
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości złożenia korekty zeznania podatkowego za 2024 r. z uwzględnieniem ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości na syna T po uzyskaniu przez niego pełnoletności;
- prawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 1 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 27 maja 2025 r. (wpływ 2 czerwca 2025 r. oraz 5 czerwca 2025 r.), pismem z 2 czerwca 2025 r. (wpływ 2 czerwca 2025 r.), pismem z 4 czerwca 2025 r. (wpływ 5 czerwca 2025 r.) oraz pismami z 5 czerwca 2025 r. (wpływ 5 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 2017 r. synowie Wnioskodawczyni T I. 11 i M lat 9 postanowieniem Sądu (…) po rozwodzie mieszkają wyłącznie pod adresem Wnioskodawczyni.
W 2019 r. Wnioskodawczyni uzyskała wyrok rozwodowy nie zmieniający postanowienia z 2017 r., dający możliwość decydowania obu stronom o dzieciach, wyznaczeniem spotkań z dziećmi ojcu, alimenty oraz bez ograniczenia praw.
Dzieci mieszkają pod adresem Wnioskodawczyni, obecnie T lat 18 i M 16.
Ojciec od 2020 r. nie utrzymuje żadnego kontaktu z T, od 2023 r. z M.
W 2020 r. poprzez urzędnika Urzędu Skarbowego w (…) Wnioskodawczyni dowiedziała się, iż ojciec dzieci pobiera ulgę prorodzinną w połowie i decyzją urzędniczki Wnioskodawczyni została zmuszona do korzystania tylko w połowie z tej ulgi – zgodnie z obowiązującymi na ten czas przepisami i Wnioskodawczyni musiała zwrócić niezgodnie pobraną ulgę prorodzinną przez okres 3 lat 2020-2018. Możliwość pobierania w całości ulgi została Wnioskodawczyni uniemożliwiona przez urzędnika.
Ojciec dzieci nic z Wnioskodawczynią nie ustalił. Wnioskodawczyni jest skonfliktowana z ojcem dzieci, nie rozmawia z nim od 2017 r. Wnioskodawczyni nic z nim nie ustalała, to urzędnik Urzędu Skarbowego w (…), nakazał Wnioskodawczyni pobieranie w połowie ulgi prorodzinnej z uwagi na to, że przysługiwała również ojcu.
W 2021 r. nastąpiła zmiana Ordynacji podatkowej, o czym Wnioskodawczyni dowiedziała się w marcu 2025 r., z uwagi na powyższe Wnioskodawczyni prosi o wydanie indywidualnej interpretacji, czy jako matka pełniąca w 100% opiekę nad dziećmi może złożyć korektę zeznań podatkowych 2021-2024 o uzupełnienie ulgi prorodzinnej na synów w pełnym wymiarze?
W piśmie z 27 maja 2025 r. oraz z 5 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni potwierdza, że ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
2.Czy w latach 2021-2024 uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni potwierdza, że w latach 2021-2024 uzyskiwała dochody opodatkowane według skali podatkowej z tytułu umowy o pracę.
3.Czy w latach 2021-2024 prowadziła Pani działalność gospodarczą? Należy wskazać formę opodatkowania tej działalności.
Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie prowadziła działalności gospodarczej w latach 2021-2024.
4.Kiedy uprawomocniło się orzeczenie sądu o Pani rozwodzie (proszę wskazać dokładną datę)?
Odpowiedź: Orzeczenie o rozwodzie uprawomocniło się (…) lutego 2019 r.
5.Proszę o podanie daty urodzenia Pani dzieci.
Odpowiedź: T. urodzony (…) lipca 2006 r., M. urodzony (…) września 2008 r.
6.Czy w stosunku do Pani dzieci w latach 2021-2024 miały zastosowanie przepisy:
-art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),
-ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,
-ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?
Odpowiedź: W stosunku do dzieci Wnioskodawczyni w latach 2021-2024 nie obowiązywały przepisy:
-art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
-ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,
-ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
7.Czy latach 2021-2024 Pani dzieci, na podstawie orzeczenia sądu, zostały umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych?
Odpowiedź: Dzieci Wnioskodawczyni w latach 2021-2024 nie były umieszczone w żadnej instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych. Synowie Wnioskodawczyni T i M mieszkają z nią, pod jej adresem zamieszkania. Adres zamieszkania T i M jest równoznaczny z adresem zamieszkania Wnioskodawczyni, tj. w 2021 r. Wnioskodawczyni z synami mieszkała pod adresem (…), natomiast od lutego 2022 r. do dnia dzisiejszego Wnioskodawczyni z synami mieszka pod adresem (…).
8.Czy wskazanie we wniosku:
Dzieci mieszkają pod moim adresem obecnie T lat 18 M 16.
oznacza, że w latach 2021-2024 miejsce zamieszkania dzieci było takie samo jak Pani miejsce zamieszkania? Proszę o wskazanie miejsca zamieszkania dzieci w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.)?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni wykazuje, że zgodnie z art. 26 § 1 Kodeksu Cywilnego na podstawie wyroku Sądu (…) z (…) lutego 2019 r. Wnioskodawczyni zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi T i M, zobowiązując i uprawniając ojca M.K. do współdecydowania o istotnych sprawach życiowych małoletnich dzieci łączących się w szczególności z wyborem szkoły i zawodu, kwestią zmiany miejsca zamieszkania i wyborem sposobu leczenia w przypadku poważniejszej choroby.
9.W opisie sprawy wskazała Pani:
W 2019 r uzyskałam wyrok rozwodowy nie zmieniający postanowienia z 2017 r., dający możliwość decydowania obu stronom o dzieciach, wyznaczeniem spotkań z dziećmi ojcu, alimenty oraz bez ograniczenia praw. Dzieci mieszkają pod moim adresem obecnie T lat 18 M 16.
Wobec powyższego należy wskazać, czy w okresie, którego dotyczy wniosek (tj. w latach 2021-2024 r.) sąd ustalił, że dzieci, o których mowa we wniosku, pozostają przy Pani i jednocześnie uregulował ich kontakty z ojcem, czy też zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie z ojcem dzieci wykonywała Pani władzę rodzicielską nad tymi dziećmi (piecza naprzemienna)?
Odpowiedź: W latach 2021-2024 zgodnie z wyrokiem Sądu (…) z (…) lutego 2019 r. synowie Wnioskodawczyni T i M pozostawali przy Wnioskodawczyni, mieszkali z nią, a jedynie ww. wyrok regulował ich kontakty z ojcem. Wnioskodawczyni nie wykonywała wspólnej, naprzemiennej władzy rodzicielskiej z ojcem dzieci.
10.Wobec wskazania w opisie sprawy:
(…) ojciec dzieci pobiera ulgę prorodzinną w połowie (…) Ojciec dzieci nic ze mną nie ustalił.
należy jednoznacznie wskazać, czy pomiędzy Panią a ojcem dzieci doszło do porozumienia co do sposobu podziału ulgi prorodzinnej w latach 2021-2024 – a jeżeli tak, to w jakich proporcjach i w jakiej wysokości rodzice zgodzili się dokonać odliczeń od podatku dochodowego w ramach ulgi na dzieci? Proszę odnieść się odrębnie do każdego roku podatkowego.
Odpowiedź: W opisie sprawy Wnioskodawczyni wskazała, iż pomiędzy Wnioskodawczynią a ojcem dzieci M.K. nie doszło do porozumienia co do sposobu podziału ulgi prorodzinnej. Natomiast Wnioskodawczyni została poinformowana w 2021 r. przez pracownika Urzędu Skarbowego w (…) o tym, że jej były mąż M.K. pobierał wskazaną ulgę w 50% na każdego z synów. Wnioskodawczyni została zobligowana do korekty zeznań podatkowych za lata 2020, 2019, 2018 i zwrotu nieprawidłowo pobranej ulgi prorodzinnej. Wnioskodawczyni nie ustalała z byłym mężem M.K. sposobu podziału ulgi prorodzinnej, Wnioskodawczyni została o tym poinformowana za pośrednictwem pracownika Urzędu Skarbowego oraz zmuszona do wykonania korekty i zwrotu pobranych odliczeń.
11.Czy w latach 2021-2024 posiadała Pani władzę rodzicielską względem dzieci?
Odpowiedź: W latach 2021-2024 Wnioskodawczyni posiadała władzę rodzicielską względem dzieci na podstawie wyroku Sądu (…) z (…) lutego 2019 r.
12.Czy w latach 2021-2024 r. wykonywała Pani w stosunku do dzieci władzę rodzicielską, tj. czy wykonywała Pani obowiązki, dzięki którym dzieci wychowywane były w sposób zapewniający ich prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, a w szczególności, czy Pani sprawowała faktyczną pieczę nad dziećmi i ich majątkiem, zajmowała się wychowaniem dzieci, uczestniczyła w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania dzieci (tym samym, czy zapewniała i zabezpieczała Pani wszystkie ich potrzeby od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, emocjonalne)?
Odpowiedź: W latach 2021-2024 Wnioskodawczyni wykonywała samodzielnie w pełni władzę rodzicielską, dzięki której dzieci Wnioskodawczyni były wychowywane w sposób zapewniający im prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, Wnioskodawczyni samodzielnie sprawowała pieczę nad dziećmi, samodzielnie podejmowała decyzje dotyczące rozwoju i wychowania dzieci, zapewniając im potrzeby bytowe, edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne, czego nie wykonywał ich ojciec M.K. w latach 2021-2024. Jak wskazała Wnioskodawczyni we wniosku, ojciec nie utrzymuje kontaktów z synami, nie sprawuje względem nich władzy rodzicielskiej, nie sprawował w latach 2021-2024 faktycznej pieczy nad dziećmi, nie zajmował się ich wychowaniem, nie uczestniczył w ich rozwoju oraz podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących dzieci (edukacyjnych, rozwojowych, zdrowotnych i emocjonalnych).
13.Czy w latach 2021-2024 r. ojciec dzieci posiadał względem tych dzieci władzę rodzicielską?
Odpowiedź: Ojciec dzieci M.K. w latach 2021-2024 nie posiadał władzy rodzicielskiej nad M i T.
14.Czy w latach 2021-2024 r. ojciec dzieci wykonywał względem tych dzieci władzę rodzicielską, tj. czy wykonywał obowiązki, dzięki którym dzieci wychowywane były w sposób zapewniający ich prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, a w szczególności, czy ojciec dzieci sprawował faktyczną pieczę nad dziećmi i ich majątkiem, zajmował się wychowaniem dzieci, uczestniczył w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania dzieci (tym samym, czy zapewniał i zabezpieczał wszystkie ich potrzeby od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, emocjonalne)?
Odpowiedź: Ojciec dzieci M.K. w latach 2021-2024 nie wykonywał względem dzieci władzy rodzicielskiej, nie wykonywał ciążących na nim obowiązków, nie sprawował pieczy, nie uczestniczył w podejmowaniu istotnych decyzji, nie sprawował nad nimi faktycznej pieczy. Spotkania z M ograniczały się do spotkań weekendowych, a całkowicie zaprzestał ich w październiku 2023 r. Z T nie spotyka się od 2019 r. Nie kontaktuje się telefonicznie, nie pyta o dzieci, nie spotyka się z nimi, nie interesuje się nimi w ogóle.
15.Czy jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (niż wymienionych w treści wniosku dzieci) i względem nich wykonywała Pani w latach podatkowych, których dotyczy wniosek władzę rodzicielską? Jeśli tak, należy podać ich daty urodzenia.
Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie jest matką lub opiekunem prawnym innych dzieci oraz nie otrzymywała ulgi prorodzinnej na inne dzieci, tylko na M i T.
16.Czy latach podatkowych, których dotyczy wniosek przysługiwała Pani ulga prorodzinna na jeszcze inne dzieci (poza dziećmi, o których mowa we wniosku)?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie przysługiwała ulga podatkowa w latach podatkowych, których dotyczy wniosek.
17.Czy Pani syn T w latach 2021-2024 był pełnoletni? Jeżeli tak, proszę dodatkowo wyjaśnić:
a)czy Pani pełnoletni syn otrzymywał zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną? Jeśli tak, to od kiedy oraz konkretnie, które z ww. świadczeń i na podstawie jakich przepisów?
b)czy Pani pełnoletni syn uczył się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie?
c)czy Pani pełnoletni syn uzyskał dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2025 r. poz. 420), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego? Jeśli w trakcie roku podatkowego Pani syn uzyskał pełnoletność – to dotyczy to okresu po uzyskaniu pełnoletności.
d)czy w stosunku do Pani pełnoletniego syna wykonywała Pani ciążący na Pani obowiązek alimentacyjny?
e)czy Pani pełnoletni syn pozostawał na utrzymaniu jego ojca? Czy ojciec Pani pełnoletniego syna partycypował w kosztach jego utrzymania (tj. obowiązek dostarczania środków do życia, utrzymania, a także opieki)? Jakie obowiązki i świadczenia spełniał ojciec Pani pełnoletniego syna?
Odpowiedź: Syn Wnioskodawczyni T w 2024 r. (…) lipca stał się pełnoletni.
a)T nie otrzymywał zasiłku, renty socjalnej we wskazanym okresie podatkowym.
b)T uczęszcza do szkoły średniej, obecnie (…).
c)T od (…) lipca 2024 r. do (…) sierpnia 2024 r. był zatrudniony na umowę zlecenia i uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
d)Syn Wnioskodawczyni cały czas mieszka ze nią, pod jej adresem zamieszkania (…) i Wnioskodawczyni wykonywała wobec niego ciążący na niej obowiązek alimentacyjny w postaci zapewnienia mu wszystkich potrzeb życiowych, gdyż syn Wnioskodawczyni uczy się i nie jest w stanie utrzymać się samodzielnie, a dochody, które osiągnął w roku 2024 nie wystarczyły na jego samodzielne utrzymanie. W zupełności obowiązek ten wykonywała Wnioskodawczyni samodzielnie zgodnie z jej zdolnościami zarobkowymi z pracy zawodowej.
e)Ojciec pełnoletniego syna M.K. partycypuje jedynie poprzez wpłacane co miesiąc świadczenia alimentacyjne nałożone przez Sąd.
Natomiast w piśmie z 4 czerwca 2025 r. oraz z 5 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowała Pani odpowiedzi na pytanie nr 8, nr 13 oraz nr 17 o następujące informacje:
-pytanie nr 8 o treści:
czy w latach 2021-2024 miejsce zamieszkania dzieci było takie samo jak Pani miejsce zamieszkania? Proszę o wskazanie miejsca zamieszkania dzieci w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.)?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni potwierdza, iż we wskazanym okresie pod wskazanymi adresami zamieszkania mieszkała i obecnie mieszka Wnioskodawczyni sama z dwójką jej synów. Ojciec dzieci mieszka cały czas w Państwa wspólnym domu pod adresem (…).
-pytanie nr 13 o treści:
Czy w latach 2021-2024 r. ojciec dzieci posiadał względem tych dzieci władzę rodzicielską?
Odpowiedź: Ojciec dzieci M.K. w latach 2021-2024 posiadał władze rodzicielską, ale jej nie realizował.
-pytanie nr 17 o treści:
Czy Pani syn T w latach 2021-2024 był pełnoletni? Jeżeli tak, proszę dodatkowo wyjaśnić:
a)czy Pani pełnoletni syn otrzymywał zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną? Jeśli tak, to od kiedy oraz konkretnie, które z ww. świadczeń i na podstawie jakich przepisów?
b)czy Pani pełnoletni syn uczył się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie?
c)czy Pani pełnoletni syn uzyskał dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2025 r. poz. 420), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego? Jeśli w trakcie roku podatkowego Pani syn uzyskał pełnoletność – to dotyczy to okresu po uzyskaniu pełnoletności.
d)czy w stosunku do Pani pełnoletniego syna wykonywała Pani ciążący na Pani obowiązek alimentacyjny?
e)czy Pani pełnoletni syn pozostawał na utrzymaniu jego ojca? Czy ojciec Pani pełnoletniego syna partycypował w kosztach jego utrzymania (tj. obowiązek dostarczania środków do życia, utrzymania, a także opieki)? Jakie obowiązki i świadczenia spełniał ojciec Pani pełnoletniego syna?
Odpowiedź: Syn Wnioskodawczyni T w 2024 r. (…) lipca stał się pełnoletni, uczęszcza do szkoły średniej, obecnie klasa (…). Syn Wnioskodawczyni nie pobiera żadnych zasiłków oraz świadczeń socjalnych. Syn Wnioskodawczyni od (…) lipca do (…) sierpnia 2024 r. był zatrudniony na umowę zlecenia i uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, w łącznej wysokości nie przekraczającej dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2025 r. poz. 420), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego 2024.
Pytanie
Czy jako matka pełniąca w 100% opiekę nad dziećmi Wnioskodawczyni może złożyć korektę zeznań podatkowych 2021-2024 o uwzględnienie ulgi prorodzinnej na synów w pełnym wymiarze?
Pani stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w piśmie z 27 maja 2025 r.)
Wnioskodawczyni, jako matka, której wyrokiem Sądu (…) z (…) lutego 2019 r. w sprawie o sygn. (…) powierzono władzę rodzicielską nad małoletnimi wówczas dziećmi – T i M i którą faktycznie Wnioskodawczyni wykonywała bez udziału ojca dzieci w latach 2019-2024, Wnioskodawczyni miała prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości – 100%, tj. jako wyłączny rodzic.
M.K. nie mógł natomiast skorzystać z ulgi na dzieci w jakimkolwiek zakresie w tym czasie, gdyż ulga ta przysługuje wyłącznie rodzicowi faktycznie sprawującemu władzę rodzicielską nad dziećmi, a on tej przesłanki nie spełniał.
Jednocześnie zważywszy na niesłuszne skorzystanie przez M.K. z ulgi prorodzinnej w wysokości 50% w latach 2018-2024 na obu synów, czym ograniczył prawo Wnioskodawczyni i naraził ją na konsekwencje finansowe w postaci obowiązkowej korekty pobranych ulg i zwrotu ich wartości latach 2018-2020, Wnioskodawczyni ma prawo do korekty zeznań rocznych za lata 2021-2024 i skorzystanie z ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości – 100%, tj. jako wyłączny rodzic.
Zgodnie z przepisami prawa korekta zeznania rocznego może być dokonana wyłącznie do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego, a okres ten wynosi 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku lub jego zwrotu. Jeżeli więc termin na rozliczenie przychodów za rok 2019 mijał w 2020 r., to korektę zeznania za rok 2019 Wnioskodawczyni może złożyć do końca 2025 r. i analogicznie:
-za rok 2020 do końca 2026 r.,
-za rok 2021 do końca 2027 r.,
-za rok 2022 do końca 2028 r.,
-za rok 2023 do końca 2029 r.,
-za rok 2024 do końca 2030 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 27f ust. 1 ww. ustawy:
·w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
·w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Na mocy art. 27f ust. 2 ww. ustawy:
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do 31 grudnia 2021 r.
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
W myśl art. 27f ust. 2a ww. ustawy:
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do 31 grudnia 2021 r.
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.
·w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Stosownie do art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Zgodnie z art. 27f ust. 2c ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
2)wstąpiło w związek małżeński.
Stosownie do art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.):
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Z art. 26 ww. Kodeksu wynika, że:
§ 1 Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2 Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Zgodnie z art. 27f ust. 6 ww. ustawy:
• w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
• w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., stanowi, że:
Od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej
– podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.
Stosownie do art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mającego zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mający zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. stanowi, że:
• w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2022 r.:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
• w brzmieniu obowiązującym od 16 grudnia 2022 r.:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
• w brzmieniu obowiązującym od 21 lutego 2024 r.:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
• w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
• w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
• w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2022 r., stosowanym do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W myśl art. 6 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Jak stanowi art. 27f ust. 7 omawianej ustawy:
·w brzmieniu do 31 grudnia 2021 r.
Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
·w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r.
Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Przy czym, ulga prorodzinna nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do dziecka podatnika mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, co wynika z art. 27f ust. 7 w zw. z art. 6 ust. 8 cyt. ustawy.
Podkreślenia wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na małoletnie dziecko jest wykonywanie w stosunku do tego dziecka władzy rodzicielskiej.
Wobec tego, zasadnym jest odniesienie się do ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).
Z art. 92 ww. ustawy wynika, że:
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
Na podstawie art. 96 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.
W myśl art. 97 § 1 tejże ustawy:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Zgodnie zaś z treścią art. 107 ww. Kodeksu:
§ 1 Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
§ 2 W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.
W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska i władza ta jest wykonywana przez oboje rodziców, to każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującego na dziecko limitu. Kwotę tę rodzice mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Dotyczy to zarówno rodziców pozostających w związku małżeńskim lub partnerskim, jak i rodziców rozwiedzionych czy będących w separacji.
Porozumienie rodziców co do wysokości dokonywanego odliczenia nie jest jednak wymagane w przypadku, gdy tylko jeden rodzic spełnia warunki określone w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”. Należy mieć na uwadze, że do nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Należy przy tym odróżnić treść władzy rodzicielskiej od jej wykonywania, gdyż samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie oznacza jej wykonywania.
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.
W konsekwencji, wykonywanie obowiązku alimentacyjnego, czyli fakt płacenia alimentów na dzieci, czy też sporadyczne spotkania z dziećmi, nie są rozstrzygające dla uznania, że rodzic wykonuje władzę rodzicielską. Obowiązek alimentacyjny jest bowiem niezależny od władzy rodzicielskiej, a wiec spoczywa także na rodzicach, którzy zostali pozbawieni tej władzy.
Stąd ulga na dzieci przysługuje tym rodzicom, którzy faktycznie sprawują pieczę nad osobą i majątkiem dziecka. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom, a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic. Jeżeli rodzic dziecka pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dzieckiem albo jego kontakty są sporadyczne należy uznać, że nie wykonuje władzy rodzicielskiej i w związku z tym nie ma prawa do ulgi.
Powyższe potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 27 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 2378/15, stwierdzając: „(…) dla nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej, konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, to jest posiadanie władzy rodzicielskiej (nawet ograniczonej na podstawie wyroku sądowego) i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Czym innym jest bowiem posiadanie władzy a czym innym jej wykonywanie, a to oznacza, że utożsamianie ich na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje uzasadnienia. W celu nabycia prawa do przedmiotowej ulgi podatnik powinien wykazać zatem, że w danym roku podatkowym wykonywał, a nie tylko posiadał władzę rodzicielską (…).”
Zatem, o wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka.
Zatem, wykonywanie władzy rodzicielskiej należy odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
Przystępując do oceny możliwości zastosowania ulgi prorodzinnej – wskazać należy, że wysokość odliczenia kwoty z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska i władza ta jest wykonywana przez oboje rodziców, to w określonych przypadkach każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Powyższe oznacza, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r., kwotę ulgi prorodzinnej rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku:
a)w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,
b)w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:
- zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub
- gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.
Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przysługuje również na dzieci pełnoletnie, które otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną oraz pełnoletnie, które się uczą lub studiują do ukończenia 25. roku życia z uwzględnieniem limitu dochodu, który mogą osiągnąć.
Dochody osiągane przez pełnoletnie uczące się dzieci w 2024 r. – stosownie do art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie mogły przekroczyć kwoty 21.371,52 zł.
Warunkiem zastosowania przez podatnika ulgi na pełnoletnie dzieci jest utrzymywanie ich w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, który stanowi, że:
Obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo.
Istotą tak określonego obowiązku jest to, że jedna strona ma prawo dostarczania tak wskazanych środków, a druga osoba ma obowiązek je dostarczyć. Dostarczanie środków utrzymania to zaspokajanie normalnych, bieżących potrzeb uprawnionego w postaci: pożywienia, ubrania, mieszkania, opału, niezbędnych przedmiotów umożliwiających przebywanie w środowisku i w rodzinie, leków, itp. Dostarczanie środków wychowania obejmuje natomiast powinność starań o zdrowie uprawnionego, o jego rozwój fizyczny i umysłowy, stworzenie możliwości zdobycia wykształcenia, zapewnienie dostępu do dóbr kultury, itp.
Art. 133 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego stanowi natomiast, że:
Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.
Co ważne, jeżeli oboje rodzice utrzymują pełnoletnie dziecko, tzn. wypełniają swoje obowiązki alimentacyjne, wówczas decyzję o sposobie podziału przysługującej kwoty ustawodawca pozostawił rodzicom, zaznaczając, że kwota ulgi na dziecko dotyczy łącznie ich obojga i mogą oni odliczyć ją w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy wypełniają swoje obowiązki alimentacyjne, ulga przysługuje każdemu z rodziców w częściach równych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. W latach 2021-2024 uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej z tytułu umowy o pracę, nie prowadziła Pani działalności gospodarczej oraz nie przysługiwała Pani ulga podatkowa. W 2019 r. uzyskała Pani wyrok rozwodowy nie zmieniający postanowienia z 2017 r., dający możliwość decydowania obu stronom o dzieciach, wyznaczeniem spotkań z dziećmi ojcu, alimenty oraz bez ograniczenia praw. Orzeczenie o rozwodzie uprawomocniło się (…) lutego 2019 r. Na podstawie wyroku Sądu z (…) lutego 2019 r. zostało Pani powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi T i M, zobowiązując i uprawniając ojca dzieci do współdecydowania o istotnych sprawach życiowych małoletnich dzieci łączących się w szczególności z wyborem szkoły i zawodu, kwestią zmiany miejsca zamieszkania i wyborem sposobu leczenia w przypadku poważniejszej choroby. Od 2017 r. Pani synowie – T urodzony (…) lipca 2006 r. i M urodzony (…) września 2008 r. – postanowieniem Sądu (…) po rozwodzie mieszkają wyłącznie pod Pani adresem (mieszkała i obecnie mieszka Pani sama z dwójką Pani synów), natomiast ojciec dzieci mieszka cały czas w Państwa wspólnym domu. Nie wykonywała Pani wspólnej, naprzemiennej władzy rodzicielskiej z ojcem dzieci. Wyrok z (…) lutego 2019 r. regulował kontakty dzieci z ojcem. W latach 2021-2024 Pani dzieci nie były umieszczone w żadnej instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych. W latach 2021-2024 w stosunku do Pani dzieci nie obowiązywały przepisy: art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Pani syn T (…) lipca 2024 r. stał się pełnoletni i uczęszcza do szkoły średniej. Pani syn T w latach 2021-2024 nie otrzymywał zasiłku, renty socjalnej. Od (…) lipca 2024 r. do (…) sierpnia 2024 r. syn T był zatrudniony na umowę zlecenia i uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, w łącznej wysokości nie przekraczającej dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego 2024. Syn T cały czas mieszka z Panią, pod Pani adresem zamieszkania i wykonywała Pani wobec niego ciążący na Pani obowiązek alimentacyjny w postaci zapewnienia mu wszystkich potrzeb życiowych, gdyż Pani syn uczy się i nie jest w stanie utrzymać się samodzielnie, a dochody, które osiągnął w 2024 r. nie wystarczyły na jego samodzielne utrzymanie. W zupełności obowiązek ten wykonywała Pani samodzielnie, zgodnie z Pani zdolnościami zarobkowymi z pracy zawodowej. Ojciec pełnoletniego syna partycypuje jedynie poprzez wpłacane co miesiąc świadczenia alimentacyjne nałożone przez Sąd. W latach 2021-2024 posiadała Pani władzę rodzicielską względem dzieci na podstawie wyroku Sądu z (…) lutego 2019 r. W latach 2021-2024 wykonywała Pani samodzielnie w pełni władzę rodzicielską, dzięki której Pani dzieci były wychowywane w sposób zapewniający im prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, samodzielnie sprawowała Pani pieczę nad dziećmi, samodzielnie podejmowała decyzje dotyczące rozwoju i wychowania dzieci, zapewniając im potrzeby bytowe, edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Nie jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci oraz nie otrzymywała Pani ulgi prorodzinnej na inne dzieci, tylko na synów M i T. Ojciec dzieci w latach 2021-2024 posiadał władzę rodzicielską, ale jej nie realizował. Nie wykonywał ciążących na nim obowiązków, nie sprawował pieczy, nie uczestniczył w podejmowaniu istotnych decyzji, nie zajmował się ich wychowaniem, nie uczestniczył w ich rozwoju oraz podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących dzieci (edukacyjnych, rozwojowych, zdrowotnych i emocjonalnych). Spotkania z synem M ograniczały się do spotkań weekendowych, a całkowicie zaprzestał ich w październiku 2023 r., z kolei z synem T nie spotyka się od 2019 r. Ojciec dzieci nie kontaktuje się telefonicznie, nie pyta o dzieci, nie spotyka się z nimi, nie interesuje się nimi w ogóle. Pomiędzy Panią, a ojcem dzieci nie doszło do porozumienia co do sposobu podziału ulgi prorodzinnej. Ojciec dzieci nic z Panią nie ustalił. Jest Pani skonfliktowana z ojcem dzieci, nie rozmawia z nim od 2017 r.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy wyjaśnić należy, że odliczenia ulgi z tytułu wychowywania małoletnich dzieci dokonuje ten z rodziców, który wykonuje w stosunku do nich władzę rodzicielską. W przypadku, gdy tylko jeden z rodziców wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich dzieci, to rodzicowi temu przysługuje prawo do odliczenia ulgi w pełnej wysokości limitu określonego na te dzieci. Samo dysponowanie prawem wykonywania władzy rodzicielskiej nie jest wystarczające do skorzystania z ulgi na dzieci. Jeżeli rodzic dzieci pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dziećmi, a jego kontakty z dziećmi są sporadyczne, nie wykazuje żadnego zainteresowania ich wychowaniem i nie ponosi żadnych kosztów ich utrzymania poza zasądzonymi alimentami, jego władza rodzicielska jest jedynie formalna. Samo płacenie alimentów na małoletnie dzieci oraz sporadyczne kontakty z nimi nie są bowiem wystarczające dla przyjęcia, że również ojciec taką władzę wykonuje.
Jak wskazała Pani w treści wniosku oraz jego uzupełnieniach, w 2019 r. uzyskała Pani prawomocny wyrok rozwodowy, dający możliwość decydowania obu stronom o dzieciach, wyznaczeniem spotkań z dziećmi ojcu, alimenty oraz bez ograniczenia praw. Ojciec dzieci (M i T) w latach 2021-2024 posiadał władzę rodzicielską, ale jej nie realizował. Nie wykonywał ciążących na nim obowiązków, nie sprawował pieczy, nie uczestniczył w podejmowaniu istotnych decyzji, nie zajmował się wychowaniem synów, nie uczestniczył w ich rozwoju oraz podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących dzieci (edukacyjnych, rozwojowych, zdrowotnych i emocjonalnych). Spotkania z synem M ograniczały się do spotkań weekendowych, a całkowicie zaprzestał ich w październiku 2023 r., z kolei z synem T nie spotyka się od 2019 r. Ojciec dzieci nie kontaktuje się telefonicznie, nie pyta o dzieci, nie spotyka się z nimi, nie interesuje się nimi w ogóle. Pani synowie (T i M) mieszkają wyłącznie pod Pani adresem. W latach 2021-2024 wykonywała Pani samodzielnie w pełni władzę rodzicielską, dzięki której Pani dzieci były wychowywane w sposób zapewniający im prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, samodzielnie sprawowała Pani pieczę nad dziećmi, samodzielnie podejmowała decyzje dotyczące rozwoju i wychowania dzieci, zapewniając im potrzeby bytowe, edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne.
W konsekwencji, skoro samodzielnie wykonywała Pani władzę rodzicielską nad małoletnimi synami, a ich ojciec nie wykonywał względem nich żadnej władzy rodzicielskiej, to stwierdzić należy, że wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej, wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pełnej wysokości w okresie, kiedy były one małoletnie. Oznacza to, że w stosunku do syna M, który w latach 2021-2024 był małoletni, to za te lata przysługuje Pani prawo do tej ulgi w pełnej wysokości. Natomiast w stosunku do syna T, który (…) lipca 2024 r. uzyskał pełnoletność, to prawo odliczenia ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości przysługuje Pani za lata 2021-2023 i za miesiące od stycznia do lipca 2024 r. (tj. łącznie z tym miesiącem, w którym syn T skończył 18 lat i przestał być małoletni). Podstawowym bowiem warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na małoletnie dziecko jest wykonywanie w stosunku do tego dziecka władzy rodzicielskiej, który w ww. okresach – zgodnie z Pani twierdzeniem – został spełniony wyłącznie przez Panią.
Jak wyżej wyjaśniłem, warunkiem zastosowania przez podatnika ulgi na pełnoletnie dzieci jest m.in. utrzymywanie ich w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego. Skoro zarówno Pani, jak i Pani były mąż, wykonywali – względem pełnoletniego syna T – obowiązek alimentacyjny oraz nie doszło między Panią a ojcem dzieci do porozumienia co do podziału ulgi na dzieci, to przysługuje Pani prawo do odliczenia 50% kwoty ulgi prorodzinnej na pełnoletniego uczącego się syna T. Oznacza to, że w stosunku do syna T, który (…) lipca 2024 r. uzyskał pełnoletność, przysługuje Pani prawo do odliczenia 50% kwoty ulgi prorodzinnej za miesiące od sierpnia do grudnia 2024 r. (tj. od miesiąca następującego po miesiącu uzyskania przez syna T pełnoletności), z uwagi na pełnienie obowiązku alimentacyjnego przez obojga rodziców.
W kwestii korekty rozliczeń za lata 2021-2024 należy wskazać, że zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Stosownie do art. 81 § 2 ww. ustawy:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Przy czym, w myśl z art. 3 pkt 5 tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Stosownie do art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć kwot odliczeń od dochodu z tytułu ulgi podatkowej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.
Korektę deklaracji składa się wówczas, gdy następują – w wyniku jakichkolwiek zdarzeń gospodarczych – zmiany w zakresie danych wykazanych w tych deklaracjach (np. po stronie przychodów, kosztów ich uzyskania, zwolnień, odliczeń, wysokości podatku należnego).
Przepisy Ordynacji podatkowej nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość ze zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).
Jak wskazano powyżej, w stosunku do syna M, który w latach 2021-2024 był małoletni, za te lata przysługuje Pani prawo do omawianej ulgi w pełnej wysokości. Natomiast w stosunku do syna T, który (…) lipca 2024 r. uzyskał pełnoletność, prawo odliczenia ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości przysługuje Pani za lata 2021-2023 i za okres od stycznia do lipca 2024 r., z kolei za okres od sierpnia do grudnia 2024 r. przysługuje Pani prawo do odliczenia 50% kwoty ulgi prorodzinnej.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że ma Pani prawo do złożenia korekty zeznań podatkowych za lata 2021-2024, w których może Pani uwzględnić ulgę prorodzinną:
- na małoletniego syna M w pełnej wysokości za lata 2021-2024,
- na syna T w pełnej wysokości za lata 2021-2023 i za okres od stycznia do lipca 2024 r. oraz, z uwagi na uzyskanie pełnoletności (…) lipca 2024 r., za okres od sierpnia do grudnia 2024 r. w wysokości 50% kwoty ulgi prorodzinnej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zwracam uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będze zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
