
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 8 lipca 2025 r., które wpłynęło 15 lipca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Firma prowadzi działalność … i zatrudnia m.in. na umowę o pracę … oraz …. W celu pozyskania wykwalifikowanej kadry z polecenia osób już zatrudnionych chcą Państwo wprowadzić pracowniczy program poleceń. Regulamin pracowniczego programu poleceń określa zasady otrzymania nagrody za polecenie nowego pracownika, tj. gdy dojdzie do zatrudnienia poleconego pracownika po 3 miesiącach od zatrudnienia pracownik polecający otrzymuje 1 część nagrody pieniężnej w wysokości … zł, a po kolejnych 3 miesiącach zostaje wypłacona 2 część nagrody pieniężnej w wysokości … zł.
Udział w programie jako osoba polecająca będzie mogła wziąć osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat, zatrudniona w firmie. Wartość nagrody nie jest przychodem ze stosunku pracy, gdyż jest wynagrodzeniem za promocję pracodawcy na rynku. Nagroda ta ma charakter uznaniowy, więc pracodawca może, ale nie musi jej wypłacać. Powyższa nagroda nie jest bezpośrednio związana z wykonywaniem obowiązków pracowniczych, lecz jest formą gratyfikacji za rekomendację nowego pracownika. Celem programu jest zachęcenie pracowników do rekomendowania kandydatów do pracy spośród własnych kontaktów. Pracownik polecający wypełnia w dziale HR kwestionariusz z danymi kontaktowymi kandydata.
W związku z powyższym, nagroda nie powinna być traktowana jako przychód ze stosunku pracy i tym samym powinna być zwolniona z obowiązku naliczania podatku dochodowego. Wypłacona nagroda nie mieści się w kategorii przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiąganego przez pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a kategorii „inne źródła”, gdyż nie jest ona wynagrodzeniem za świadczoną pracę. Nagroda za polecenie jest przychodem zaliczanym do źródła – pozostałe przychody zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Organ podatkowy potwierdził, że m. in. ze względu na fakt, iż otrzymana nagroda za polecenie (przychód) nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy w rozumieniu Kodeksu pracy na rzecz podmiotu wypłacającego, to świadczenie i przysporzenie jakie otrzymują osoby polecające w ramach Programu Poleceń nie stanowi elementu warunków ich pracy i płacy, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu - inne źródła, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 9 powołanej ustawy (interpretacja dyrektora KIS z dn. 28.07.2022 r. znak: 0112-KDIL.2-1.4011.454.2022.1.MKA).
W treści art. 20 ust. 1 ustawy o PIT stanowiącego przykładowy katalog świadczeń zaliczanych do innych przychodów, ustawodawca wymienia wprost nagrody.
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 9, uważa się w szczególności:
-kwoty wypłacane po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
-kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawionej na wypadek śmierci oszczędzającego,
-zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego , alimenty, stypendia , świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach , dotacje (subwencję ) inne niż wymienione w art. 14,
-dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Nagroda za polecenie jest przychodem zaliczanym do pozostałych źródeł przychodu zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Podsumowując, wypłacając nagrodę za polecenie nie mają Państwo obowiązku naliczania i potrącania od niej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Uważają Państwo, że nie należy naliczać i potrącać zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych nagród za polecenie pracownika, gdyż nie jest to przychód ze stosunku pracy.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Nagroda za polecenie nowego pracownika będzie wypłacana swoim pracownikom, zatrudnionym na umowę o pracę.
W programie poleceń pracowniczych będą mogły brać udział wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
Udział w programie poleceń będą brali pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę. Regulamin pracowniczego programu poleceń określa zasady:
1)pracownik w dziale HR wypełnia kwestionariusz z danymi kontaktowymi kandydata do pracy; następuje proces rekrutacji kandydata,
2)po przepracowaniu 3 miesięcy przez osobę poleconą, zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, pracownik polecający otrzyma pierwszą część nagrody za polecenie nowego pracownika, tj. … zł brutto,
3)po przepracowaniu kolejnych 3 miesięcy przez osobę poleconą, zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, pracownik polecający otrzyma drugą część nagrody za polecenie nowego pracownika, tj. … zł brutto.
Udział w programie poleceń pracowniczych będzie dobrowolny.
Pytanie
Czy nie należy naliczać i potrącać podatku od wypłacanych nagród za polecenie pracownika ?
Państwa stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu)
Nie należy naliczać ani potrącać podatku dochodowego od wypłacanych nagród za polecenie pracownika.
Wartość nagrody nie będzie stanowiła przychodu ze stosunku pracy, ponieważ będzie wynagrodzeniem za promocję pracodawcy na rynku. Nagroda ta ma charakter uznaniowy, co oznacza, że pracodawca może ją wypłacić, lecz nie jest do tego zobowiązany. Powyższa nagroda nie będzie pozostawała w bezpośrednim związku z wykonywaniem obowiązków pracowniczych, lecz stanowić będzie formę gratyfikacji za rekomendację nowego pracownika.
Wyżej wymieniona nagroda nie mieści się w kategorii przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiąganego przez pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Zamiast tego kwalifikuje się ona jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nic stanowi wynagrodzenia za świadczoną pracę.
Tym samym, potwierdzają Państwo wcześniejsze stanowisko, zgodnie z którym nie należy naliczać ani potrącać zaliczek na podatek dochodowy od nagród, które będą wypłacane za polecenie pracownika.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stanowi on, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Ogólne pojęcie przychodu zostało wyjaśnione w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu źródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta; (pkt 1), oraz
-inne źródła (pkt 9).
Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 ww. ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 komentowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
Zgodnie zaś z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Jak przy tym wynika z art. 38 ust. 1 komentowanej ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Ponadto, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Przy tym, stosownie do art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że udział w programie poleceń będą brali Państwa pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę.
Z uwagi więc na to, że wyżej opisany Program Poleceń Pracowniczych ma charakter wewnętrzny, zamknięty i do udziału w tym Programie uprawnieni są tylko pracownicy Państwa Spółki, nagroda im wypłacana stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższego nie zmienia fakt, że zasady i warunki Programu nie wynikają z umowy o pracę. Niezależnie bowiem od tego, czy udział w Programie związany jest, czy też nie z obowiązkami służbowymi pracownika, dla zakwalifikowania nagród z tego tytułu do przychodów ze stosunku pracy wystarczająca jest okoliczność, że adresatami Programu są jedynie pracownicy Spółki, nie zaś szersze grono odbiorców.
Podsumowując, nagroda za polecenie wypłacana Państwa pracownikom stanowi dla nich przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, spoczywają na Państwu – jako Spółce wypłacającej pracownikom nagrody – obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, określone w art. 32 i art. 38 analizowanej ustawy. Ponadto, mają Państwo obowiązek wykazania przychodu z tego tytułu w informacji sporządzonej według ustalonego wzoru (PIT-11), zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym Państwa stanowisko, że Nagroda za polecenie pracownika jest przychodem z innych źródeł jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
