
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.05.2005 r., który wpłynął w dniu 10.05.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 03.06.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej miejsca świadczenia usług jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.05.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest transport kolejowy i świadczenie usług przewozu towarów dla podmiotów krajowych. Do przewozu tych towarów Spółka wynajmuje na podstawie umowy najmu wagony do transportu materiałów pyłowych od niemieckiego kontrahenta, który jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech i tam też opodatkowuje tą usługę wystawiając faktury.
Spółka pyta, gdzie należy opodatkować przedmiotową usługę najmu wagonów ?
Spółka stoi na stanowisku, iż usługa najmu wagonów podlega opodatkowaniu w Niemczech jako usługa najmu środków transportu. Spółka twierdzi, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie określa definicji środka transportu, odwołuje się natomiast do "nowych środków transportu", które zostały wymienione w załączniku nr 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka uważa, iż przepisy VI Dyrektywy ( art. 9 ) oraz orzecznictwo ETS powołują się na "wszelkie" formy środków transportu, co wskazuje, że pojęcie to powinno być rozumiane w sposób szeroki i obejmuje wszystko, co służy przemieszczaniu z jednego miejsca na drugie.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 z późn. zm.) dokonano rozróżnienia środków transportu na nowe środki transportu oraz inne środki transportu, przy czym za inne środki transportu winny być uznane pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu (w przypadku pojazdów lądowych są to pojazdy wymienione w poz. 1-4, 9-10, 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów), nie spełniające warunku niezbędnego do uznania za nowy środek transportu, tj. pojazdy o przebiegu powyżej 6000 km oraz dla których od chwili dopuszczenia takiego środka do użytku upłynęło 6 miesięcy.
Uwzględniając powyższe przedmiotowy wagon nie spełnia warunków niezbędnych do uznania danego pojazdu za środek transportu, o którym mowa w ustawie o podatku od towarów i usług ( nie jest napędzany silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów).
W związku z powyższym przy określaniu miejsca opodatkowania usługi polegającej na najmie wagonów nie będących środkami transportu zastosowanie ma art. 27 ust. 3 i 4 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego miejscem świadczenia usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Biorąc pod uwagę fakt, iż wagon nie stanowi środka transportu należy uznać za nieprawidłowe stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 10.05.2005r., iż usługa wynajmu wagonów podlega opodatkowaniu w Niemczech jako usługa wynajmu środków transportu. W przytoczonym stanie faktycznym miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi polegającej na wynajmie wagonów jest Polska.
Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.
