Interpretacja indywidualna z dnia 22.06.2015, sygn. IPPP2/4512-303/15-2/DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat interpretacji
W zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług czyszczenia samochodów.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2015 r. (data wpływu 7 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług czyszczenia samochodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 kwietnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług czyszczenia samochodów.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
W dniu 9 marca 2015 roku Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą, która ma polegać na przygotowaniu powierzonych aut do odsprzedaży przez ich właścicieli. Firma Strony świadczy usługi mycia, woskowania, polerowania i zabezpieczenia lakierów tych pojazdów, prania i naprawy tapicerki oraz naprawy i zabezpieczenia uszkodzonych plastyków i innych drobnych elementów powodujących podwyższenie efektu wizualnego dla kupującego, a co za tym idzie ceny sprzedaży pojazdu. Wnioskodawczyni nie wykonuje napraw mechanicznych i elektrycznych tych pojazdów. Usługi, które Strona wykonuje są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) pod symbolem 45.20.30.0 - usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobne.
W ustawie o zwolnieniach z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych sugerując się PKWiU w § 3 ust 1 pkt . 2 znajduje się zapis zwalniający Wnioskodawczynię z zainstalowania kasy fiskalnej do momentu przekroczenia określonego obrotu - w tym przypadku kwoty 16666,67 zł. Natomiast rodzaj działalności określony w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 roku (Dz.U. z 2007 roku nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 roku nr 59, poz. 489) mieści się w grupie 45.20.Z - konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
W § 4 ust. 2 pkt c) rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych jest zapis, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się m.in. do naprawy pojazdów silnikowych. Niestety w ww. rozporządzeniu przy określaniu czy usługi Strony mieszczą się w wykazie usług niepodlegających zwolnieniu nie ma podanej klasyfikacji PKWiU, co powoduje utrudnienie w prawidłowym zastosowaniu prawa.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w związku z tym, że rodzaj działalności Wnioskodawczyni mieści się w grupie naprawa pojazdów Strona jest zobowiązana do zainstalowania kasy rejestrującej bez względu na osiągnięte obroty czy też ze względu na wykonywane usługi mycia i czyszczenia tych pojazdów może korzystać ze zwolnienia do wysokości kwoty określonej w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Usługi świadczone przez firmę Wnioskodawczyni dotyczą mycia, czyszczenia, konserwacji i zabezpieczenia pojazdów oraz ich elementów. W związku z tym Strona uważa, że mieszczą się w PKWiU pod symbolem 45.20.30.0 a wykonywanie ich nie jest w żaden sposób związane z naprawą samochodów. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Strony usługi świadczone przez Nią polegające na przygotowaniu samochodów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym do dalszej odsprzedaży poprzez ich wyczyszczenie i poprawę wizualną nie znajdują się w katalogu zawierającym wykaz usług wyłączonych z prawa do jakichkolwiek zwolnień. Bez znaczenia jest fakt, że PKD mycia, czyszczenia pojazdów jest tożsame jak dla usług naprawy pojazdów, które od 1 marca 2015 roku podlegają bezwzględnemu ewidencjonowaniu w kasie fiskalnej. W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że świadcząc te usługi, ma możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej ze względu na osiągane obroty.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.
Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r., kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
I tak, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r.:
- podatników, u których obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.
- podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.
Z kolei stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.
Niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów czy też świadczonych czynności ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 powołanego rozporządzenia.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. wyłączeniem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej objęte zostały usługi: naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania), w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów i w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów (§ 4 pkt 2 lit. c-e rozporządzenia).
Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia z 4 listopada 2014 r., w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, którzy po dniu 31 grudnia 2014 r. kontynuują świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. cj, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 28 lutego 2015 r.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, traci moc z dniem 1 marca 2015 r. (ust. 2 § 9).
W przypadku podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c-j, którzy przed wykonaniem takiej usługi nie dokonywali sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez okres dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano taką usługę (ust. 6 § 9).
Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni od 9 marca 2015 roku prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług mycia, woskowania, polerowania i zabezpieczenia lakierów tych pojazdów, prania i naprawy tapicerki oraz naprawy i zabezpieczenia uszkodzonych plastyków i innych drobnych elementów powodujących podwyższenie efektu wizualnego dla kupującego. Strona nie wykonuje napraw mechanicznych i elektrycznych tych pojazdów. Usługi, które wykonuje są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 45.20.30.0 - usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobne.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawczyni jest, czy ma obowiązek zainstalować kasę rejestrującą bez względu na osiągane obroty z tytułu wykonywanych usług mycia i czyszczenia pojazdów, czy też korzysta z limitu obrotów do wysokości kwoty określonej w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Rozporządzenie z dnia 4 listopada 2014 r. określając czynności wyłączone z obowiązku ewidencji nie posługuje się klasyfikacją PKWiU.
Niemniej należy zauważyć, że stosownie do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. z 2008r., Nr 207, poz. 1293 ze zm.) grupowanie 45.20 obejmuje usługi konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
W grupowaniu tym mieszczą się nw. usługi:
- 45.20.11.0 Usługi standardowej konserwacji i naprawy samochodów osobowych i furgonetek, z wyłączeniem układów elektrycznych, opon i nadwozi;
- 45.20.12.0 Usługi naprawy układów elektrycznych samochodów osobowych i furgonetek;
- 45.20.13.0 Usługi naprawy opon samochodów osobowych i furgonetek, włączając regulację i wyważanie kół;
- 45.20.14.0 Usługi naprawy nadwozi samochodów osobowych i furgonetek (drzwi, zamki, okna, lakierowanie, naprawy powypadkowe);
- 45.20.21.0 Usługi standardowej konserwacji i naprawy pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem układów elektrycznych, opon i nadwozi oraz motocykli;
- 45.20.22.0 Usługi naprawy układów elektrycznych pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
- 45.20.23.0 Usługi naprawy nadwozi pozostałych pojazdów samochodowych (drzwi, zamków, okien, lakierowanie, naprawy powypadkowe), z wyłączeniem motocykli;
- 45.20.30.0 Usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobne.
Jak już wcześniej wskazano, w myśl § 4 pkt 2 lit. c-e rozporządzenia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej świadczenie usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania), w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów i w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów.
Usługi, jakie świadczy Wnioskodawczyni, polegają na myciu, woskowaniu, polerowaniu i zabezpieczeniu lakierów tych pojazdów, praniu i naprawie tapicerki oraz naprawie i zabezpieczeniu uszkodzonych plastyków i innych drobnych elementów mieszczą się w grupowaniu PKWiU pod symbolem 45.20.30.0 - usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobne.
Usługi te więc nie należą do kategorii usług związanych z szeroko pojętą naprawą samochodów, ich przeglądem technicznym itp., (objętych grupowaniami ww. PKWiU o symbolach 45.20.11.0 - 45.23.11.0), tym samym postanowienia § 4 pkt 2 lit. c-e rozporządzenia nie mają zastosowania do Wnioskodawczyni.
Zatem Strona nie jest zobowiązana w związku z przepisem § 9 ust. 6 rozporządzenia do zainstalowania kasy rejestrującej po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano usługę wymienioną w § 4 pkt 2 lit. c-j rozporządzenia.
Zatem w stosunku do Wnioskodawczyni będą miały zastosowanie inne regulacje zawarte w rozporządzeniu z dnia 4 listopada 2014 r.
I tak stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł.
Jak wynika z informacji zawartych w złożonym wniosku Wnioskodawczyni rozpoczęła wykonywanie działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu ww. usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z dniem 9 marca 2015 r., tym samym będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej do osiągnięcia limitu ustalonego proporcjonalnie do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty 20.000 zł.
Po przekroczeniu tego limitu Wnioskodawczyni stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia będzie zobowiązana do zainstalowania kasy rejestrującej po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym Strona przekroczy obrót z tytułu świadczonych usług na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy.
W przypadku nieprzekroczenia limitu sprzedaży wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnienia wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, jednakże nie dłużej niż do 31 grudnia 2016 r.
Tut. Organ nadmienia, że dla zastosowania zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej nie ma znaczenia klasyfikacja działalności gospodarczej PKD prowadzona przez Wnioskodawczynię, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007 roku nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 roku nr 59, poz. 489).
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie przedstawionym we wniosku należy uznać za prawidłowe.
Podkreślić również należy, że analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 370 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie