Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. Nr 137, poz.... - Interpretacja - D2-443/51/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.06.2004, sygn. D2-443/51/2004, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zmian./ w odpowiedzi na złożone w dniu 07.05.2004r., uzupełnione pismem z dnia 28.05.2004 r. /data wpływu do organu pod. 28.05.2004 r./ zapytanie Nr GDDKiA-Olu-33/2910/22/04 - informuje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego następująco:

Przedmiotowe zapytanie dotyczy:
1/ stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży materiałów ( specyfikacji) przetargowych dokonywanej przez gospodarstwa pomocnicze,
2/ określenia czy sprzedaż materiałów przetargowych jest towarem, czy świadczeniem usługi ?

Gospodarstwa pomocnicze i oddziały w rozumieniu art. 20 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr r 155, poz. 1014 z późn. zmian.) należy uznać za urzędy obsługujące organy władzy publicznej wymienione w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz. 535/ - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa , dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie ze statusu podatnika nie ma zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje jakiekolwiek czynności, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tym samym organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku VAT występować mogą w podwójnym charakterze:
- podmiotów nie będących podatnikami VAT, gdy realizują zadania o charakterze publicznoprawnym nałożone na nie przepisami prawa, oraz
- podatników VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 41 ust.1 w/w ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22 % z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art.119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 , art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ad. 1 Zatem organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ realizując na rzecz organu władzy publicznej, wyłącznie zadania o charakterze publicznoprawnym nałożone przepisami prawa - w tym sprzedaż specyfikacji przetargowych - nie będzie podatnikiem podatku VAT w zakresie w jakim realizuje te zadania nałożone przepisami prawa i w związku z tym nie naliczy podatku VAT. Natomiast gdy urząd obsługujący ten organ zawrze umowę cywilnoprawną to czynności wynikające z takiej umowy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem lub będą od tego podatku zwolnione na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r.

Jeżeli organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będzie podatnikiem VAT - (gdy wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych) to według przedstawionej klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi czynności wykonywane zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych polegające na sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia mieszczą się w ramach działalności podstawowej /statutowej/ danej jednostki budżetowej i zostały sklasyfikowane jako usługi PKWiU 75.11.11.-00.20 - usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22 %.

Ad. 2 Zgodnie z art. 8 ust.1 w/w ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według przedstawionej klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi czynności wykonywane zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych polegające na sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia mieszczą się w ramach działalności podstawowej /statutowej/ danej jednostki budżetowej i zostały sklasyfikowane jako usługi o symboli PKWiU 75.11.11-00.20.

Dodatkowo tut. organ informuje, że podatnik może podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 113 ust. 1 w/w ustawy, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej, u podatnika, nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Zgodnie z art. 113 ust. 5 w/w ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust.1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad te kwotę. (...)

Interpretacji udzielono wg stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania przedmiotowego pisma.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie