zastosowania obniżonej stawki, według podatnika, stanowi przepis art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3 poz. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W opinii podatnika wytworzone w wyżej wymieniony sposób okulary korekcyjne są wyrobem medycznym w rozumieniu wspomnianej ustawy o wyrobach medycznych. W związku z powyższym stanem faktycznym podatnik zapytuje, jaka jest właściwa stawka podatku od towarów i usług na wykonanie okularów korekcyjnych stanowiących wyrób medyczny oraz bezpłatną dostawę futerału (etui) i ściereczki dostarczanych wraz z tymi okularami.
OCENA PRAWNA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 41 ust. 1 wspomnianej ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2). Wśród towarów opodatkowanych powyższą stawką podatku, pod poz. 106 załącznika nr 3 wymieniono wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika, bez względu na PKWiU.
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 pkt 17 wspomnianej ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2004 r. nr 93, poz. 896 z późn. zm.) przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
- diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób;
- diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń;
- badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego (...) - który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.
Okulary korekcyjne uznaje się za wyrób medyczny wówczas, gdy wykonano je z wprowadzonych do obrotu opraw i soczewek, oznakowanych znakiem zgodności CE. Optycy okularowi, o ile wykonują okulary korekcyjne z wprowadzonych do obrotu opraw i soczewek oznakowanych znakiem CE lub, do dnia 31 grudnia 2005r., posiadających ważne dokumenty, o których mowa w art. 92 ww. ustawy o wyrobach medycznych są podmiotami, które monitują lub dostosowują wyroby medyczne już wprowadzone do obrotu w celu używania określonego pacjenta, zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.
Okulary korekcyjne mogą występowac w obrocie także jako "wyrób medyczny wykonany na zamówienie". Z takim przypadkiem mamy do czynienia wówczas, gdy okulary wykonywane są z oprawy i soczewek, które nie były przedmiotem oceny zgodności, nie są oznakowane znakiem zgodności CE i nie posiadają ważnych dokumentów, o których mowa w art. 92 wspomnianej ustawy. Dotyczy to
najczęściej specjalnych soczewek, które nie są dostępne w handlu (w odróżnieniu do soczewek tzw. "magazynowanych") i muszą być wykonane przez wytwórców soczewek lub laboratoria optyczne zgodnie z receptą dla określonego pacjenta, oraz niekiedy specjalnych opraw wykonywanych dla określonego pacjenta na zlecenie lub na receptę.
Optyk okularowy wykonujący takie okulary jest wówczas wytwórcą wyrobu medycznego wykonywanego na zamówienie.
Na podstawie art. 53 wspomnianej ustawy o wyrobach medycznych, wytwórcy wykonujący wyroby medyczne na zmówienie, mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mają obowiązek zgłoszenia do Rejestru danych dotyczących wytwórcy, o których mowa w art. 51 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o wyrobach medycznych oraz informacje o rodzaju wykonywanych wyrobów medycznych.
Jednocześnie na wytwórcy wyrobu medycznego ciąży obowiązek wykonania oceny zgodności według procedury określonej w załączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2004r. w sprawie wymagań zasadniczych dla wyrobów medycznych do różnego przeznaczenia (Dz. U. z 2004 r. Nr 251, poz. 2514 z późn. zm.).
Zdaniem podatnika, rzeczone okulary będące przedmiotem dostawy są wyrobem medycznym w rozumieniu powołanej wyżej ustawy. Jeśli tak jest, w odniesieniu do ich dostawy należy zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%.
Odnośnie opodatkowania futerału (etui) oraz ściereczki, dostarczanych wraz z tymi okularami, w pierwotnym stanie faktycznym podatnik oświadczył, iż wraz z okularami korekcyjnymi wydaje klientowi futerał do przechowywania okularów. W opinii podatnika na cenę wytworzonych okularów korekcyjnych ma wpływ wartość zużytych materiałów oraz wartość wykonanej usługi. Zdaniem podatnika, wartość futerału, który dodawany jest do okularów, jest jednym z elementów ceny; należy go potraktować jako opakowanie ochronne okularów warunkujące prawidłowe ich użytkowanie (czystość i ochrona przed uszkodzeniami). A zatem cena płacona przez klienta obejmuje wszystkie składniki kalkulacyjne, w tym futerał (etui), którego wartość wliczona jest w cenę oprawek. W zażaleniu natomiast podatnik podniósł, iż wraz z dostawą okularów korekcyjnych wydaje bezpłatnie etui. Zdaniem podatnika, wraz okularami klient otrzymuje nieodpłatnie nie tylko etui, lecz również ściereczkę do czyszczenia okularów. Koszt zakupu etui dodawanego nieodpłatnie jako opakowanie wynosi 0,60 - 0,80 zł a ściereczki 0,36 zł. W odpowiedzi na wezwanie tut. organu do jednoznacznego określenia, czy w powyższym przypadku mamy do czynienia z odpłatną czy nieodpłatną dostawą etui i ściereczki wydawanych wraz z okularami korekcyjnymi, podatnik wykazał jedynie stan faktyczny, z którego wynika, iż wraz z zakupem okularów klient otrzymuje futerał o wartości ok. 0,60 zł i ściereczkę o wartości ok. 0,30 zł. Cena zakupu futerałów i ściereczki wkalkulowana jest w cenę okularów, tak więc klient płaci tylko za okulary.
Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji, gdy koszt futerału (etui) oraz ściereczki wkalkulowany jest w cenę wyrobu medycznego, biorąc pod uwagę fakt, iż ich wartość w stosunku do wyrobu medycznego jest znikoma, w opinii tut. organu, towary te spełniają charakter opakowania ochronnego a zatem zasadne będzie zastosowanie stawki 7%, na podstawie załącznika nr 3 (poz. 106) do wspomnianej ustawy o podatku od towarów i usług, do dostawy tych towarów dostarczanych wraz z okularami korekcyjnymi. W tym przypadku nie zachodzi konieczność wyodrębniania na fakturze sprzedaży części składowych tego wyrobu i wartości usługi.
Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku. Interpretacji do ww. przepisów prawa podatkowego udzielono według stanu obowiązującego na dzień 31.05.2005r.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
