Podatek od towarow i uslug w zakresie rozliczania podatku VAT w zwiazku z czynnosciami wykonywanymi na rzecz gminy. - Interpretacja - ILPP2/4512-1-864/15-4/EW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.03.2016, sygn. ILPP2/4512-1-864/15-4/EW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarow i uslug w zakresie rozliczania podatku VAT w zwiazku z czynnosciami wykonywanymi na rzecz gminy.

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z pozn. zm.) oraz ? 6 pkt 4 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2015 r. (data wplywu 30 listopada 2015 r.) uzupelnionym pismem z dnia 22 lutego 2016 r. (data wplywu 23 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie rozliczania podatku VAT w zwiazku z czynnosciami wykonywanymi na rzecz gminy ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie rozliczania podatku VAT w zwiazku z czynnosciami wykonywanymi na rzecz gminy. Wniosek uzupelniono pismem z dnia 22 lutego 2016 r. o informacje doprecyzowujace przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszle oraz dowod uiszczenia dodatkowych oplat za wydanie interpretacji.

We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny i zdarzenie przyszle.

Zaklad Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: Wnioskodawca, Zaklad) zostal powolany Uchwala Rady Gminy z dnia 27 czerwca 1995 r. jako jednostka organizacyjna - zaklad budzetowy. Dziala na podstawie statutu samorzadowego zakladu budzetowego - ZGKiM okreslonego uchwala Rady Gminy z dnia 21 grudnia 2010 r.

Zaklad wykonuje zadania o charakterze uzytecznosci publicznej a w szczegolnosci:

  • zapewnienie ciaglosci dostawy wody i odbioru sciekow, naliczanie i pobieranie oplat,
  • utrzymanie porzadku i czystosci terenow zielonych, ulic i chodnikow,
  • utrzymanie zimowe drog, placow i chodnikow,
  • utrzymanie i zarzad cmentarzami,
  • administracja, zarzad, utrzymanie budynkow komunalnych stanowiacych wlasnosc Gminy,
  • wykonywanie innych zadan zleconych przez Gmine.

Zadania realizowane przez zaklad zgodnie z art. 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 z pozn. zm.) sa zadaniem jednostki samorzadu terytorialnego, ktore moga byc wykonywane przez samorzadowe zaklady budzetowe.

Samorzadowy zaklad budzetowy stanowi forme organizacyjna jednostki samorzadu terytorialnego, prowadzaca dzialalnosc gospodarcza na zasadzie odplatnosci - pokrywajac koszty dzialalnosci z wlasnych przychodow ( art. 15 pkt 1 ustawy o finansach publicznych), oraz z budzetu Gminy w formie dotacji na utrzymanie porzadku i czystosci terenow zielonych, ulic i chodnikow, oraz zimowe utrzymanie drog, placow i chodnikow.

Wnioskodawca jest odrebnym od Gminy, czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Za wykonywane uslugi na rzecz Gminy i innych jednostek organizacyjnych, zaklad wystawia faktury VAT.

Uslugi swiadczone pomiedzy:

  • jednostkami budzetowymi,
  • samorzadowymi zakladami budzetowymi,
  • jednostkami budzetowymi i samorzadowymi zakladami budzetowymi na podstawie paragrafu 13 ust. 1 pkt 13 Rozporzadzenia MF z dnia 4 kwietnia 2011r (z wyjatkiem uslug okreslonych w poz. 140-143 i 174 zalacznika nr 3 do ustawy) sa zwolnione z VAT. Zaklad obciazajac fakturami szkoly, przedszkole, urzad gminy stosuje zwolnienie z VAT.

Natomiast od faktur VAT wystawianych za uslugi wykonywane na rzecz Gminy (Gmina posiada inny NIP niz Urzad Gminy i jako jednostka samorzadu terytorialnego nie jest jednostka budzetowa ani samorzadowym zakladem budzetowym) naliczana jest odpowiednia stawka podatku VAT.

W zwiazku z wezwaniem z dnia 12 lutego 2016 r. Wnioskodawca wskazal, ze jego zdaniem - czynnosci zapewniajace dostawe wody i odbior sciekow, naliczanie i pobieranie oplat, czynnosciami wykonywanymi przez zaklad w ramach dzialalnosci gospodarczej art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. z 2011 r., Nr 177 z pozn. zm.), gdyz sa wykonywane w sposob ciagly i dla celow zarobkowych. Dostawa wody i odbior sciekow dotyczy gospodarstw domowych jak i firm prowadzacych dzialalnosc gospodarcza, oraz szkol i przedszkoli na terenie gminy. Za pobrana wode lub odbior sciekow wystawiane sa faktury VAT z naliczonym podatkiem naleznym.

  • zaklad otrzymuje dotacje przedmiotowa, do ceny za metr kwadratowy skalkulowanej wg stawek jednostkowych za swiadczone uslugi w zakresie utrzymania porzadku i czystosci terenow zielonych, ulic i chodnikow, oraz zimowe utrzymanie drog, placow i chodnikow. Zdaniem Wnioskodawcy uslugi te wykonywane sa w ramach dzialalnosci gospodarczej art. 15 ust. 2. Otrzymana dotacja przedmiotowa w calosci wykorzystywana jest do czynnosci opodatkowanych. Zaklad opodatkowuje otrzymana dotacje przedmiotowa a od zakupow dotyczacych tych uslug odlicza VAT naliczony.
  • utrzymanie i zarzad cmentarzami na terenie gminy sa rowniez czynnosciami wykonywanymi w ramach dzialalnosci gospodarczej. Za dostarczona wode i odbior smieci sa pobierane oplaty kazdorazowo przy pochowku, pobieramy rowniez oplaty za miejsce na cmentarzu, za te czynnosci wystawiane sa faktury VAT i naliczany podatek nalezny z tych oplat Zainteresowany pokrywa koszty utrzymania cmentarzy.
  • administracja, zarzad utrzymanie budynkow komunalnych stanowiacych wlasnosc Gminy sa rowniez czynnosciami wykonywanymi w sposob ciagly, w ramach dzialalnosci gospodarczej. Kazdy najemca co miesiac otrzymuje fakture VAT z podatkiem zw.
  • zaklad wykonuje rowniez inne uslugi zlecone przez gmine takie jak wykonanie przylaczy wodociagowo-kanalizacyjnych, uslugi transportowe, Wnioskodawca co roku otrzymuje zlecenie latania dziur w drogach gminnych po zimie, oraz malowania pasow - przejscie dla pieszych na drogach oraz oznakowanie parkingow, po wykonaniu zadan Zainteresowany wystawia dla gminy fakture VAT z naliczonym podatkiem naleznym. Zaklad w sposob ciagly wykonuje zlecona przez gmine konserwacje oswietlenia ulicznego, co miesiac wystawia fakture VAT z naliczonym podatkiem. Wszystkie te uslugi wykonywane sa w ramach dzialalnosci gospodarczej art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zwiazane sa z prowadzona dzialalnoscia i wykonywane dla celow zarobkowych.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie

(pytanie nr 1 we wniosku).

  1. Czy w zwiazku z wyrokiem Trybunalu Sprawiedliwosci Unii Europejskiej z dnia 29 wrzesnia 2015 r. oraz projektem z dnia 23 wrzesnia 2015 r. rozporzadzenia MF w sprawie sposobu okreslania zakresu wykorzystywania nabywanych towarow i uslug do celow dzialalnosci gospodarczej w przypadku niektorych podatnikow, w okresie przejsciowym, czynnosci wykonywane na rzecz Gminy nadal nalezy traktowac jako sprzedaz opodatkowana...

Zdaniem Wnioskodawcy zadania wlasne JST (Gmina) wykonywane przez zaklad budzetowy (ZGKiM) polegajace miedzy innymi na:

  • Utrzymaniu porzadku i czystosci na terenie gminy, utrzymaniu zimowym drog, placow i chodnikow, na ktore zaklad otrzymuje dotacje, ktora w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z pozniejszymi zmianami) traktuje jako zaplate za wykonana usluge, w zwiazku z powyzszym zdaniem Wnioskodawcy otrzymywane dotacje nalezalo opodatkowac.
  • Inne uslugi zlecone przez gmine (remontowa-budowlane, wykonanie przylaczy wodno-kanalizacyjnych, uslugi transportowe) Zaklad traktuje jako uslugi, za ktore wystawia faktury VAT, stosujac odpowiednia stawke podatkowa. Gmina nie jest jednostka budzetowa ani zakladem budzetowym dlatego nie ma zastosowania zwolnienie zawarte w paragrafie 3 pkt 7 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnien od podatku od towarow i uslug oraz warunkow stosowania tych zwolnien. Wnioskodawca jako zaklad budzetowy nie posiadajacy osobowosci prawnej, realizujac zadania gminy w zakresie gospodarki komunalnej, jest odrebnym od Gminy podatnikiem podatku od towarow i uslug i wykonujac uslugi na rzecz gminy wystawa faktury stosujac odpowiednia stawke podatku VAT. Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorzadu terytorialnego, polegajace na wykonywaniu przez te jednostki zadan wlasnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspolnoty samorzadowej ? uregulowano w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236). W oparciu o art. 2 cytowanej ustawy, gospodarka komunalna moze byc prowadzona przez jednostki samorzadu terytorialnego, w szczegolnosci w formach: samorzadowego zakladu budzetowego lub spolek prawa handlowego. Nalezy stwierdzic, ze samorzadowy zaklad budzetowy nie posiada osobowosci prawnej, jest jednostka wyodrebniona w stosunku do tworzacej go jednostki samorzadu terytorialnego pod wzgledem organizacyjnym, majatkowym oraz finansowym, dziala w imieniu podmiotu, ktory go utworzyl (j.s.t.), realizuje tylko zadania wlasne jednostki samorzadu terytorialnego w zakresie gospodarki komunalnej o charakterze czynnosci uzytecznosci publicznej, wydzielony dla niego przez jednostke samorzadu terytorialnego majatek publiczny, ktorym zarzadza (uzytkuje), stanowi wlasnosc tej jednostki, wykonywane przez niego odplatne zadania gospodarki komunalnej mieszcza sie w pojeciu dzialalnosci gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie dzialalnosci gospodarczej. W okresie przejsciowym od wprowadzenia nowych przepisow i w oparciu o wyrok TSUE z dnia 29 wrzesnia 2015 r., czyli w okresie od 1 stycznia 2016 do 30 czerwca 2016 r. rozliczenia maja byc dokonywane z zastosowaniem obecnego modelu rozliczen, dlatego tez wedlug Wnioskodawcy nalezy pozostac przy dotychczasowym (opisanym) sposobie rozliczania podatku VAT.

Zdaniem Zainteresowanego czynnosci spoza VAT (wylaczone) nie powinny miec wplywu na wyliczenie prewspolczynnika, gdyz sa one konsekwencja prowadzonej dzialalnosci gospodarczej albo sa przeznaczone na dzialalnosc gospodarcza.

Zdaniem Wnioskodawcy do momentu scentralizowania rozliczen w samorzadach w zakresie podatku VAT w zwiazku z Wyrokiem Trybunalu Sprawiedliwosci Unii Europejskiej z dnia 29 wrzesnia 2015 r. czynnosci wykonywane na rzecz Gminy dalej nalezy traktowac jako sprzedaz opodatkowana, gdyz czynnosci te zwiazane sa z prowadzona dzialalnoscia gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszlego jest prawidlowe.

Na wstepie nalezy zauwazyc, ze w dniu 29 wrzesnia 2015 r. zapadl wyrok Trybunalu Sprawiedliwosci Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z ktorym gminna jednostka organizacyjna, ktorej dzialalnosc nie spelnia kryterium samodzielnosci w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, nie moze byc uznana za podatnika podatku od wartosci dodanej odrebnie od gminy, w ktorej sklad jednostka ta wchodzi.

Rownoczesnie na tle obecnej ustawy o podatku od towarow i uslug w dniu 26 pazdziernika 2015 r. Naczelny Sad Administracyjny w uchwale siedmiu sedziow (sygn. akt I FSP 4/15) wskazal na orzeczenie TSUE z dnia 29 wrzesnia 2015 r. w sprawie C-276/14 Gminy Wroclaw i podkreslil, ze w wyroku tym TSUE udzielil bardzo szczegolowych wskazowek dotyczacych warunkow, jakie musza spelniac publiczne jednostki organizacyjne, aby mogly one byc uznane za podatnikow VAT czynnych, tj. dzialanie we wlasnym imieniu i na wlasny rachunek, ponoszenie ryzyka gospodarczego, brak hierarchicznego podporzadkowania itp.

W zwiazku z tym NSA wskazal, ze pomimo wiekszego niz jednostki budzetowe stopnia samodzielnosci zakladu budzetowego, nie moze on byc uznany za odrebnego od Gminy podatnika VAT, nie spelnia bowiem ww. warunkow ? nie jest wystarczajaco samodzielny. Jednoczesnie NSA zaznaczyl, ze dotychczasowe orzecznictwo NSA w tej materii nalezy uznac za nieaktualne.

Jednakze, aby zapewnic samorzadom czas na przygotowanie sie do nowego modelu rozliczen w dniu 29 wrzesnia 2015 r. Ministerstwo Finansow wydalo komunikat w sprawie objetej wyrokiem TSUE, w ktorym wskazano, ze stosowany model rozliczen moze byc kontynuowany do polowy 2016 r. W dniu 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansow wprowadzilo zmiane do komunikatu polegajaca na przedluzeniu terminu ostatecznej centralizacji na dzien 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z pozn. zm.), zwanej dalej ustawa ? opodatkowaniu ww. podatkiem podlegaja:

  1. odplatna dostawa towarow i odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju,
  2. eksport towarow,
  3. import towarow na terytorium kraju,
  4. wewnatrzwspolnotowe nabycie towarow za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnatrzwspolnotowa dostawa towarow.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawe towarow, o ktorej mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporzadzania towarami jak wlasciciel (?).

Wedlug art. 8 ust. 1 ustawy, przez swiadczenie uslug, o ktorym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie kazde swiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowosci prawnej, ktore nie stanowi dostawy towarow w rozumieniu art. 7 (?).

Powolany wyzej przepis art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, ze pojecie swiadczenia uslug ma bardzo szeroki zakres. Z tresci tego przepisu wynika, ze ustawodawca przyjal generalna zasade, ze uslugami sa wszelkie odplatne swiadczenia niebedace dostawa towarow. Stad tez nalezy stwierdzic, ze definicja ?swiadczenia uslug? ma charakter dopelniajacy definicje ?dostawy towarow? i jest ona wyrazem realizacji zasady powszechnosci opodatkowania podatkiem od towarow i uslug transakcji wykonywanych przez podatnikow w ramach prowadzonej przez nich dzialalnosci gospodarczej.

Nalezy jednak zauwazyc, ze czynnosc podlega opodatkowaniu jedynie wowczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiazaniowej, a jedna ze stron transakcji moze zostac uznana za bezposredniego beneficjenta tej czynnosci. Przy czym, zwiazek pomiedzy otrzymywana platnoscia a swiadczeniem na rzecz dokonujacego platnosci musi miec charakter bezposredni i na tyle wyrazny, aby mozna powiedziec, ze platnosc nastepuje w zamian za to swiadczenie. Musi istniec bezposredni zwiazek pomiedzy swiadczona usluga i przekazanym za nia wynagrodzeniem.

Tak wiec, odplatna dostawa towarow lub odplatne swiadczenie uslug moze zostac opodatkowane podatkiem VAT wowczas, gdy pomiedzy dostawca towaru lub swiadczacym usluge i ich odbiorca istnieje jawny lub chocby dorozumiany stosunek prawny, w ramach ktorego spelniane sa swiadczenia wzajemne.

Jednakze, zakres opodatkowania podatkiem od towarow i uslug wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy ? opodatkowaniu podlega odplatna dostawa towarow lub odplatne swiadczenie uslug, ale takze czynnik podmiotowy ? czynnosci te musza byc wykonywane przez podatnika.

W mysl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami sa osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujace samodzielnie dzialalnosc gospodarcza, o ktorej mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzialalnosci.

Dzialalnosc gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, w tym podmiotow pozyskujacych zasoby naturalne oraz rolnikow, a takze dzialalnosc osob wykonujacych wolne zawody. Dzialalnosc gospodarcza obejmuje w szczegolnosci czynnosci polegajace na wykorzystywaniu towarow lub wartosci niematerialnych i prawnych w sposob ciagly dla celow zarobkowych.

Wobec przywolanej definicji dzialalnosci gospodarczej nalezy stwierdzic, ze dostawa towarow i swiadczenie uslug bedzie podlegalo opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug tylko w sytuacji, gdy czynnosc dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, ktory dziala w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynnosci. Natomiast dla stwierdzenia, ze dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarow i uslug konieczne jest prowadzenie przez niego dzialalnosci gospodarczej w rozumieniu przepisow ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, ze Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna Gminy prowadzi dzialalnosc w formie zakladu budzetowego. Zaklad wykonuje na rzecz Gminy czynnosci podlegajace opodatkowaniu VAT, wedlug stawki podstawowej oraz stawek obnizonych. Zaklad jest odrebnym od Gminy zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.

Watpliwosci Wnioskodawcy podniesione w pytaniu nr 1 dotycza opodatkowania podatkiem VAT ww. czynnosci wykonywanych na rzecz Gminy do czasu wprowadzenia centralizacji rozliczen podatku VAT pomiedzy Gmina i jej jednostkami budzetowymi.

W omawianej sytuacji czynnosci wykonywane przez Wnioskodawce na rzecz Gminy wypelniaja niewatpliwie definicje odplatnego swiadczenia uslug zawarta w art. 8 ust. 1 ustawy, zatem zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegaja opodatkowaniu podatkiem VAT stawka wlasciwa dla danej uslugi lub z zastosowaniem zwolnienia do podatku VAT. Powyzszy wymog bedzie obowiazywal do czasu wprowadzenia przez Gmine centralizacji rozliczen pomiedzy Gmina i jej jednostkami podleglymi.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistnialego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.

W pozostalym zakresie wniosku podatku od towarow i uslug dotyczacym opodatkowania otrzymywanych dotacji (pytanie nr 2 wniosku) oraz zastosowania art. 86 ust. 2a-2h w zwiazku z wykonywaniem wskazanych czynnosci (pytania nr 3 i 4 wniosku) w dniu 3 marca 2016 r. wydano odrebne rozstrzygniecie.

Zaznaczyc nalezy, ze zgodnie z art. 14b ? 3 ustawy Ordynacja podatkowa, skladajacy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiazany jest do wyczerpujacego przedstawienia zaistnialego stanu faktycznego/zdarzenia przyszlego. Organ jest scisle zwiazany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszlym. Zainteresowany ponosi ryzyko zwiazane z ewentualnym blednym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszlego. Interpretacja indywidualna wywoluje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszle sprawy bedacej przedmiotem interpretacji pokrywal sie bedzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszlym podanym przez Wnioskodawce w zlozonym wniosku. W zwiazku z powyzszym, w przypadku zmiany ktoregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedz traci swa aktualnosc.

Nalezy wskazac, ze niniejsza interpretacja traci aktualnosc z chwila centralizacji rozliczen zakladu budzetowego z jednostka samorzadu terytorialnego.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dabrowskiego 13, 66-400 Gorzow Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 365 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu