Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. Nr 137, poz.... - Interpretacja - PP-443/59/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.09.2004, sygn. PP-443/59/04, Urząd Skarbowy w Limanowej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm. ), na zapytanie Pana z dnia 6 sierpnia 2004 r. ( data wpływu 3 września br. ) udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług od dnia 1 maja 2004 r. podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju dokonywane przez podatnika od towarów i usług. Z kolei w świetle art. 2 pkt 6 cyt. ustawy towarem są także grunty. Zatem co do zasady zamiana gruntów jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem VAT, ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przy transakcjach zamiany gruntów, w odniesieniu do podstawy opodatkowania, zastosowanie znajdują przepisy art. 29 ust. 3 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc, jeżeli należność z tytułu dostawy lub wykonania usługi jest określona w naturze ( w przedmiotowej sprawie w zamian za grunt otrzymano inny grunt), za podstawę opodatkowania przyjmuje się wartość świadczenia obliczoną na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia pomniejszoną o należny podatek. Natomiast w przypadku wykonania czynności, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona wg cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą, a w przypadku braku odbiorcy według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Powyższa regulacja prawna wskazuje, iż w przypadku, gdy nawet świadczenia w ramach umowy zamiany są nieekwiwalentne i różnica jest przez jedną ze stron dopłacana np. w gotówce, za podstawę opodatkowania przy zamianie gruntów należy przyjąć całą wartość podlegających zamianie towarów, a nie różnicę ich wartości.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W przypadku dostawy gruntów o innym charakterze właściwą stawką jest stawka podstawowa VAT - 22%.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia gruntu budowlanego. O przeznaczeniu gruntu decyduje plan zagospodarowania przestrzennego Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają także grunty, które potencjalnie będą traktowane jako budowlane w planie miejscowego zagospodarowania przestrzennego gminy. W przypadku braku aktualnego planu zagospodarowania, w celu określenia charakteru gruntu, należy wykorzystać inne informacje będące w posiadaniu gminy, w tym między innymi dane wynikające z ewidencji gruntów czy też operatów szacunkowych sporządzanych dla celów przetargowych. Generalnie przy braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego należałoby odnieść się do prawa geodezyjnego i kartograficznego, które definiuje grunty budowlane zgodnie z aktualną ewidencją gruntów. Wobec powyższego w zależności od przeznaczenia gruntu należy albo zastosować odpowiednią stawkę podatkową, albo dostawę zwolnić z podatku od towarów i usług.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

Urząd Skarbowy w Limanowej