prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1422/12/ASz

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.02.2013, sygn. IBPP3/443-1422/12/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2012r. (data wpływu 21 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Powiat (Wnioskodawca) realizuje zadanie pod nazwą: . Zadanie realizowane jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet VII TRANSPORT Działanie 7.1 Poddziałanie 7.1.2 .

Przedmiotowe zadanie Wnioskodawca realizuje przy pomocy jednostki organizacyjnej, jaką jest Zarząd Dróg Powiatowych, który sprawuje nadzór nad jego realizacją i koordynacją, oraz będzie płatnikiem faktur za wykonanie przedmiotu umowy.

Nabyte przy realizacji projektu towary będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zarząd Dróg Powiatowych i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Właścicielem majątku powstałego w ramach niniejszego projektu będzie, po jego zakończeniu Wnioskodawca, który pełni jednocześnie nadzór nad jego właściwym użytkowaniem, przy pomocy Zarządu Dróg Powiatowych. Most będący w trakcie przebudowy figuruje w prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych ewidencji dróg i obiektów mostowych oraz jest mostem bezpłatnym i ogólniedostępnym. Przebudowany projekt nie będzie generował dochodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tego przypisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z § 13 ust. l pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. U. 2011 Nr 73 poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zadania z zakresu dróg publicznych należą, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym - tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 15920 ze zm.), do zadań własnych powiatu. Organem wykonawczym powiatu jest Zarząd Powiatu - art. 8 ust. 2 oraz art. 26 ust. l, art. 1 i art. 33 ww. ustawy o samorządzie powiatowym. Natomiast jednostką organizacyjną służącą do wykonywania obowiązków Zarządcy Drogi, którym jest Zarząd Powiatu - jest Zarząd Dróg Powiatowych (ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (art. 19 ust 1 i 2, art. 21 ust. 1, Dz. U. z 2007r. poz. 115 ze zm.).

W związku z powyższymi faktami, Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykorzystaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu dróg publicznych nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Na tej podstawie Wnioskodawca w odniesieniu do ww. projektu unijnego nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ().

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360 ze zm.), faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy - § 5 ust. 1 pkt 3.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie pod nazwą: . Przedmiotowe zadanie Wnioskodawca realizuje przy pomocy jednostki organizacyjnej, jaką jest Zarząd Dróg Powiatowych w , który sprawuje nadzór nad jego realizacją i koordynacją, oraz będzie płatnikiem faktur za wykonanie przedmiotu umowy. Nabyte przy realizacji projektu towary będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zarząd Dróg Powiatowych i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Właścicielem majątku powstałego w ramach niniejszego projektu będzie, po jego zakończeniu Wnioskodawca, który pełni jednocześnie nadzór nad jego właściwym użytkowaniem, przy pomocy Zarządu Dróg Powiatowych. Most będący w trakcie przebudowy jest bezpłatny i ogólniedostępny.

Z powyższego wynika zatem, że Wnioskodawca nie będzie otrzymywał żadnych faktur VAT związanych z realizowanym projektem, a dokumentujących nabycie towarów i usług (faktury będą wystawiane na Zarząd Dróg Powiatowych).

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wypada w tym miejscu nadmienić, iż zasadniczą funkcją faktur jest udokumentowanie transakcji zrealizowanej na rzez konkretnego nabywcy oraz umożliwienie ujęcia i rozliczenia tej transakcji w ewidencjach wystawcy oraz odbiorcy. Faktura VAT, co do zasady, jest jedynym dokumentem, który w obrocie krajowym umożliwia podatnikowi VAT nabywcy towaru lub usługi odliczenie podatku naliczonego na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, (w omawianej sprawie Zarządu Dróg Powiatowych).

W sytuacji zatem, gdy to nie Wnioskodawca w ramach realizacji projektu będzie dokonywał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących te nabycia.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez jednostkę organizacyjną w związku z realizacją projektu unijnego pn.: .

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym podstawie Wnioskodawca w odniesieniu do ww. projektu unijnego nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny jednakże z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur związanych z realizacją ww. projektu nie jest związany z faktem, iż zakupy dotyczące realizowanego projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, lecz z faktem, że faktury potwierdzające nabycie towarów i usług w ramach projektu nie będą wystawione na Wnioskodawcę, lecz na inny podmiot.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się realizującej zadanie jednostki organizacyjnej, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach