Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 17 czerwca 2025 r. (wpływ 18 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W czerwcu 2023 r. na budynku mieszkalnym, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką (wraz z mężem) została zamontowana instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii. Instalacja została wykonana przez firmę …. (NIP: … ). Umowa o wykonanie instalacji została zawarta wyłącznie z mężem Wnioskodawczyni, ponieważ to mąż Wnioskodawczyni prowadził rozmowy techniczne i kontaktował się z firmą. Instalacja została sfinansowana kredytem bankowym, który został zaciągnięty wyłącznie na nazwisko Wnioskodawczyni - z powodu braku zdolności kredytowej męża. Kredyt był załatwiany za pośrednictwem wykonawcy instalacji. Raty tego kredytu Wnioskodawczyni spłaca osobiście. W praktyce zatem to Wnioskodawczyni poniosła koszt inwestycji.

Z mężem Wnioskodawczyni posiada rozdzielność majątkową i podatki rozlicza indywidualnie. Z uwagi na fakt, że mąż Wnioskodawczyni pracuje za granicą, tylko Wnioskodawczyni mogłaby skorzystać  z ulgi termomodernizacyjnej. Niestety, faktura została wystawiona tylko na męża.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką nieruchomości od 16 lipca 2004 r., na mocy aktu notarialnego Rep. . ….. Nabycie nieruchomości nastąpiło do majątku wspólnego. Rozdzielność majątkową Wnioskodawczyni posiada od 19 stycznia 2022 r., na mocy aktu notarialnego Rep. ….

Na pytanie Organu: „Czy wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane  (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)”, Wnioskodawczyni wskazała: „Tak, budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym wolnostojącym.”

Panele fotowoltaiczne są zamontowane na terenie posesji, 19 m od domu. Całość instalacji fotowoltaicznej jest podłączona do sieci energetycznej. Prąd wykorzystywany jest wyłącznie do zaspokojenia bieżących potrzeb związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego.

Na pytanie Organu: „Na czym polega związek poniesionego wydatku dotyczącego zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ww. ustawie  o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wraz ze wskazaniem jaki wpływ ma wskazana we wniosku inwestycja na poprawę efektywności energetycznej budynku? Czy w wyniku przeprowadzonej inwestycji termomodernizacyjnej zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania ww. budynku?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Dom oraz CWU ogrzewane są prądem. Dzięki magazynowi energii auto konsumpcja wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną energii w naszym przypadku sięga 89%, co znacząco wpłynęło na obniżenie rachunków za prąd.”

Na pytanie Organu: „Czy poniesione przez Panią wydatki, o których mowa we wniosku, związane są  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia  21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.)?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Tak.”

Na pytanie Organu: „Dlaczego firma odmówiła Pani dokonania korekty faktury?”, Wnioskodawczyni odpowiedziała: „Poprosiliśmy o skorygowanie danych nabywcy na fakturze poprzez dodanie imienia mojego w danych nabywcy. Firma odmówiła dokonania korekty faktury argumentując następująco: „ ... zgodnie z art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z art. 106e ust. 1 wskazuję, iż przedstawiona podstawa prawna zezwala podatnikowi wystawić fakturę korygującą w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

  • podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie;
  • dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;
  • dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4;
  • stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Stoimy zatem na stanowisku, że żadna z powyższych przesłanek nie wystąpiła w naszej sprawie.”

Na pytanie Organu: „Czy dysponuje Pani potwierdzeniem zapłaty wystawionym na jej imię i nazwisko od wykonawcy, przelewem na rzecz wykonawcy z własnego rachunku bankowego? W jaki sposób nastąpiło rozliczenie finansowe między wykonawcą a współwłaścicielami nieruchomości i jakie dokumenty to rozliczenie potwierdzają - czy jest to wyłącznie faktura wystawiona na nazwisko Pani męża?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Nie dysponuję potwierdzeniem przelewu wykonanym  z mojego rachunku, ponieważ na podstawie umowy kredytowej płatność została przesłana przez bank udzielający kredytu, tj. …., bezpośrednio do sprzedawcy instalacji fotowoltaicznej  z magazynem energii. Umowę kredytową załączam. Pomimo zapłaty za instalację z magazynem energii ze środków kredytu zaciągniętego przeze mnie, firma wystawiła faktury wyłącznie na męża. Faktury te załączam. To jest właśnie przedmiotem mojego zapytania, czy pomimo tego, że faktury wystawione są na męża, mogę ja skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej skoro poniosłam koszt inwestycji.”

Na pytanie Organu: „Czy posiada Pani faktury, dokumentujące poniesione wydatki, wystawione przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Tak. Są załączone.”

Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulgi podatkowej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ulgi termomodernizacyjnej. Wydatki poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne mogą zostać częściowo dofinansowane ze środków programu „….”, w ramach wniosku, który Wnioskodawczyni planuje złożyć. Obecnie Wnioskodawczyni nie otrzymała jeszcze żadnych środków, ale w przypadku ich otrzymania - odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej będzie podlegać wyłącznie ta część wydatków, która nie została sfinansowana ani dofinansowana z funduszy publicznych.

Na pytanie Organu: „Czy kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już  i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych)?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Nie. Kwota nie przekroczy 53 000 zł.”

Wnioskodawczyni jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę i opłaca podatek według skali podatkowej.

Pytanie

Czy jako osoba, która:

  • jest współwłaścicielką budynku mieszkalnego,
  • poniosła koszt inwestycji (kredyt zaciągnięty na Wnioskodawczynię),
  • nie widnieje na fakturze wyłącznie z powodów formalnych,

ma prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, zgodnie z art. 26h ustawy o PIT?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ:

  • instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii została wykonana na nieruchomości, której jest współwłaścicielką,
  • celem instalacji jest poprawa efektywności energetycznej budynku mieszkalnego,
  • to Wnioskodawczyni faktycznie poniosła koszt inwestycji (kredyt jest na Wnioskodawczynię  i spłaca go z własnych środków),
  • brak imienia Wnioskodawczyni na fakturze wynika wyłącznie z błędu formalnego wykonawcy, który pośredniczył także w uzyskaniu kredytu przez Wnioskodawczynię, a pomimo tego nie uwzględnił Jej imienia na fakturach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane  (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r.  poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego  i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r.  o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną  na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych  (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r.  poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127),

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2) wykonanie analizy termograficznej budynku,

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku,  że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych m.in. na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów  i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem  z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa  w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi  lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu  art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone  w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie  w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok,  w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się  na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto podkreślić należy, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie  od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie,  czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

Podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zatem, z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać podatnik:

-będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

-który poniósł wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz

-posiada dokument (fakturę) potwierdzający ich poniesienie.

Dokumentem stwierdzającym poniesienie wydatku w przypadku ulgi termomodernizacyjnej jest  faktura, a więc dokument zawierający w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty. Przy czym faktura  ta wystawiona musi być przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku.

Z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także bezspornie, że jeżeli  podatnik chce skorzystać z ulgi, która jest jego uprawnieniem a nie obowiązkiem, musi spełnić wszystkie wymagane przepisami warunki, w tym posiadania faktury dokumentującej wysokość wydatku.

Jak wcześniej wskazałem, stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy wysokość wydatków ustala się  na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku. Brak prawidłowego udokumentowania wydatku, uniemożliwia zatem skorzystanie z omawianej ulgi. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów  i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia  wydatku uważa się dzień wystawienia faktury (art. 26h ust. 4 ww. ustawy). Natomiast odliczenia  dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Dodatkowo należy  podkreślić, że odliczeniu podlegają wydatki na realizację wskazanego celu, a ich wysokość określa się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku. Faktura VAT jest zatem wyłącznym i jedynym dokumentem,  który stanowi potwierdzenie wydatku na własne cele mieszkaniowe uprawniającego do skorzystania  z opisywanej ulgi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:

  • od 16 lipca 2004 r. jest Pani wraz z mężem współwłaścicielką budynku mieszkalnego, nabycie nieruchomości nastąpiło do majątku wspólnego małżonków,
  • od 19 stycznia 2022 r. posiada Pani z mężem rozdzielność majątkową,
  • w czerwcu 2023 r. została zamontowała instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii, panele fotowoltaiczne zamontowane są na terenie posesji, całość instalacji jest podłączona do sieci energetycznej, a prąd z instalacji wykorzystywany jest wyłącznie do zaspokojenia bieżących potrzeb związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego,
  • umowa o wykonanie instalacji została zawarta wyłącznie z Pani mężem, ponieważ to mąż prowadził rozmowy techniczne i kontaktował się z firmą; instalacja została sfinansowana kredytem bankowym, który został zaciągnięty wyłącznie na Pani nazwisko - z powodu braku zdolności kredytowej męża; kredyt był załatwiany za pośrednictwem wykonawcy instalacji,  raty tego kredytu spłaca Pani,
  • nie dysponuje Pani potwierdzeniem zapłaty wystawionym na Pani imię i nazwisko  od wykonawcy ani przelewem na rzecz wykonawcy z własnego rachunku bankowego,  ponieważ na podstawie umowy kredytowej płatność została przesłana przez bank udzielający kredytu, bezpośrednio do sprzedawcy instalacji fotowoltaicznej z magazynem energii. Pomimo zapłaty za instalację z magazynem energii ze środków kredytu zaciągniętego przez Panią, firma wystawiła faktury wyłącznie na męża,
  • posiada Pani faktury wystawione przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia  od podatku od towarów i usług, na których jest nazwisko wyłącznie Pani męża,
  • nie posiada Pani faktury korygującej, gdyż firma odmówiła jej wystawienia,
  • wydatki poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne mogą zostać częściowo dofinansowane ze środków programu „…”, w ramach wniosku, który planuje Pani złożyć, ale odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej będzie podlegać wyłącznie ta część wydatków, która nie została sfinansowana ani dofinansowana z funduszy publicznych.

Podkreślić należy, że stosunki majątkowe pomiędzy małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).

Zgodnie z art. 47 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa). Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa.

W myśl art. 51 ww. Kodeksu:

W razie umownego ustanowienia rozdzielności majątkowej, każdy z małżonków zachowuje zarówno majątek nabyty przed zawarciem umowy, jak i majątek nabyty później.

Natomiast w myśl art. 511 ww. Kodeksu:

Każdy z małżonków zarządza samodzielnie swoim majątkiem.

Wydatki na opisaną przez Panią termomodernizację budynku (instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii) zostały poniesione z kredytu zaciągniętego wyłącznie przez Panią, jednak decydująca dla braku możliwości skorzystania przez Panią z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest okoliczność, że faktura wystawiona została wyłącznie na dane Pani męża. Stosownie bowiem do regulacji art. 26h ust. 3 w zw. z art. 26h ust. 4 ww. ustawy, to faktura jest dowodem na to, że poniosła Pani wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

W sytuacji rozdzielności majątkowej między małżonkami, każdy z małżonków musi więc dysponować odrębnymi fakturami dokumentującymi jego wydatki na termomodernizację. Oznacza to, że jeśli tylko jeden z małżonków figuruje na fakturze, drugi nie może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie posiada dowodu na poniesienie wydatków.

Z wyżej wskazanych względów stwierdzam, że w opisanych przez Panią okolicznościach sprawy (rozdzielność majątkowa), faktura (faktury) wystawiona na imię i nazwisko Pani męża, nawet jeśli została zapłacona ze środków z Pani rachunku bankowego czy też zapłata nastąpiła ze środków z kredytu hipotecznego zaciągniętego wyłącznie przez Panią, nie może zostać uwzględniona jako dokument potwierdzający poniesienie przez Panią wydatków na termomodernizację.

Zatem, nie może Pani uwzględnić poniesionych przez Panią wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie posiada Pani dowodu (faktury) potwierdzającego ich poniesienie. Wydatek, który nie został prawidłowo udokumentowany, nie może być odliczony przez Panią w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h w zw. z art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazuję, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania i własnego stanowiska, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo wskazuję, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (Pani męża).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama)  z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia  11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. ………, ………. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo   o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.