Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. ... - Interpretacja - US.X-443/60/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 09.07.2004, sygn. US.X-443/60/04, Urząd Skarbowy w Kętrzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm), w odpowiedzi na pismo z dnia 28.06.2004 r. znak FB 3117/03/2004 udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii opodatkowania lub zwolnienia od podatku od towarów i usług niżej wymienionych czynności:

1. Urząd Miejski dokonuje zakupów towarów spożywczych (kawa, herbata, wyroby cukiernicze ...), które są wykorzystywane do poczęstunku gości Burmistrza i Rady Miejskiej oraz przemysłowych (puchary, medale, wazony, książki, art. biurowe ...), które są przekazywane jako nagrody przy różnych konkursach i festiwalach, upominki i reklama walorów miasta a także wizytówki dla Burmistrza i Przewodniczącego Rady Miejskiej.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie posługuje się pojęciem "reprezentacji lub reklamy". Przepisy tej ustawy odnoszą się natomiast w swej treści do przekazywania przez podatnika prezentów, które to przekazywanie nie może być rozpatrywane inaczej jak działania związane z reklamą i reprezentacją. Zgodnie z art. 7 tej ustawy przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie jest bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie jest traktowane jako dostawa towarów. Pod pojęciem prezentów o małej wartości (art. 7 ust. 4 ustawy), należy rozumieć przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 50,- zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym z zastrzeżeniem ust. 5 i 6 - które nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

W takim przypadku na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 2 ww. ustawy podatnik ma jednak prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów stanowiących u niego prezenty o małej wartości. Przekazanie natomiast towarów nie będących prezentami o małej wartości na cele "reprezentacji i reklamy" podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

2. Urząd Miejski organizuje dla pracowników imprezy finansowane ze środków ZFŚS. Wydatki związane z tymi imprezami to m. in.: organizacja, wyżywienie, przejazd do miejsca imprezy, bilety wstępu.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jak odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1, traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

3. Czy odsetki naliczone od udzielonych pożyczek mieszkaniowych (w czynnościach PKWiU 65.22) dla pracowników Urzędu w ramach ZFŚS są obrotem w rozumieniu przepisów ustawy o VAT?

Organ podatkowy nie ma uprawnień odnośnie przyporządkowywania konkretnych czynności do symboli PKWiU, zadania te leżą w gestii organów statystycznych. Jeżeli jednak uzyskane odsetki mieszczą się w usługach udzielania pożyczek świadczonych poza systemem bankowym - PKWiU 65.22, będą one obrotem zwolnionym od podatku od towarów i usług jako usługi pośrednictwa finansowego wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy.

Urząd Skarbowy w Kętrzynie