POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-40/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.06.2005, sygn. PP/443-40/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 07.04.2005 roku, uzupełnionego pismem z dnia 26.04.2005 roku (wpływ do Urzędu 29.04.2005 roku) dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT usług transportu międzynarodowego

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny:

Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu międzynarodowego i spedycji, wykonała usługę na trasie Gdańsk - Swinesund (Szwecja) - Sunndalsora (Norwegia).

Podatniczka posiada następujące dokumenty potwierdzające wykonanie usługi: wystawioną przez siebie fakturę, list przewozowy CMR oraz dokument SAD potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Pytanie:

Jak powinna być opodatkowana wyżej opisana usługa transportu międzynarodowego?

Stanowisko podatnika:

Zdaniem podatnika, usługa transportu międzynarodowego dzieli się na usługę wykonaną na terenie Wspólnoty Europejskiej i usługę wykonaną poza Wspólnotą. Odcinek unijny podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT, odcinek poza unijny nie podlega opodatkowaniu.

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, usługami transportu międzynarodowego są również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt. 1 i 2.

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług międzynarodowego transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora, stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy są:

  1. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. w przypadku transportu towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tyt. importu towarów.

Użyte w powyższych przepisach określenia oznaczają;

  • terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • terytorium Wspólnoty - terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej,
  • terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa wchodzące w skład w terytorium Wspólnoty,
  • terytorium państwa trzeciego - terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty.

Definicje z art. 2 ustawy

Jednocześnie należy wskazać, iż w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Podatniczka świadczy usługi transportu i spedycji na trasie Polska - Szwecja - Norwegia. Przedmiotowe usługi odpowiadają pojęciu transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 a ustawy. Mając na uwadze przywołany przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy należy jednakże stwierdzić, iż usługa transportu międzynarodowego w części świadczonej poza terytorium kraju nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatniczka nie jest zatem obowiązana do opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi w części wykonywanej na terytorium Szwecji oraz Norwegii.

Przedmiotowa usługa w części świadczonej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, tj. Szwecji będzie natomiast podlegać opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w tym państwie członkowskim. Zasady opodatkowania tych usług regulowane są przez przepisy wewnętrzne każdego z krajów wspólnotowych. Pytająca winna zatem ustalić, na jakich zasadach usługa transportu międzynarodowego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w Szwecji oraz jaka stawka podatku jest właściwa dla danego rodzaju usługi.

Reasumując Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, że usługa transportu międzynarodowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w części świadczonej na terytorium Polski. Posiadając dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego (dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy), Podatniczka może stosować do świadczonej usługi obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Zatem stanowisko Pani w kwestii opodatkowania świadczonych usług stawką podatku 0% w części dotyczącej odcinka unijnego - jest nieprawidłowe.

Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku