Zgodnie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właśc... - Interpretacja - PO-2/443/195/168/AC/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.08.2005, sygn. PO-2/443/195/168/AC/2005, Zachodniopomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny w sprawie, z którego wynika, że ogłasza przetargi na wynajem komunalnych lokali użytkowych. Warunkiem udziału w przetargu jest dokonanie wpłaty określonej kwoty wadium. Kwota ta osobom, które nie wygrały przetargu jest zwracana, natomiast wadium wpłacone przez osobę wygrywającą przetarg przeznaczane jest w części na pokrycie kosztów ogłoszeń prasowych, dotyczących danego przetargu na najem lokali użytkowych, pozostała część jest uczestnikowi zwracana. Z tytułu zakupu usług polegających na zamieszczaniu ogłoszeń w prasie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego i z prawa tego podatnik korzysta. Koszty zakupu tych usług kwalifikowane są jako koszty ogólnozakładowe.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, że aby dana czynność była usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług musimy mieć do czynienia z transakcją. W przypadku obciążania przyszłego najemcy kosztami przeprowadzonego przetargu nie występuje transakcja, ani usługa.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług towary są definiowane jako rzeczy ruchome oraz wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

Pobieranie i zwrot kwoty wadium wynika z art. 45 i 46 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177). Wadium wnoszone w pieniądzu wpłaca się przelewem na rachunek bankowy wskazany przez zamawiającego. Jeśli wadium wpłacono w pieniądzu, zamawiający zwraca je wraz z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszty prowadzenia rachunku bankowego oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy wskazany przez wykonawcę. Przepis art. 46 ust. 5 ustawy wskazuje przypadki, kiedy zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami. Kwota wpłaconego wadium stanowi zabezpieczenie dla sprzedającego przed odstąpieniem od kupna i ma charakter kary umownej.

Przyjęcie kwot wadium samo w sobie nie mieści się w definicji żadnej z opodatkowanych czynności. Co do zasady, kwoty wadium jako podlegającej zwrotowi nie można uznać za kwotę należną i zaliczyć jej do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl art. 29 ust. 1 ustawy. Jeżeli oferent wpłaci wadium i wygra przetarg, a wadium przeznaczane jest na poczet czynszu za lokal będący przedmiotem przetargu na to podstawę opodatkowania stanowić będzie kwota należna pomniejszona o kwotę podatku należnego, a kwota wpłaconego wadium stanowić będzie rozliczenie należności z tej transakcji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że część wadium wniesionego przez wygrywającego przetarg nie zostaje przekazana na poczet czynszu za lokal, a jedynie na pokrycie kosztów przeprowadzenia przetargu (koszt ogłoszeń prasowych). Podatnikowi przy zakupie ogłoszeń prasowych, zakwalifikowanych następnie jako koszty ogólnozakładowe, przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego i z prawa tego wnioskodawca korzysta.

Zgodnie z § 11.2.10 Rozdział III Regulaminu negocjacji i przetargów w zakresie najmu komunalnych lokali użytkowych i garaży przedłożonego przez podatnika, ogłoszenie dotyczące licytacji publicznej na najem lokalu powinno zawierać zasady zwrotu wadium oraz rozliczenia wadium oferentów wygrywających przetarg.

Jeżeli część kwoty wadium przekazana zostaje na pokrycie kosztów przeprowadzenia przetargu, to kwoty tej nie można potraktować jako rozliczenia należności z tytułu transakcji najmu lokalu. Uczestnik przetargu w chwili przystąpienia do niego zna zasady rozliczenia wadium oferentów wygrywających przetarg, a co za tym idzie godzi się na poniesienie części kosztów organizacji przetargu.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie zatem do powyższego, w sytuacji, gdy koszty zakupu usługi ( ogłoszeń w prasie ) zostały podatnikowi częściowo zwrócone poprzez zaliczenie na ich poczet wadium wniesionego przez oferenta, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o podatek należny. Podatnik powinien wystawić na tę kwotę fakturę VAT dla przyszłego nabywcy i opodatkować usługę wg stawki właściwej dla usługi podstawowej (ogłoszeń prasowych).

Reasumując, w przypadku zaliczenia części wadium na poczet pokrycia kosztów zakupu ogłoszeń prasowych związanych z organizacją przetargów, podatnik powinien potraktować tę czynność jako usługę w rozumieniu przepisów ustawy i wystawić przyszłemu nabywcy fakturę VAT, opodatkowując czynność wg stawki właściwej dla usługi podstawowej (ogłoszeń prasowych).

Zachodniopomorski Urząd Skarbowy