Czy przekazanie nieodpłatne w drodze Zarządzenia Wójta Gminy w celu wykonywania zadań statutowych przez Gminę do Zakładu Usług Komunalnych i Mieszka... - Interpretacja - IPTPP4/443-816/12-2/OS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2013, sygn. IPTPP4/443-816/12-2/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy przekazanie nieodpłatne w drodze Zarządzenia Wójta Gminy w celu wykonywania zadań statutowych przez Gminę do Zakładu Usług Komunalnych i Mieszkaniowych, przejętych od Związku Miasta i Gminy środków trwałych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania środków trwałych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Miasta i Gminy został utworzony w grudniu 2001 roku przez Miasto i Gminę, które są jedynymi Uczestnikami Związku. Zgodnie ze statutem w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Związek podejmuje działania w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej na obszarze gmin Uczestników dla zaspakajania potrzeb wspólnot samorządowych. Jednym z takich działań była realizacja inwestycji, w zakres której wchodziło m.in. wybudowanie około 25 km sieci kanalizacji ściekowej, około 1,2 km sieci wodociągowej oraz modernizacja stacji uzdatniania wody, zlokalizowanych na obszarze obydwu gmin - Uczestników Związku, infrastruktura została wybudowana w latach 2004 - 2006. Inwestycja została sfinansowana częściowo przy wsparciu funduszy pomocowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu PHARE 2002 Spójność Społeczno Gospodarcza. Pozostałe środki na realizację zostały przekazane na rzecz Związku przez jego Uczestników tj. Miasto i Gminę. Z uwagi na konieczność zachowania trwałości, Związek nie mógł pozbyć się wybudowanej infrastruktury przez okres co najmniej 5 lat. Ponieważ Związek nie miał możliwości samodzielnego prowadzenia eksploatacji wybudowanej infrastruktury, przekazał ją w nieodpłatne użytkowanie na czas określony do 31 grudnia 2012 roku, gminom Uczestnikom Związku, będąc jednocześnie w dalszym ciągu właścicielem wybudowanej infrastruktury. Przez cały ten okres wybudowane środki trwałe znajdują się w ewidencji Związku i jest naliczane ich umorzenie. Z kolei Gminy Uczestnicy Związku powierzyły eksploatację przedmiotowej infrastruktury swoim zakładom budżetowym, zajmującym się eksploatacją gminnych sieci komunalnych. W międzyczasie jeden z zakładów budżetowych został przekształcony w spółkę prawa handlowego ze stuprocentowym udziałem gminy. Związek nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i nie prowadzi żadnej działalności usługowej, ani gospodarczej generującej dochody, które zobowiązywałyby do rozliczania podatku od towaru i usług VAT oraz do sporządzania deklaracji VAT.

Gminy - Uczestnicy Związku również nie uzyskują z tego tytułu dochodów budżetowych, ponieważ nie świadczą usług, wykorzystując przekazane im urządzenia infrastruktury technicznej. Zadania te wykonują odpowiednio dla Miasta Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej oraz dla Gminy - Zakład Usług Komunalnych i Mieszkaniowych, które wystawiają faktury VAT wszystkim podmiotom korzystającym ze świadczonych usług w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. W związku z tym, że inwestycja była realizowana przez Związek, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W momencie przekazania infrastruktury przez Związek, Gmina przekaże ją nieodpłatnie w drodze Zarządzenia Wójta Gminy w celu wykonywania zadań statutowych do ZUKiM. Tym samym wybudowana infrastruktura nie była i nigdy nie będzie użytkowana bezpośrednio przez Gminę.

W 2012 roku Związek zamierza przekazać na majątek gmin - Uczestników Związku, wybudowane środki trwałe. Następnie Gmina - Uczestnik Związku przekaże ten majątek nieodpłatnie w drodze Zarządzenia Wójta Gminy w celu wykonywania zadań statutowych do ZUKiM. Związek Miasta i Gminy przekaże wybudowaną infrastrukturę Gminie na podstawie umowy cywilno-prawnej - nieodpłatne przekazanie. Przekazanie to będzie bezpłatne. Po przekazaniu Gminie przez Związek Miasta i Gminy infrastruktura będzie własnością Gminy. Gmina przekaże ją nieodpłatnie w drodze Zarządzenia Wójta Gminy w celu wykonywania zadań statutowych do ZUKiM. Tym samym wybudowana infrastruktura nie była i nigdy nie będzie użytkowana bezpośrednio przez Gminę, ale będzie własnością Gminy. W związku z przekazaniem przez Gminę powstałej infrastruktury ZUKiM nie będzie miało miejsca pierwsze zasiedlenie budowli, ponieważ ZUKiM jest już użytkownikiem infrastruktury na podstawie umowy cywilno-prawnej - umowa nieodpłatnego użytkowania od 14.11.2006-31.12.2012. Wybudowana infrastruktura jest rzeczą używaną.

Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie infrastrukturę Zakładowi Usług Komunalnych i Mieszkaniowych, tj. gminnej jednostce organizacyjnej - samorządowy zakład budżetowy - nieposiadającej osobowości prawnej do użytkowania i zarządzania w imieniu Gminy jako właściciela.

Przy pomocy przekazanej infrastruktury będą wykonywane zadania Gminy w zakresie odbioru, odprowadzania i oczyszczania ścieków na rzecz mieszkańców gminy.

  1. Przedmiotem przekazania będą budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.).
  2. Klasyfikacja infrastruktury, którą zamierza przekazać Wnioskodawca według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: sekcja 2, dział 22, grupa 222, klasa 2223.

Infrastruktura nie będzie przekazana przez Wnioskodawcę na własność

  1. Przedmiotem przekazania będą nieruchomości. - Dostawa nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ budowla jest użytkowana od 1 listopada 2006 r. przez ZUKiM na podstawie umowy użytkowania zawartej ze Związkiem Miasta i Gminy. Od pierwszego zasiedlenia upłynął okres 6 lat. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie nieodpłatne w drodze Zarządzenia Wójta Gminy w celu wykonywania zadań statutowych przez Gminę do Zakładu Usług Komunalnych i Mieszkaniowych, przejętych od Związku Miasta i Gminy środków trwałych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nieodpłatne w drodze Zarządzenia Wójta Gminy w celu wykonywania zadań statutowych przez Gminę do Zakładu Usług Komunalnych i Mieszkaniowych jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ Gminie w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Związek Miasta i Gminy został utworzony w grudniu 2001 roku przez Miasto i Gminę, które są jedynymi Uczestnikami Związku. Jednym z takich działań była realizacja inwestycji, w zakres której wchodziło m.in. wybudowanie około 25 km sieci kanalizacji ściekowej, około 1,2 km sieci wodociągowej oraz modernizacja stacji uzdatniania wody, zlokalizowanych na obszarze obydwu gmin - Uczestników Związku, infrastruktura została wybudowana w latach 2004- 2006. Ponieważ Związek nie miał możliwości samodzielnego prowadzenia eksploatacji wybudowanej infrastruktury, przekazał ją w nieodpłatne użytkowanie na czas określony do 31 grudnia 2012 roku, gminom, będąc jednocześnie w dalszym ciągu właścicielem wybudowanej infrastruktury. Uczestnicy Związku powierzyły eksploatację przedmiotowej infrastruktury swoim zakładom budżetowym, zajmującym się eksploatacją gminnych sieci komunalnych. W związku z tym, że inwestycja była realizowana przez Związek, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie ze statutem w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Związek Miasta i Gminy przekaże wybudowaną infrastrukturę Gminie na podstawie umowy cywilno-prawnej - nieodpłatne przekazanie. Przekazanie to będzie bezpłatne. Po przekazaniu Gminie przez Związek Miasta i Gminy infrastruktura będzie własnością Gminy. Gmina przekaże ją nieodpłatnie w drodze Zarządzenia Wójta Gminy w celu wykonywania zadań statutowych do ZUKiM. Tym samym wybudowana infrastruktura nie była i nigdy nie będzie użytkowana bezpośrednio przez Gminę, ale będzie własnością Gminy. Przy pomocy przekazanej infrastruktury będą wykonywane zadania Gminy w zakresie odbioru, odprowadzania i oczyszczania ścieków na rzecz mieszkańców gminy. Przedmiotem przekazania będą budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie wpisywało się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jest jednak od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nieodpłatne przekazanie środków trwałych do Zakładu Usług Komunalnych i Mieszkaniowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie mienia do użytkowania odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 190 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi