Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbo... - Interpretacja - US.IX/443-70/HM/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.09.2004, sygn. US.IX/443-70/HM/04, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, w odpowiedzi na pismo z dnia 19.07.2004 r. (znak: FK.I.0715-25/04), wyjaśnia:

Wyżej wymienionym pismem strona zwróciła się z zapytaniem, czy w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, który stanowi iż "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych", Starostwo realizując zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zadania wynikające:

  • z ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.),
  • z ustawy z dnia 4.09.1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 ze zm.),
  • z ustawy z dnia 18.07.2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.),

będzie w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ustosunkowując się do powyższego, Urząd zauważa, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, który zgodnie z art. 4 ust. 1ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie:

  1. edukacji publicznej,
  2. promocji i ochrony zdrowia,
  3. pomocy społecznej, polityki prorodzinnej,
  4. gospodarki nieruchomościami,
  5. gospodarki wodnej,
  6. ochrony środowiska i przyrody,
  7. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
  8. obronności,
  9. transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, który wykonuje zadania powiatu m.in. przy pomocy starostwa powiatowego.

Zdaniem tut. Urzędu Starostwo Powiatowe, jako jednostka powiatowej administracji zespolonej, wykonując zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami w oparciu o reżim publicznoprawny, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie wyżej cytowanego przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Podstawą do zwolnienia z VAT jest rodzaj czynności tzn. wykonywanie zadań publicznych, a takie zadania realizuje Starostwo. Zwolnienie to nie dotyczy czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa.

Urząd Skarbowy w Przemyślu