
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku składania przez Szpital „Informacji o zakładach (oddziałach) podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych” (CIT-8ST).
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego
1. Status prawny i zakres działalności
Szpital Powiatowy w (...) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2024 r., poz. 1618, dalej jako: „ustawa o działalności leczniczej”). Jako podmiot leczniczy posiadający osobowość prawną, wykonuje działalność statutową polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych mieszkańcom powiatu (...) i regionu. Ma on prawo do zarządzania wyodrębnionym majątkiem ruchomym i nieruchomym.
Zgodnie z art. 2 ustawy o działalności leczniczej, celem działania podmiotu leczniczego jest m.in. zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia oraz inne działania służące ochronie zdrowia. Szpital realizuje swoje cele poprzez:
- udzielanie stacjonarnych świadczeń zdrowotnych w ramach hospitalizacji,
- prowadzenie poradni specjalistycznych,
- rehabilitacji medycznej
- świadczenie usług ratownictwa medycznego i nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz transportu sanitarnego,
- medycyny pracy,
- wykonywanie badań diagnostycznych realizowanych przez pracownie, zakłady i laboratoria diagnostyczne,
- pielęgnację długoterminową w zakładzie opiekuńczo-leczniczym,
- działania profilaktyczne i promocję zdrowia.
Szpital jest jednym organizacyjnie, kadrowo, finansowo i księgowo podmiotem leczniczym. Nie prowadzi oddzielnych zakładów (oddziałów) w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych.
2. Stan zatrudnienia i organizacja pracy
Na dzień 31.12.2024 r. Szpital zatrudniał (...) pracowników na podstawie umów o pracę oraz (...) osób świadczących usługi w ramach umów cywilnoprawnych (tzw. kontraktów). Wszyscy zatrudnieni mają w umowach wskazane miejsce wykonywania pracy jako: Szpital Powiatowy w (...).
Personel medyczny jest rotacyjnie kierowany do pracy na potrzeby poszczególnych jednostek funkcjonalnych szpitala, w tym także do miejsc świadczeń zlokalizowanych poza siedzibą główną (np. P.). Nie oznacza to jednak prowadzenia odrębnych zakładów lub oddziałów w sensie podatkowym.
Możliwość swobodnego kierowania pracowników i współpracowników pomiędzy lokalizacjami wynika z jednoosobowego zarządu podmiotu, centralnego planowania grafików oraz jednolitej struktury zatrudnienia. Takie rozwiązanie służy zapewnieniu nieprzerwanej opieki zdrowotnej w różnych lokalizacjach, w zależności od potrzeb zdrowotnych mieszkańców.
3. Zwolnienie z podatku dochodowego
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Szpital Powiatowy w (...) korzysta ze zwolnienia z CIT w odniesieniu do dochodów przeznaczonych na działalność statutową.
Za rok 2024 r. Szpital uiścił kwotę (...) zł podatku z tytułu wydatków niemających charakteru statutowego. Była to kwota marginalna i nie powinna skutkować obowiązkiem rozliczania z jednostkami samorządu terytorialnego podatku proporcjonalnie do zatrudnienia w zakładach (oddziałach), gdyż takie nie występują.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, należy uznać, że Szpital Powiatowy w (...) nie jest zobowiązany do sporządzania i składania informacji CIT-ST ponieważ nie posiada „zakładów (oddziałów)” w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.), podatnicy są obowiązani do przekazywania informacji CIT-ST, jeśli: „posiadają zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby”.
W ocenie wnioskodawcy, pojęcie „zakład (oddział)” należy rozumieć w ścisłym kontekście podatkowym - tj. jako trwale wyodrębnioną jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność gospodarczą (opodatkowaną), posiadającą odrębność organizacyjną i kadrową, a nie jedynie jako miejsce wykonywania świadczeń zdrowotnych.
W ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia na Świadczenia Pielęgnacyjne i Opiekuńcze oraz Umowy na Leczenie Szpitalne (w ramach Nocnej i Świątecznej opieki Medycznej ) świadczenia dla wygody pacjentów, oprócz (...) są realizowane w (...).
Jednocześnie w ramach umowy na ratownictwo medyczne karetki stacjonują w 5 miejscach na terenie województwa (...) i do konkretnego wyjazdu są dysponowane przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Obsada karetek w zależności od potrzeb/zgłoszeń, realizuje czynności na terenie kilku województw (...).
Do wymienionych wyżej miejsc, w zależności od potrzeb, delegowane są zarówno osoby zatrudnione na umowę o pracę, jak i wykonujące pracę w ramach umów cywilno-prawnych.
Wnioskodawca - Szpital Powiatowy w (...) nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu podatku dochodowego poza siedzibą główną - wszystkie działania są elementem działalności statutowej (ochrony zdrowia), nadto nie zatrudnia personelu przypisanego na stałe do lokalizacji innej niż siedziba - rotacja personelu następuje zgodnie z decyzjami kierownictwa i aktualnymi potrzebami zdrowotnymi.
W świetle powyższego, trudno uznać, by w rozumieniu ustawy o CIT Szpital posiadał zakłady (oddziały) na terenie innych jednostek samorządu terytorialnego.
Przepisy art. 28 u.p.d.o.p. nakładają na podatników podatku dochodowego od osób prawnych posiadających zakłady (oddziały) położone w innym miejscu niż siedziba jednostki i płatników tego podatku w podatkowych grupach kapitałowych obowiązek składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji sporządzonych zgodnie z odrębnymi przepisami. Podatnicy ci oraz płatnicy są obowiązani składać do urzędu skarbowego, w terminie do 31 marca każdego roku, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone, według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego.
Jak wynika z powyższego, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę z konkretnym pracownikiem miejsce świadczenia pracy. W przypadku kiedy praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, rozstrzygające jest, w jakim miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę. Jeżeli wskazanie takiego miejsca nie jest możliwe, pracownicy powinni być zaliczeni do gminy, na terenie której mieści się siedziba Spółki. Jeżeli Spółka zakwalifikuje miejsca pracy wszystkich swoich pracowników jako siedzibę Spółki, to nie będzie zobowiązana do sporządzania informacji CIT-ST. (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz [w:] P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość. Komentarz. Tom II. Art. 15-42, wyd. XIII, Warszawa 2022, art. 28, pismo Izby Skarbowej w Warszawie z 30.05.2008 r., IP-PB3-423-431/08-2/ JB, LEX nr 16106).
Należy stanowczo podkreślić, że w świetle przepisów dotyczących obowiązku składania informacji CIT-ST, pojęcie „oddziału” (zakładu) należy rozumieć wąsko i nie obejmuje ono każdej lokalizacji, w której okazjonalnie wykonywane są czynności przez pracowników. Kluczowe znaczenie ma tutaj miejsce, w którym osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę rzeczywiście i trwale wykonują swoje obowiązki służbowe.
W przypadku Szpitala Powiatowego w (...), konstrukcja organizacyjna nie przewiduje istnienia wyodrębnionych organizacyjnie i kadrowo zakładów (oddziałów). Wszystkim pracownikom w umowach o pracę jako miejsce wykonywania pracy wskazano siedzibę główną szpitala. Ponadto, personel jest kierowany do pracy w różnych lokalizacjach wyłącznie rotacyjnie, zależnie od bieżących potrzeb, bez przypisania na stałe do innych miejsc.
W sytuacji, gdy pracownicy wykonują pracę w więcej niż jednym miejscu, za rozstrzygające uznaje się miejsce, w którym najczęściej wykonują swoje obowiązki. Jeżeli takie miejsce nie występuje - co ma miejsce w przypadku opisanej rotacyjności i centralnego zarządzania personelem - zgodnie z wykładnią organów podatkowych, pracownicy powinni być przypisani do gminy, na terenie której mieści się siedziba spółki.
W konsekwencji, skoro Szpital Powiatowy w (...) nie posiada wyodrębnionych oddziałów lub zakładów w rozumieniu przepisów podatkowych, a miejsca świadczenia usług poza siedzibą mają charakter wyłącznie funkcjonalny i nie wiążą się z trwałym oddelegowaniem personelu, Szpital nie jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania informacji CIT-ST.
Mając na uwadze powyższe, uwzględniając:
- jednolitą strukturę organizacyjną i kadrową Szpitala,
- brak wyodrębnionych zakładów (oddziałów) w rozumieniu podatkowym,
- centralne zarządzanie i brak odrębności finansowej lokalizacji innych niż siedziba podmiotu tj. (...),
- brak jednolitego stałego przypisania pracowników do jednostek poza siedzibą,
- zwolnienie z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT,
uznać należy, iż Szpital Powiatowy w (...) nie ma obowiązku składania informacji CIT-ST.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem kwestia zwolnienia z podatku dochodowego wynikająca z opisu sprawy i własnego stanowiska jako nieobjęta pytaniem, nie podlegała rozpatrzeniu w niniejszej interpretacji.
Obowiązek składania „Informacji podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych” (CIT-8ST) wynika z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa CIT”).
W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. istniał obowiązek składania przez podatników posiadających zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby informacji CIT-ST w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych. Natomiast od 1 stycznia 2022 r. informacja CIT-8ST składana być musi przez podatników posiadających zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa ze względu na ich siedzibę raz do roku, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa ze względu na ich siedzibę są obowiązani składać do urzędu skarbowego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
Na formularzu CIT-8ST wykazuje się:
- należące do podatnika zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa ze względu na ich siedzibę oraz
- liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w tych zakładach (oddziałach).
Przesłankami decydującymi o powstaniu obowiązku złożenia informacji, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy CIT jest zatem posiadanie przez podatnika zakładu (oddziału) na terenie innej jednostki samorządu terytorialnego niż właściwa dla jego siedziby oraz zatrudnianie osób na podstawie umowy o pracę. W informacji CIT-8ST nie wykazuje się zatem liczby osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilno-prawnych.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1572) o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 356):
Jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego, na obszarze której ma siedzibę, w celu ustalenia dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych, dochód tego podatnika rozdziela się między jednostki samorządu terytorialnego proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w zakładzie (oddziale) położonym na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego.
Przywołana wyżej ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera własną definicję zakładu (oddziału), którą należy stosować dla potrzeb tej ustawy.
Zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego:
Zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego, na obszarze której podatnik ma siedzibę.
Określenie w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy konkretnego pracownika przesądza zatem o tym, która jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) uzyska, odpowiednio procentowo określony, udział w całości podatku dochodowego od osób prawnych, zapłaconego przez pracodawcę. Zatem, o istnieniu zakładu (oddziału) w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy CIT, a w konsekwencji, o konieczności składania informacji CIT-8ST, decyduje określone w umowie o pracę miejsce świadczenia pracy pracownika.
Przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że dla potrzeb ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych - wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę, z konkretnym pracownikiem, miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia, czy w danym miejscu świadczenia pracy znajduje się lokalne biuro oddziału (zakładu). Istotnym jest natomiast, aby miejsce świadczenia pracy określone było w umowie o pracę i aby położone było na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.
Odnośnie do miejsca położenia zakładu (oddziału) - w przypadku, kiedy praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, np. gdy w umowie o pracę wskazany jest obszar kilku województw - rozstrzygające jest, w jakim miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę. Dopiero jeżeli konkretne wskazanie miejsca pracy nie jest możliwe, pracownicy winni być zaliczeni do gminy, na terenie której mieści się siedziba pracodawcy.
Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Jako podmiot leczniczy posiadają Państwo osobowość prawną i wykonują działalność statutową polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych mieszkańcom powiatu (...) i regionu. Mają Państwo prawo do zarządzania wyodrębnionym majątkiem ruchomym i nieruchomym.
Zgodnie z art. 2 ustawy o działalności leczniczej, celem działania podmiotu leczniczego jest m.in. zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia oraz inne działania służące ochronie zdrowia.
Szpital realizuje swoje cele poprzez:
- udzielanie stacjonarnych świadczeń zdrowotnych w ramach hospitalizacji,
- prowadzenie poradni specjalistycznych,
- rehabilitacji medycznej
- świadczenie usług ratownictwa medycznego i nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz transportu sanitarnego,
- medycyny pracy,
- wykonywanie badań diagnostycznych realizowanych przez pracownie, zakłady i laboratoria diagnostyczne,
- pielęgnację długoterminową w zakładzie opiekuńczo-leczniczym,
- działania profilaktyczne i promocję zdrowia.
Zaznaczyli Państwo, że Szpital jest jednym organizacyjnie, kadrowo, finansowo i księgowo podmiotem leczniczym. Szpital nie prowadzi oddzielnych zakładów (oddziałów) w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych.
Na dzień 31.12.2024 r. Szpital zatrudniał (...) pracowników na podstawie umów o pracę oraz (...) osób świadczących usługi w ramach umów cywilnoprawnych (tzw. kontraktów). Co istotne, wszyscy zatrudnieni mają w umowach wskazane miejsce wykonywania pracy jako: Szpital Powiatowy w (...).
Personel medyczny jest rotacyjnie kierowany do pracy na potrzeby poszczególnych jednostek funkcjonalnych Szpitala, w tym także do miejsc świadczeń zlokalizowanych poza siedzibą główną (np. P.). Nie oznacza to jednak prowadzenia odrębnych zakładów lub oddziałów w sensie podatkowym. Wyjaśnili Państwo, że możliwość swobodnego kierowania pracowników i współpracowników pomiędzy lokalizacjami wynika z jednoosobowego zarządu podmiotu, centralnego planowania grafików oraz jednolitej struktury zatrudnienia. Takie rozwiązanie służy zapewnieniu nieprzerwanej opieki zdrowotnej w różnych lokalizacjach, w zależności od potrzeb zdrowotnych mieszkańców.
Państwa wątpliwości budzi kwestia braku obowiązku sporządzania i składania informacji CIT-ST przez Szpital w związku z tym, że nie posiadają Państwo „zakładów (oddziałów)” w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy CIT, ale rotacyjnie pracownicy są delegowani rotacyjnie do pracy w różnych lokalizacjach, w zależności od bieżących potrzeb pacjentów, bez przypisania na stałe do innych miejsc.
Zauważyć należy, że co do zasady określenie przez pracodawcę w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy przez konkretnego pracownika przesądza o tym, która gmina, powiat i województwo uzyskają odpowiedni, procentowo określony udział w podatku dochodowym od osób prawnych, zapłaconym przez tego pracodawcę (podatnika).
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy konstrukcja organizacyjna Szpitala nie przewiduje istnienia wyodrębnionych organizacyjnie i kadrowo zakładów (oddziałów). Wszystkim pracownikom w umowach o pracę jako miejsce wykonywania pracy wskazano siedzibę główną Szpitala. Szpital jest jednym organizacyjnie, kadrowo, finansowo i księgowo podmiotem leczniczym i nie posiada wyodrębnionych zakładów (oddziałów) w rozumieniu przepisów podatkowych. Ponadto, personel jest kierowany do pracy w różnych lokalizacjach wyłącznie rotacyjnie, zależnie od bieżących potrzeb, bez przypisania na stałe do innych miejsc.
Tym samym, jeżeli zgodnie z zawartą z pracownikami umowami o pracę jako miejsce wykonywania ich pracy został wskazany Szpital Powiatowy w (...), to nie można uznać, że rotacyjne kierowanie do pracy personelu medycznego na potrzeby poszczególnych jednostek funkcjonalnych Szpitala, w tym także do miejsc świadczeń zlokalizowanych poza siedzibą główną, np. do miejscowości P., nie oznacza prowadzenia odrębnych zakładów lub oddziałów na potrzeby obowiązku składania informacji CIT-8ST. Kluczowe znaczenie ma tutaj miejsce, w którym osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę rzeczywiście i trwale wykonują swoje obowiązki służbowe.
W sytuacji, gdy pracownicy wykonują pracę w więcej niż jednym miejscu, za rozstrzygające uznaje się miejsce, w którym najczęściej wykonują swoje obowiązki.
W przypadku opisanego przez Państwa centralnego zarządzania personelem i rotacyjności kierowania do pracy personelu medycznego na potrzeby poszczególnych jednostek funkcjonalnych Szpitala ze względu na bieżące potrzeby zdrowotne pacjentów stwierdzić należy, że takie miejsce nie występuje. W analizowanej sprawie pracownicy powinni być zatem przypisani do gminy, na terenie której mieści się siedziba podatnika, tak jak jest to określone w umowach o pracę.
Podsumowując, skoro Szpital nie posiada wyodrębnionych zakładów (oddziałów) w rozumieniu przepisów podatkowych, a miejsca świadczenia usług poza siedzibą mają charakter wyłącznie funkcjonalny i nie wiążą się z trwałym oddelegowaniem personelu, Szpital nie jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania informacji CIT-8ST.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku składania przez Szpital „Informacji o zakładach (oddziałach) podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych” (CIT-8ST), należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Państwa i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
