
Temat interpretacji
w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 listopada 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie X w , ul. , zwane w dalszej części Stowarzyszeniem, jest osobą prawną. Celem działania Stowarzyszenia jest umożliwienie spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów na terenie jego działania oraz wyzwalanie i wspieranie inicjatyw społecznych zmierzających do wzbogacania możliwości edukacji dzieci i młodzieży.
Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wykonywane przez Zainteresowanego czynności są czynnościami przedmiotowo zwolnionymi z VAT na podstawie przepisów art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054, ze zm.) zwana dalej ustawą o VAT.
Stowarzyszenie zrealizowało projekt pod nazwą , realizowanego w roku szkolnym 2012/2013, w każdej ze szkół prowadzonych przez Wnioskodawcę, a więc w Szkole Podstawowej w , w Szkole Podstawowej w i Szkole Podstawowej w . Przedmiotem projektu było krzewienie kultury i tradycji dawnego Księstwa .
W związku z faktem, iż Stowarzyszenie nie może skorzystać z przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż wykonuje czynności zwolnione z VAT, a na realizację przedmiotowego projektu stara się o przyznanie dotacji, chciałoby zrealizować ją w kwocie wydatków brutto.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:
- Zakupy dokonane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu pod nazwą nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
- Zakupy dokonane w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;
- Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca przy wydatkach na realizację projektu pod nazwą , realizowanego w roku szkolnym 2012/2013, w każdej ze szkół prowadzonych przez niego, a więc w Szkole Podstawowej w , w Szkole Podstawowej w i Szkole Podstawowej w , będzie mógł skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał prawa odliczania podatku VAT. Realizacja projektu , realizowanego w roku szkolnym 2012/2013, w każdej ze szkół prowadzonych przez Stowarzyszenie, a więc w Szkole Podstawowej w , w Szkole Podstawowej w i w Szkole Podstawowej w , nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT określa bowiem możliwość odliczenia i zwrotu podatku tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca może otrzymać dotację na realizację wydatków w kwocie brutto.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie (Wnioskodawca) niebędące czynnym podatnikiem podatku VAT, zrealizowało projekt pod nazwą w roku szkolnym 2012/2013, w każdej ze szkół prowadzonych przez Wnioskodawcę, a więc w Szkole Podstawowej w , w Szkole Podstawowej w i Szkole Podstawowej w . Przedmiotem projektu było krzewienie kultury i tradycji dawnego Księstwa .
Wykonywane przez Zainteresowanego czynności są czynnościami przedmiotowo zwolnionymi z VAT na podstawie przepisów art. 43 ustawy. Zakupy dokonane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystane przez niego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lecz będą wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ nabyte towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 517 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
