Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT zajmującym się wykonywaniem robót remontowo-budowl... - Interpretacja - PP/443-10-06/BKJ-25660

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.04.2006, sygn. PP/443-10-06/BKJ-25660, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT zajmującym się wykonywaniem robót remontowo-budowlanych. W roku 2005r. Spółka przystąpiła do przetargu, którego przedmiotem zamówienia są roboty budowlane dla zadania "Renowacja kompleksu zamkowego?. Obiekt ten jest zabytkiem, a zakres robót jakie Spółka powinna wykonać w tym obiekcie ? zdaniem Spółki ? kwalifikują się w przeważającej części jako roboty budowlane. Warunki przetargu i umowa, którą przedłożył inwestor jednoznacznie określa zakres robót jako roboty budowlano-montażowe. Specyfikacja wykonania robót obejmuje:

? roboty ziemne,

? kanalizacje: deszczowe i sanitarne,

? roboty nawierzchniowe,

? odwodnienie ścian,

? montaż nowych instalacji: elektrycznej, telefonicznej i alarmowej,

? prace konstrukcyjne, renowacyjne i rekonstrukcyjne polegające na demontażu istniejących i ponownym wykonaniu,

? roboty konserwacyjne.

Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia powołał się na CPV 45.45.30.00-7, CPV 45.23.13.00-8, CPV 45.23.24.51-8, CPV 45.23.14.00-9. Oferta Spółki została odrzucona przez zamawiającego tj. Muzeum Zamkowe, z uwagi na fakt, że zastosowaliśmy jedną stawkę VAT-u tj. 22% do całego zadania inwestycyjnego.

Inwestor żąda od Spółki opodatkowania tychże robót dwoma stawkami podatku VAT tj. stawką 22% na roboty budowlane wg. PKOB i stawką zwolnioną na roboty konserwatorskie wg PKWiU 92.52.12 pomimo tego, że roboty dotyczą jednego zadania inwestycyjnego i jednej umowy.

W związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym Spółka ma wątpliwości dotyczące prawidłowości własnego stanowiska wyrażonego w przedmiotowym piśmie.

Zdaniem Spółki opodatkowanie podatkiem VAT robót budowlanych i robót konserwacyjnych odbywa się zasadniczo według stawki właściwej dla całego zadania inwestycyjnego ze wszystkimi elementami składającymi się na kompleksowy zakres tej inwestycji, określony w umowie o roboty budowlany.

O takim stanowisku przekonuje wyrok NSA z dnia 01.12.2000r sygn. akt III SA 2825/99 ? ?Wykonanie prac budowlanych podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla całego zadania inwestycyjnego?

Zgodnie z pismem Ministra Finansów Nr PP3-8217/1187/96 z dnia 23.08.1996r. ? ?Przy ustalaniu stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlanych, inwestycyjnych, remontowych czy konserwacyjnych , należy brać pod uwagę grupę klasyfikacyjną obiektów budowlanych do której zaliczany jest realizowany obiekt?

Tak więc Spółka uważa, że cały zakres robót wynikający z umowy należy zastosować jednolitą stawkę VAT- tj. 22%.

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku wymaga ustalenia klasyfikacji wykonywanych usług. Przy czym zarówno towary jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej ? art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Zasadą jest że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może się zwrócić do Ośrodka Interpretacji Standartów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z 1997r ze zm.) w zakresie grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 ?Usługi ochrony zabytków? mieszczą się usługi:

  • konserwacji oraz rekonstrukcji zniszczonych dzieł sztuki (obrazów, mebli i innych elementów stolarki artystycznej, rzeźb, itp.),
  • konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej lub drewnianej (z wyjątkiem prac budowlanych).

Prace klasyfikowane w ww. grupowaniu charakteryzują się tym, że są wykonywane pod nadzorem konserwatorów zabytków, pomocników konserwatorskich lub innych fachowych pracowników, właściwych do wykonywania tego rodzaju prac.

W zakresie ww. grupowania PKWiU mieści się również sporządzanie odpowiedniej dokumentacji wymaganej przepisami o ochronie zabytków, dotyczącej prac wykonywanych w obiektach zabytkowych oraz nadzór konserwatorski i konsultacje dotyczące wykonywania ww. prac.

Zgodnie z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy ww. usługi są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Usługi budowlane wykonywane w obiektach objętych nadzorem konserwatorskim, związane z remontami, rozbudową, nadbudową lub adaptacją tych obiektów do potrzeb współczesnych, mieszczą się w zakresie działu PKWiU 45 ?Roboty budowlane?, w odpowiednim grupowaniu w zależności od rodzaju wykonywanych prac. Mogą to być m. in. roboty ziemne, fundamentowe, dachowe, murarskie, betoniarskie, instalacyjne (m.in. instalacje wod-kan. i c.o., instalacje elektryczne, klimatyzacyjne, alarmowe, przeciwpożarowe), izolacyjne i wykończeniowe.

W świetle art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy ww. usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej w wysokości 22% (oprócz robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, które zgodnie z brzmieniem art. 146 ust. 1 pkt 2 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2007 r. korzystają ze stawki podatku VAT w wysokości 7 %)

Jak wynika z pisma Spółki przedmiotem umowy zawartej z inwestorem są roboty budowlano-montażowe. Tak więc mając na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa wykonanie robót budowlanych dla zadania ?Renowacja kompleksu zamkowego? podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. 22%.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki przedstawione w piśmie Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej