
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 23 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 13 stycznia 2022 r., sygn. akt I SA/Rz 873/21 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 listopada 2024 r., sygn. akt II FSK 293/22;
2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 czerwca 2021 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 23 czerwca 2021 r., dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód ze zbycia świadectw efektywności energetycznej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w oparciu o przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy Prawo spółdzielcze. Przedmiotem działalności Spółdzielni jest zarządzanie nieruchomościami. Celem i zadaniem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin. Dbając o właściwy stan zasobów mieszkaniowych Spółdzielnia tworzy fundusz remontowy z wpłat dokonywanych przez członków, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali oraz osób będących właścicielami mieszkań. Fundusz ten przeznaczany jest na finansowanie remontów i modernizacji budynków mieszkalnych. Ze środków tego funduszu zrealizowano w Spółdzielni następujące przedsięwzięcia: modernizację instalacji ciepłej użytkowej wody, termomodernizację przegród, modernizację oświetlenia, modernizację instalacji centralnego ogrzewania.
Zrealizowane zadania spowodowały istotną oszczędność zużywanej energii w związku z czym działając na podstawie ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (zwanej w dalszej części „u.e.e.”). Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał dla Spółdzielni świadectwa efektywności energetycznej potwierdzające oszczędności energii.
Zgodnie z art. 30 u.e.e. prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym i są zbywalne.
W 2019 r. Spółdzielnia zawarła z Domem Maklerskim (…). umowę o świadczenie usług maklerskich w zakresie obrotu towarami giełdowymi na rynkach prowadzonych przez Towarową Giełdę Energii (...) W IV kwartale 2019 r. Spółdzielnia zbyła prawa majątkowe wynikające ze świadectw efektywności energetycznej w ilości (…) toe.
Spółdzielnia uzyskała dochód w wysokości (…) zł (przychód netto (…) zł; koszty (...) zł). Spółdzielnia będąc podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, od uzyskanego z wyżej wymienionego tytułu dochodu naliczyła podatek dochodowy za 2019 r. i dokonała zapłaty podatku w wysokości (…) zł.
Zgodnie z art. 76 i art. 77 ustawy Prawo spółdzielcze nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.
W związku z art. 90 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, Walne Zgromadzenie (…) Spółdzielni Mieszkaniowej nie zostało zwołane i nie został dokonany podział dochodu ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej.
Uzyskany dochód Spółdzielnia zamierza przeznaczyć na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, tj. fundusz remontowy stosownie do miejsca powstania nadwyżki.
Zrealizowane zadania służące poprawie efektywności energetycznej zostały sfinansowane środkami uzyskanymi w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Konsekwencją zrealizowania tych zadań było uzyskanie na mocy ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej zbywalnych praw majątkowych stanowiących swoistego rodzaju „premię”. „Premia” ta ma ścisły i nierozerwalny związek z gospodarką zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni. Została ona uzyskana dzięki wykorzystaniu środków pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a uzyskane środki zostaną przeznaczone na zwiększenie funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych.
Pytanie
Czy dochód ze zbycia świadectw efektywności energetycznej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
(…) Spółdzielnia Mieszkaniowa błędnie zinterpretowała przepisy i nie powinna była uiszczać podatku dochodowego od osób prawnych od dochodu uzyskanego ze zbycia świadectw efektywności energetycznej tzw. „białych certyfikatów”, gdyż dochód powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej: „u.p.d.o.p.”).
Zgodnie z powołanym przepisem zwolnione od podatku są: „dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi”.
Spółdzielnia uważa, że dochód ze sprzedaży tzw. „białych certyfikatów” mieści się w pojęciu dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Zrealizowane zadania zostały sfinansowane wpłatami na fundusz remontowy wnoszonymi przez członków Spółdzielni posiadających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, a także właścicieli lokali mieszkalnych. W efekcie tych działań poprawiony został stan techniczny zasobów, zmniejszono zapotrzebowanie na energię, a dodatkowo dzięki temu Spółdzielnia uzyskała na podstawie przepisów u.e.e. prawa majątkowe. Środki finansowe ze zbycia tych praw przeznaczone zostaną na zwiększenie funduszu remontowego i w efekcie dalszą poprawę stanu zasobów mieszkaniowych. Nie ma żadnych wątpliwości, że zarówno realizacja zadań jak też otrzymane dzięki temu „białe certyfikaty” mają wyłącznie związek z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Pod pojęciem gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć wszelkie działania mające na celu utrzymanie substancji mieszkaniowej w należytym stanie (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 października 2020 r. sygn. akt II FSK 189/19, Interpretacja Ogólna Ministra Finansów z 5 marca 2008 r. DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 w sprawie stosowania postanowień art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych).
Według Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z 1 października 2020 r. sygn. akt II FSK 189/19) działania zmierzające do energooszczędnej eksploatacji zasobów (czyli przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej podejmowane na podstawie przepisów u.e.e.) mają za przedmiot zasoby mieszkaniowe i pozostają w związku z podstawowym celem Spółdzielni, którym jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych jej członków i ich rodzin oraz mieszczą się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Realizacja przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej stanowi wyłączny powód i źródło uzyskanych następnie przez Spółdzielnię przychodów ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej w trybie i na zasadach przepisów u.e.e.
Sprzedaż białych certyfikatów nie jest oddzielnym, wyizolowanym zdarzeniem i zarazem źródłem przychodu, lecz stanowi jedynie prawno-techniczny, uwarunkowany rozwiązaniami prawnymi określonymi przepisami u.e.e., tryb zrealizowania tych przychodów (NSA sygn. akt II FSK 189/19).
Spółdzielnia wskazuje również iż zgodnie z Interpretacją Ogólną Ministra Finansów z 5 marca 2008 r. DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi jest premia termomodernizacyjna, o której mowa w ustawie o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (zwanej dalej: „u.o.w.p.t.”) przyznawana spółdzielniom mieszkaniowym na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, którego celem jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię oraz ograniczenie strat energii w zasobach mieszkaniowych, co w konsekwencji wpływa na koszty utrzymania tych zasobów.
Dochód powstały z tytułu premii termomodernizacyjnej, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.o.p.d.o.p. wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
„Białe certyfikaty” są również swojego rodzaju dodatkową, ustawową „premią”. Na gruncie prawa podatkowego nie ma żadnej różnicy pomiędzy uzyskaniem premii na podstawie u.o.w.p.t. a uzyskaniem praw majątkowych na podstawie u.e.e. W jednym i drugim przypadku intencją ustawodawcy jest zachęcenie do działań, których efektem będzie oszczędność energii. Przychód ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej powinien być uznawany, tak jak premia termomodernizacyjna, jako przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przedsięwzięcia realizowane w ramach przepisów u.o.w.p.t. i w ramach przepisów u.e.e. zakładają osiągnięcie zbieżnych celów, zmniejszenia strat i zużycia energii (wyrok NSA sygn. akt II FSK 189/19). Dochód ze sprzedaży „białych certyfikatów” winien być traktowany jak dochód z premii termomodernizacyjnej i podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 u.o.p.d.o.p , gdyż w przeciwnym wypadku stanowiłoby to nierówne traktowanie podatników.
(…) Spółdzielnia Mieszkaniowa zamierza przeznaczyć dochód ze sprzedaży certyfikatów na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
W związku z powyższym Państwa zdaniem uzyskany dochód ze sprzedaży „białych certyfikatów” powinien być zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna
27 sierpnia 2021 r. rozpatrzyłem Państwa wniosek i wydałem interpretację indywidualną
Znak: 0111-KDIB2-1.4010.272.2021.1.AP, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy dochód ze zbycia świadectw efektywności energetycznej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za nieprawidłowe.
Skarga na interpretację indywidualną
Pismem z 28 września 2021 r., które wpłynęło 4 października 2021 r. wnieśli Państwo skargę na interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.
Formułując zarzuty skargi wnieśli Państwo m.in. o uchylenie w całości indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 sierpnia 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.272.2021.1.AP.
Pismem z 29 października 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.272.2021.2.AP udzieliłem odpowiedzi na Państwa skargę.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z 13 stycznia 2022 r. sygn. akt I SA/Rz 873/21 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 26 listopada 2024 r. sygn. akt II FSK 293/22 oddalił wniesioną przeze mnie skargę kasacyjną.
3 marca 2025 r. wpłynął prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraziły Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia, czy dochód ze zbycia świadectw efektywności energetycznej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 468, dalej: „uee”), reguluje system świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów). Jest to mechanizm stymulujący i wymuszający zachowania pro oszczędnościowe. Ustawa ta przewiduje, że można je uzyskać tylko za przedsięwzięcia o najwyższej efektywności energetycznej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 uee
1. Podmioty, o których mowa w ust. 2, zwane dalej „podmiotami zobowiązanymi”, są obowiązane:
1) zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w wysokości określonej w art. 14 ust. 1, potwierdzone audytem efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 25, lub
2) uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 20 ust. 1, lub
3) zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej, o których mowa w art. 15a ust. 1
- z zastrzeżeniem art. 11.
W myśl art. 10 ust. 2 uee
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, realizują:
1) przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdy w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312) lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;
3) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych przez niego poza giełdą towarową lub rynkiem, o których mowa w pkt 2, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach tej izby przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328);
4) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sprowadzający gaz ziemny w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, w odniesieniu do ilości tego gazu zużytego na własny użytek;
5) towarowy dom maklerski lub dom maklerski w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji realizowanych na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, na zlecenie odbiorców końcowych przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6) podmiot paliwowy wprowadzający do obrotu paliwa ciekłe.
W myśl art. 30 ust. 2 uee
Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.
Z kolei art. 30 ust. 1 uee stanowi, że:
Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.
Stosownie do treści art. 1 ust. 1 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1465 ze zm.)
Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
Przedmiotem działalności spółdzielni może być:
1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;
11) (uchylony)
2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
3) budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
4) udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;
5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.
W myśl art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.
Przechodząc na grunt ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 (w brzmieniu obowiązującym do 22 lipca 2021 r.)
Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Stosownie do wyżej cytowanego przepisu, zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody, m.in. spółdzielni mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.
Wobec powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:
- gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
- innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Zauważyć należy, że w języku potocznym, pojęcie „gospodarka” oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.
W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, należy rozumieć:
1)znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie i hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- balkony, loggie,
- garaże,
2)pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:
-zbiorniki – doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
-rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
-sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
-budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
-budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
3)inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).
Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Spółdzielnia dbając o właściwy stan zasobów mieszkaniowych tworzy fundusz remontowy z wpłat dokonywanych przez członków, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali oraz osób będących właścicielami mieszkań. Fundusz ten przeznaczany jest na finansowanie remontów i modernizacji budynków mieszkalnych. Ze środków tego funduszu zrealizowano w Spółdzielni następujące przedsięwzięcia: modernizację instalacji ciepłej użytkowej wody, termomodernizację przegród, modernizację oświetlenia, modernizację instalacji centralnego ogrzewania. Zrealizowane zadania spowodowały istotną oszczędność zużywanej energii w związku z czym Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał dla Spółdzielni świadectwa efektywności energetycznej potwierdzające oszczędności energii. Uzyskany dochód ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej Spółdzielnia zamierza przeznaczyć na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, tj. fundusz remontowy stosownie do miejsca powstania nadwyżki. Zrealizowane zadania służące poprawie efektywności energetycznej zostały sfinansowane środkami uzyskanymi w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Zauważyć należy, że posiadane świadectwa efektywności energetycznej potwierdzają uzyskanie efektu poprawy efektywności energetycznej w zasobach mieszkaniowych spółdzielni. Prawo majątkowe zostało wobec tego wygenerowane z wykorzystaniem majątku spółdzielni stanowiącego zasoby mieszkaniowe.
Sprzedaż wspomnianych świadectw nie jest oddzielnym zdarzeniem i zarazem źródłem przychodu, lecz stanowi jedynie sposób zrealizowania tychże przychodów.
Nieuprawnione jest zatem, dokonywanie sztucznego rozdziału między podejmowanymi przez Spółdzielnię działaniami, mającymi za przedmiot niewątpliwie zasoby mieszkaniowe i zmierzającymi do bardziej energooszczędnej eksploatacji tych zasobów, a zbyciem uzyskanych przez nią, właśnie z tytułu zrealizowania tych przedsięwzięć, świadectw efektywności energetycznej. Realizacja tych przedsięwzięć stanowi źródło uzyskanych następnie przez Spółdzielnię przychodów, a sprzedaż wspomnianych świadectw w trybie i na zasadach określonych w ustawie o efektywności energetycznej nie jest oddzielnym zdarzeniem i zarazem źródłem przychodu, lecz stanowi jedynie sposób zrealizowania tych przychodów. A skoro tak, to na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT przychody uzyskane ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej stanowią przychód zwolniony z opodatkowania, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Tym samym, Państwa stanowisko z powyższym zastrzeżeniem, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).
