
Temat interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2015 r. (data wpływu 16 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 21 maja 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu pn.: O. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 maja 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu pn.: O..
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w KRS w dniu 29 kwietnia 2009 r. i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) oraz statutu.
Celem Stowarzyszenia jest organizowanie pomocy oraz ratowanie osób, które uległy wypadkowi lub narażone są na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia na pływalniach, wodach śródlądowych i kąpieliskach morskich.
Zgodnie ze statutem, celem Stowarzyszenia jest:
- organizowanie wodnej służby ratowniczej,
- współdziałanie z organami administracji rządowej, samorządowej i innymi podmiotami zainteresowanymi bezpieczeństwem i porządkiem na wodach oraz ochroną środowiska wodnego,
- udział w akcjach ratowniczych podczas zagrożeń powszechnych, katastrof naturalnych i awarii technicznych na wodach,
- programowanie i prowadzenie profilaktycznej działalności w zakresie bezpieczeństwa na wodach i ochrony środowiska wodnego,
- ujawnianie zagrożeń bezpieczeństwa osób pływających i kąpiących się,
- występowanie do właściwych podmiotów o usunięcie zagrożeń lub wstrzymanie eksploatacji obiektów oraz urządzeń wypoczynkowych, sportowych, rekreacyjnych, turystycznych położonych na wodach,
- wydawanie ekspertyz i opinii w zakresie bezpieczeństwa wodnego,
- dokonywanie przeglądów kąpielisk i pływalni oraz występowanie do organów administracji pozarządowej i innych podmiotów o nakazanie usunięcia zagrożeń jak również o wstrzymanie eksploatacji albo zamknięcie obiektów lub urządzeń,
- prowadzenie szkoleń oraz doskonalenie umiejętności ratowniczych,
- nadawanie stopni ratowniczych oraz określanie uprawnień do prowadzenia działań ratowniczych w zależności od posiadanych kwalifikacji,
- nauczanie i doskonalenie umiejętności pływania,
- egzaminowanie i wydawanie dokumentów oraz odznak potwierdzających umiejętności pływania,
- opiniowanie sprzętu przydatnego w ratownictwie wodnym,
- krzewienie etyki ratowników wodnych i umacnianie więzi organizacyjnej członków,
- popularyzowanie celów statutowych,
- wymiana doświadczeń i współpraca z pokrewnymi organizacjami,
- prowadzenie działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej,
- świadczenie usług z ratownictwa wodnego,
- prowadzenie działalności gospodarczej we własnym zakresie poprzez udział w innych przedsięwzięciach mających na celu uzyskanie środków na realizację zadań statutowych.
Dla zapewnienia realizacji celów statutowych Stowarzyszenie prowadzi:
- działalność statutową odpłatną,
- działalność statutową nieodpłatną.
Odpłatna działalność statutowa prowadzona jest w następującym zakresie:
- świadczenie usług z zakresu ratownictwa wodnego, poszukiwań osób i przedmiotów pod wodą,
- zabezpieczenie dyżurnej służby ratowniczej na wybranych obiektach, akwenach
- monitorowanie rzek, jezior i innych zbiorników wodnych w celu ujawnienia zagrożeń związanych z bezpieczeństwem osób kąpiących się i wypoczywających nad wodą, uprawiających sporty wodne, powodziowym i zagrożeń chemiczno-ekologicznych środowiska wodnego,
- prowadzenie działalności sportowej, rekreacyjnej i turystyczno-wypoczynkowej poprzez organizowanie zawodów w ratownictwie wodnym, prowadzenie plaż, kąpielisk, pływalni, przystani, warsztatów szkutniczych, wypożyczalni sprzętu pływającego, pól namiotowych, kampingów, ośrodków szkoleniowych, wypoczynkowych, parkingów działalności gastronomicznej dla osób przebywających i wypoczywających nad wodą,
- organizowanie obozów, biwaków, spływów, rejsów, wykładów i szkoleń z zakresu ratownictwa wodnego, umiejętności pływania, żeglarskich, motorowodnych, uprawiania płetwonurkowania, pomocy przed medycznej i innych przydatnych w ratownictwie wodnym,
- organizowanie konferencji, sympozjów, kursów, wykładów i szkoleń z zakresu ratownictwa wodnego, umiejętności pływania, żeglarskich, motorowodnych, uprawiania płetwonurkowania, pomocy przed medycznej i innych przydatnych w ratownictwie wodnym.
- wydawanie opinii, ekspertyz, świadectw bezpieczeństwa, kart pływackich, patentów stopni, certyfikatów potwierdzających umiejętności, poziom lub jakość świadczonych usług związanych z wypoczynkiem nad wodą oraz bezpieczeństwem w ratownictwie wodnym,
- sprzedaż literatury i innych materiałów edukacyjnych z dziedziny ratownictwa wodnego, obiektów, urządzeń, sprzętu i wyposażenia ratowniczego, a także pamiątek okolicznościowych nawiązujących do wodnej problematyki ratowniczej.
Nieodpłatna działalność statutowa prowadzona będzie w następującym zakresie:
- organizowanie i stwarzanie warunków do funkcjonowania wodnej służby ratowniczej,
- udział w akcjach ratowniczych podczas zagrożeń powszechnych, klęsk żywiołowych, katastrof i awarii technicznych na wodach,
- programowanie i prowadzenie prewencyjnej działalności w zakresie bezpieczeństwa osób na wodach,
- występowanie do administracji rządowej, władz samorządowych oraz gestorów (podmiotów gospodarczych osób fizycznych) prowadzących działalność w dziedzinie wypoczynku osób nad wodami, do organizatorów imprez sportowych i rekreacyjnych na wodach w sprawach mających wpływ na bezpieczeństwo lub porządek na wodach,
- organizowanie pokazów ratownictwa wodnego w celu edukacji osób, szczególnie młodzieży w zakresie możliwości niesienia pomocy osobom tonącym,
- edukowanie społeczeństwa poprzez wyjaśnianie zagrożeń i popularyzowanie bezpiecznych zachowań na spotkaniach i prelekcjach ratowników w szkołach, na koloniach i obozach, w ośrodkach wczasowych i innych formach wypoczynku, szczególnie dzieci i młodzieży,
- doradztwo w sprawach bezpiecznego organizowania imprez i wypoczynku na wodach,
- współdziałanie i wymiana doświadczeń z innymi podmiotami zainteresowanymi poprawą bezpieczeństwa i porządku na wodach oraz rozwojem ratownictwa wodnego.
Stowarzyszenie podpisało z Samorządem Województwa umowę przyznania dotacji na operację z zakresu małych projektów w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Przedmiotem operacji była Organizacja kursu nauki pływania dla dzieci z terenu..
Przeprowadzony w ramach projektu, w okresie wrzesień-grudzień 2014 r., kurs nauki pływania, był dla uczestniczących w nim dzieci bezpłatny. Stowarzyszenie nie pobierało od rodziców żadnych opłat. Projekt polegał na zorganizowaniu 30 godzinnego kursu nauki pływania dla dzieci z terenu LGD. Grupę docelową stanowiły dzieci nieumiejące pływać, zamieszkujące obszar LGD, w wieku 7-12 lat, których rodzice/opiekunowie oświadczą, że stan zdrowia dziecka pozwala na udział w tego typu kursie. Zajęcia odbywały się w okresie od września do grudnia 2014 r. 2 razy w tygodniu. Jedne zajęcia odpowiadały jednej godzinie zegarowej. Miejscem realizacji była kryta pływalnia. W celu przeprowadzenia zajęć na odpowiednim poziomie zatrudniony został wykwalifikowany instruktor pływania posiadający również uprawnienia ratownika WOPR. Potwierdzeniem uprawnień i kwalifikacji jest legitymacja instruktora sportu uzyskana przynajmniej 3 lata przed rozpoczęciem zajęć. W ramach operacji wypożyczony został sprzęt w postaci: desek, makaronów, płetw, ósemek, zabawek do nurkowania.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją opisanego projektu O. Stowarzyszenie ma możliwość odzyskać podatek od towarów i usług zawarty w cenach nabywanych towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją opisanych projektów, gdyż nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Stowarzyszenie uważa również, że nie może ubiegać się o zwrot podatku, ponieważ środki, które uzyska w związku z opisanym projektem, nie zostały wymienione w par. 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług, w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656).
Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Do dnia 31 grudnia 2013 r. tożsame regulacje obowiązywały na podstawie powołanego przez Stowarzyszenie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.).
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług realizowanych w związku realizacją zadania (organizacją kursu nauki pływania dla dzieci), ponieważ nabyte towary i usługi nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych (kurs został przeprowadzony nieodpłatnie). Nie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
