Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) , zwanej dalej "ustawą", osoby f... - Interpretacja - PP/443-81/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.11.2005, sygn. PP/443-81/05, Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) , zwanej dalej "ustawą", osoby fizyczne nie mające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty Europejskiej, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym.
Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zwierającego w szczególności kwotę zapłaconego podatku przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator, zgodnie z art. 128 ust 2. ustawy o podatku od towarów i usług.
Do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0% pod warunkiem, że:
1. poinformował naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że jest sprzedawcą oraz o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u niego zakupu towarów może odebrać podatek,
2. przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument "Zwrot VAT dla podróżnych", zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Z treści przepisu art. 128 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że do dokonania zwrotu podatku podróżnemu wystarczające jest potwierdzenie przez urząd celny na dokumencie imiennym "Zwrot VAT dla podróżnych" stemplem zaopatrzonym w numerator.
Przedłożone przez Podatnika kserokopie dokumentów imiennych "Zwrot VAT dla podróżnych" wskazują iż na tych dokumentach zostały przystawione przez Urzędy Celne właściwe stemple potwierdzające wywóz towarów z terytorium Wspólnoty .
Pierwszy dokument imienny "Zwrot VAT dla podróżnych" z dnia 18 maja 2005r., opatrzony przez polskiego funkcjonariusza celnego podpisem, datą i właściwym stemplem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty Europejskiej stanowi podstawę do dokonania zwrotu podatku od towarów i usług.
Drugi dokument imienny "Zwrot VAT dla podróżnych" z dnia 29 kwietnia 2005r., opatrzony podpisem i stemplem służb celnych kraju Wspólnoty Europejskiej (Finlandia) potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty również stanowi podstawę do dokonania zwrotu podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego podkreśla, iż obowiązkiem podatnika korzystającego z 0% stawki podatku VAT z tytułu zwrotu podatku VAT podróżnym obcokrajowcom jest dbałość o pełną rzetelność dokumentów stanowiących podstawę rozliczeń. Oznacza to, że podatnik ponosi odpowiedzialność finansową i karno - skarbową za popełnione nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych składanych naczelnikowi Urzędu Skarbowego w formie deklaracji.
Zatem stanowisko Podatnika nie jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej