Możliwość zastosowania 0% stawki podatku względem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz kontrahenta łotewskiego - Interpretacja - IPPP3/443-1162/12-4/JK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2013, sygn. IPPP3/443-1162/12-4/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 0% stawki podatku względem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz kontrahenta łotewskiego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12.11.2012 r. (data wpływu 20.11.2012 r.), uzupełnionym w dniu 02.01.2013 r. (data wpływu 07.01.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 24.12.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 27.12.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku względem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz kontrahenta łotewskiego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.11.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku względem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz kontrahenta łotewskiego.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 02.01.2013 r. złożonym w dniu 02.01.2013 r. (data wpływu 07.01.2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 24.12.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma dokonywała sprzedaży towaru na rzecz kontrahenta łotewskiego. Transport towaru do ww. firmy odbywa się bezpośrednio z magazynów firmy, transport odbywa się środkiem własnym kontrahenta.

Dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru poza granicę Polski są dokumenty CMR wystawione w następujący sposób:

nadawca dane firmy,

miejsce przeznaczenia adres odbiorcy łotewskiego,

miejsce załadunku adres firmy,

załączone dokumenty FVS,

cechy towaru sprzęt RTV, AGD, Audio-Video,

podpis i stempel nadawcy dane firmy,

podpis i stempel przewoźnika dane przewoźnika łotewskiego,

podpis i stempel odbiorcy kontrahenta łotewskiego,

przewoźnik numer rejestracyjny samochodu,

kolejni przewoźnicy dane przewoźnika łotewskiego,

Sprzedaż dla kontrahenta łotewskiego udokumentowana jest w następujący sposób:

FVS w PLN,

dokument WZ,

na FVS umieszczona jest informacja o transporcie osobistym kontrahenta i podany numer rejestracyjny samochodu sposób zapłaty za ww. gotówką.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w przedmiotowym przypadku transport odbywa się bezpośrednio przez kontrahenta łotewskiego przy użyciu własnego jego środka transportu.

Wnioskodawca posiada dokumenty zawierające nazwę i adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy towarów dokument ten stanowi faktura VAT sprzedaż.

Towary są przewożone na adres siedziby działalności gospodarczej.

Określenie towarów i ich ilości jest wykazane na dokumencie WZ.

Potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do siedziby działalności gospodarczej odbywa się na dokumencie WZ, fakturze VAT sprzedaż, zbiorczym dokumencie zestawienie sprzedaży i dokumencie CMR.

Rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary jest znany Wnioskodawcy i umieszczany na fakturze VAT sprzedaż z adnotacją transport środkiem własnym kontrahenta nr. rejestracyjny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy tak udokumentowana sprzedaż i wywóz stanowi podstawę do zastosowania stawki 0% podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Firma uważa, iż posiada pełne prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT, w myśl artykułu 42 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ udokumentowała transport do kontrahenta łotewskiego, kontrahent potwierdził odbiór towaru na dokumencie WZ i CMR, dodatkowo uregulował płatność za ww. towar.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Niemniej jednak zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

I tak, w myśl art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przy czym przepis art. 42 ust. 3 ustawy stanowi, iż dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane przez przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towaru z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. kopia faktury,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
    - z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Stosownie do ust. 4 cytowanego artykułu w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;
  2. adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;
  3. określenie towarów i ich ilości;
  4. potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  5. rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Ponadto na mocy art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonywał sprzedaży towaru na rzecz kontrahenta łotewskiego, którego transport odbywał się bezpośrednio z magazynów Wnioskodawcy przez kontrahenta łotewskiego przy użyciu własnego jego środka transportu.

Sprzedaż dla kontrahenta łotewskiego udokumentowana jest w następujący sposób:

FVS w PLN - na FVS umieszczona jest informacja o transporcie osobistym kontrahenta i podany numer rejestracyjny samochodu sposób zapłaty za ww. gotówką,

dokument WZ.

Dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru poza granicę Polski są dokumenty CMR wystawione w następujący sposób:

nadawca dane firmy,

miejsce przeznaczenia adres odbiorcy łotewskiego,

miejsce załadunku adres firmy,

załączone dokumenty FVS,

cechy towaru sprzęt RTV, AGD, Audio-Video,

podpis i stempel nadawcy dane firmy,

podpis i stempel przewoźnika dane przewoźnika łotewskiego,

podpis i stempel odbiorcy kontrahenta łotewskiego,

przewoźnik numer rejestracyjny samochodu,

kolejni przewoźnicy dane przewoźnika łotewskiego,

Potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do siedziby działalności gospodarczej odbywa się na dokumencie WZ, fakturze VAT sprzedaż, zbiorczym dokumencie zestawienie sprzedaży i dokumencie CMR.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy tak udokumentowana sprzedaż i wywóz stanowi podstawę do zastosowania stawki 0% podatku VAT.

Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium Polski i dostarczenia ich do nabywcy w innym kraju UE. Istotą przywołanych przepisów jest przede wszystkim zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze skutki podatkowe, niż w przypadku dostaw krajowych.

Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wywozu towarów w ramach wewnątrzwspólnowej dostawy towarów, w sytuacji gdy ich wywóz odbywa się bezpośrednio przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu mają kopia faktury, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku oraz odrębnego dokumentu zawierającego dane wskazane w art. 42 ust. 4 ustawy. Przepisy nie zastrzegają przy tym ani wzoru, ani żadnej szczególnej formy dokumentu, o którym mowa w art. 42 ust. 4 ustawy. Wymagane jest tylko, aby taki dokument zawierał miejsce na wpisanie co najmniej danych określonych w ww. przepisie.

Z informacji zawartych w przedstawionym stanie faktycznym wynika, że Wnioskodawca przedmiotową sprzedaż dokumentuje fakturą sprzedaży (FVS) oraz dokumentem WZ. Ponadto posiada dokument CMR, w którym znajdują się m.in. takie dane jak:

  • nadawca dane Wnioskodawcy,
  • miejsce przeznaczenia adres odbiorcy łotewskiego,
  • cechy towaru sprzęt RTV, AGD, Audio-Video,
  • podpis i stempel odbiorcy kontrahenta łotewskiego,
  • przewoźnik numer rejestracyjny samochodu.

Przy tym jak wskazuje Wnioskodawca potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do siedziby działalności gospodarczej odbywa się na dokumencie WZ, fakturze VAT sprzedaż, zbiorczym dokumencie zestawienie sprzedaży i dokumencie CMR.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że opisane w przedmiotowym stanie faktycznym dokumenty, które posiada Wnioskodawca, upoważniają do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%.

Końcowo tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku względem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz kontrahenta łotewskiego (pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN numerem 3) natomiast w zakresie prawidłowości sporządzenia dokumentu CMR (pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN numerem 1) oraz kwestii odpowiedzialności za podany numer rejestracyjny samochodu (pytania oznaczonego we wniosku ORD-IN numerem 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ podatkowy zauważa, iż w związku z tym, że Wnioskodawca uiścił opłatę w wysokości wyższej od należnej kwota 40 zł, zgodnie z 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 281 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie