Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Bank jest podmiotem prowadzącym działalność bankową w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1646 ze zm.). W ramach swojej działalności Bank oferuje szeroką gamę produktów bankowych, finansowych czy ubezpieczeniowych. Przyjęty model działalności zakłada, że Bank zawiera umowy cywilnoprawne dotyczące pośrednictwa w zakresie wykonywania czynności bankowych i faktycznych m.in. z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą (dalej Agenci/Pośrednicy).

Z tytułu realizowanych czynności Agenci/Pośrednicy otrzymują Wynagrodzenie, którego wysokość jest ustalana na podstawie określonych w umowie cywilnoprawnej warunków. Podstawą wypłaty wynagrodzenia jest faktura albo rachunek (w zależności od statusu Agenta/Pośrednika na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.)). Co do zasady Wynagrodzenie jest wypłacane w okresach miesięcznych, po zakończonym okresie rozliczeniowym.

W przypadku wygaśnięcia albo rozwiązania umowy z Agentem/Pośrednikiem może zaistnieć sytuacja, w której Wynagrodzenie jest wypłacane już po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez Agenta/Pośrednika. Wypłata Wynagrodzenia następuje wówczas na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej już działalności gospodarczej. Źródłem wypłacanego Wynagrodzenia jest jednak umowa zawarta uprzednio pomiędzy Bankiem i Agentem/Pośrednikiem, a wypłacona kwota wynika z prowadzonej uprzednio przez Agenta/Pośrednika działalności gospodarczej i wykonywania czynności dla Banku.

Bank może wypłacać Agentom/Pośrednikom również Inne świadczenia (np. w ramach specjalnych akcji organizowanych w celu zwiększenia sprzedaży i docenienia Agentów/Pośredników, którzy osiągają wysokie wyniki sprzedażowe). Wówczas moment wypłaty jest uzależniony od indywidualnie określonych warunków i czasu trwania danej akcji. W takim wypadku Inne świadczenie również może zostać wypłacone w momencie, w którym Agent/Pośrednik nie prowadzi już działalności gospodarczej. Źródłem Innego świadczenia jest istniejący uprzednio stosunek cywilnoprawny łączący Bank i Agenta/Pośrednika, a jego wypłata ma ścisły związek z prowadzoną uprzednio przez Agenta/Pośrednika na rzecz Banku działalnością gospodarczą.

Pytanie

Czy Wynagrodzenie oraz Inne świadczenia wypłacane przez Bank Agentowi/Pośrednikowi po zakończeniu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, ale wynikające z uprzednio prowadzonej przez Agenta/Pośrednika działalności gospodarczej i wykonywania określonych czynności dla Banku, nie stanowią przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 UPDOF, tj. przychodu z innych źródeł, a co za tym idzie Bank nie jest zobowiązany do sporządzenia po jego wypłacie informacji wskazanej w art. 42a ust. 1 UPDOF?

Państwa stanowisko w sprawie

Wynagrodzenie/Inne świadczenia wypłacane Agentowi/Pośrednikowi po zakończeniu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, ale wynikające z uprzednio prowadzonej przez Agenta/Pośrednika działalności gospodarczej i wykonywania czynności dla Banku, nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 UPDOF, tj. przychodu z innych źródeł. Bank zatem nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji zgodnie z art. 42a ust. 1 UPDOF.

Uzasadnienie

Katalog źródeł przychodu określa art. 10 ust. 1 UPDOF wskazując, że są to:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2)działalność wykonywana osobiście,

3)pozarolnicza działalność gospodarcza,

4)działy specjalne produkcji rolnej,

5)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,

6)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust 1 pkt 8 lit. a-c UPDOF,

7)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 2 UPDOF:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,

8)działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną,

9)niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da UPDOF,

10)inne źródła.

Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym. W art. 20 ust. 1 UPDOF wskazano, że za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 UPDOF, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 UPDOF i art. 17 UPDOF.

Na podstawie art. 42a ust. 1 UPDOF osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 UPDOF, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c UPDOF oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a UPDOF, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy Wynagrodzenie/Inne świadczenia wypłacane Agentowi/Pośrednikowi po zakończeniu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, ale wynikające z działalności uprzednio prowadzonej, nie stanowią przychodu z innych źródeł (art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF) w związku z czym Bank byłby zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-11 stosownie do art. 42a ust. 1 UPDOF.

Rozpatrując powyższe w pierwszej kolejności należy poddać analizie źródła przychodu wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b UPDOF. Podstawowym bowiem warunkiem zakwalifikowania danego przychodu do kategorii „inne źródła”, o których mowa w art. 20 ust. 1 UPDOF, jest to, że dany przychód nie należy do pozostałych źródeł przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 UPDOF.

W analizowanym przypadku Wynagrodzenie/Inne świadczenie może zostać zakwalifikowane do poniższych źródeł przychodu:

1)działalność wykonywana osobiście (art. 13 UPDOF):

Ustawodawca wprowadził zamknięty katalog przychodów z działalności wykonywanej osobiście, którymi są m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

c.przedsiębiorstwa w spadku

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 9 UPDOF.

2)pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 12 UPDOF):

Przychody z tytułu tej działalności zostały wskazane w art. 12 UPDOF.

Za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą zgodnie z art. 5a pkt 6 UPDOF uznaje się działalność zarobkową:

1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 UPDOF.

Odnosząc powyższe regulacje do analizowanego przypadku, można wyciągnąć następujące wnioski:

1.Wynagrodzenie/Inne świadczenie wypłacane przez Bank Agentom/Pośrednikom nie stanowi dla nich przychodu, o którym mowa w art. 13 UPDOF – ustawodawca wyłączył bowiem z katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia/umowy o dzieło, w sytuacji, gdy taka umowa została zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

2.Wynagrodzenie/Inne świadczenie stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 UPDOF, ponieważ działalność prowadzona przez Agenta/Pośrednika spełnia przesłanki wskazane w przez ustawodawcę w definicji działalności gospodarczej (art. 5a pkt 6 UPDOF).

3.Konstrukcja przepisów UPDOF wskazuje, że intencją ustawodawcy jest kwalifikowanie wszystkich przychodów związanych z pozarolniczą działalnością gospodarczą do tego źródła czego przykładem jest:

a.uwzględnianie odpłatnego zbycia nawet wycofanych z działalności gospodarczej składników majątkowych i rzeczy ruchomych jako przychodów z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 2 pkt 3 i 4 UPDOF),

b.zaliczenie do przychodów z działalności gospodarczej przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 UPDOF),

c.wskazanie, że otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności (art. 14 ust. 2 pkt 12 UPDOF).

4.Warto wskazać również art. 14 ust. 1p UPDOF zgodnie z którym w przypadku korekty przychodu po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej, podatnik dokonuje zmniejszenia lub zwiększenia przychodów w ostatnim okresie rozliczeniowym przed likwidacją tej działalności. Likwidacja działalności gospodarczej nie oznacza zatem, że przychód związany z tą działalności otrzymany po jej formalnym zakończeniu jest kwalifikowany do innego źródła przychodu niż pozarolnicza działalność gospodarcza.

5.Odnosząc powyższe do Wynagrodzenia/Innego świadczenia wypłacanego przez Bank już po zakończeniu prowadzenia przez Agenta/Pośrednika działalności gospodarczej należy uznać, że moment wypłaty Wynagrodzenia/Innego świadczenia nie wpływa na jego kwalifikację do źródeł przychodu określonych w art. 10 ust. 1 UPDOF. Przychód ten należy nadal kwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej wskazanej w art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF. Źródłem wypłacanego Wynagrodzenia/Innego świadczenia jest bowiem zawarta uprzednio umowa pomiędzy Bankiem i Agentem/Pośrednikiem, a wypłacona kwota wynika wprost z prowadzonej uprzednio przez Agenta/Pośrednika działalności gospodarczej i wykonywaniem czynności dla Banku.

6.Powyższe zostało potwierdzone w poniższych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej.

I.       Interpretacja indywidualna z dn. 11.03.2024 r. sygn. 0115-KDIT3.4011.70.2024.1.DP – dotycząca stosowania opodatkowania wskazanego w art. 30c UPDOF do przychodów osiągniętych po zakończeniu tej działalności: „W sytuacji, gdy Pani przychody z działalności gospodarczej w okresie jej prowadzenia (aż do zamknięcia w 2021r.) opodatkowane były tzw. podatkiem liniowym, to osiągnięty po zakończeniu tej działalności przychód również będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f.”

II.   Interpretacja indywidualna z dn. 21.10.2022 r. sygn. 0115-KDIT3.4011.629.2022.1.AWO dotycząca skutków podatkowych związanych z otrzymaniem należności po likwidacji działalności gospodarczej: „[...] w sytuacji, w której wyżej wskazane zdarzenie następuje po likwidacji działalności, wszystkie otrzymane kwoty po likwidacji działalności gospodarczej stanowią przychód z tej działalności, który należy opodatkować na zasadach ostatnio stosowanych w prowadzonej działalności gospodarczej.”

III.  Interpretacja indywidualna z dn. 4.10.2018 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.409.2018.1.ES dotycząca rozliczenia przychodu z tytułu należności otrzymanej po likwidacji działalności gospodarczej: „Przy czym wszystkie otrzymane kwoty po likwidacji działalności gospodarczej stanowią przychód z tej działalności, który należy opodatkować na zasadach ostatnio stosowanych w prowadzonej działalności gospodarczej. W sytuacji gdy przychody z działalności gospodarczej w okresie jej prowadzenia opodatkowane były tzw. podatkiem liniowym, to osiągnięty po zakończeniu tej działalności przychód również będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem liniowym.”

Mając na uwadze powyższe, Wynagrodzenie/Inne świadczenie wypłacane Agentowi/Pośrednikowi po zakończeniu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, ale wynikające z uprzednio prowadzonej przez Agenta/Pośrednika działalności gospodarczej i wykonywania w jej ramach czynności dla Banku, stanowi dla niego przychód z działalności gospodarczej, a co za tym idzie, Bank nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji wskazanej w art. 42a UPDOF, ponieważ obowiązek ten jest właściwy dla wypłacających przychody z innych źródeł, przy czym dany przychód może zostać zakwalifikowany tylko do jednego źródła przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z ww. przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Wskazać również należy, że dla celów podatkowych przyjmuje się - co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie - że pojęcie nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z ww. przepisem:

Źródłami przychodów są:

1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2) działalność wykonywana osobiście;

3) pozarolnicza działalność gospodarcza;

4) działy specjalne produkcji rolnej;

5) (uchylony)

6) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;

8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

9) inne źródła.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jak wynika z art. 14 ust. 2 pkt 8 omawianej ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej;

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 17 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku:

a) pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, prowadzonych samodzielnie,

b) otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną, wystąpieniem wspólnika z takiej spółki lub zmniejszeniem udziału kapitałowego w takiej spółce, z wyjątkiem składników majątku stanowiących udziały (akcje), papiery wartościowe, tytuły uczestnictwa w funduszach kapitałowych, pochodne instrumenty finansowe oraz składników majątku, w wyniku otrzymania których Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów z ich odpłatnego zbycia.

Co do zasady więc wszelkie otrzymywane przez podatnika świadczenia związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności (z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 omawianej ustawy).

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Dla ustalenia właściwego źródła przychodów kluczowe znaczenie ma z jakiego tytułu (w związku z jakimi czynnościami) podatnik uzyskał dane świadczenie (wynagrodzenie), a nie moment jego wypłaty.

Zatem świadczenia uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, nawet jeżeli ich otrzymanie następuje po likwidacji tej działalności gospodarczej, stanowią przychód z działalności gospodarczej.

W tym miejscu wskazać należy, że stosownie do treści art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,

- są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Z kolei zgodnie z art. 42a ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Podatnicy uzyskujący przychody ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza sami opodatkowują te przychody. Żaden z przepisów ustawy nie nakłada na podmiot obowiązków płatnika, jeśli podatnicy uzyskują od niego przychody z prowadzonej przez tych podatników działalności gospodarczej. Co więcej ustawodawca wskazał w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że:

Płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zawierają Państwo umowy cywilnoprawne dotyczące pośrednictwa w zakresie wykonywania czynności bankowych i faktycznych m.in. z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą (dalej Agenci/Pośrednicy). Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy Wynagrodzenie oraz Inne świadczenia wypłacane przez Państwa Agentowi/Pośrednikowi po zakończeniu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, ale wynikające z uprzednio prowadzonej przez Agenta/Pośrednika działalności gospodarczej i wykonywania określonych czynności dla Państwa, nie stanowią przychodu z innych źródeł, a co za tym idzie Państwo nie są zobowiązani do sporządzenia po jego wypłacie informacji wskazanej w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie wypłacana przez Państwa kwota wynika z prowadzonej wcześniej przez Agenta/Pośrednika działalności gospodarczej. Wypłata ma ścisły związek z prowadzoną uprzednio przez Agenta/Pośrednika na rzecz Państwa działalnością gospodarczą.

Reasumując, kwoty (wynagrodzenie, inne świadczenia) które wypłacają Państwo Agentowi/Pośrednikowi w związku z powadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią dla Agenta/Pośrednika przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie moment wypłaty tych kwot nie ma znaczenia dla kwalifikacji do źródła przychodów.

W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli obowiązku sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.