brak podstaw do opodatkowania VAT otrzymanej dotacji na realizacje projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1043/12/EJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2012, sygn. IBPP3/443-1043/12/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak podstaw do opodatkowania VAT otrzymanej dotacji na realizacje projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2012r. (data wpływu 28 września 2012r.) oraz pismem z dnia 2 października 2012r. (data wpływu października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanych na realizację projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanych na realizację projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2012r. (data wpływu 28 września 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 września 2012r. znak: IBPP3/443-666/12/EJ oraz pismem z dnia 2 października 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 21 września 2012r. oraz 2 października 2012r.):

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. W ramach swojej działalności Wnioskodawca m.in. realizuje różne projekty unijne. Jednym z nich jest projekt w ramach umowy o udzielenie wsparcia, który polega na udzielaniu usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) realizowanego na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W projekcie założono, że wybrane w konkursie Podmioty Wsparcia (PIG) będą świadczyć usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 października 2011r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2011r. Nr 233, poz. 1384).

W związku ze świadczeniem usług Wnioskodawca ponosić będzie wydatki, które następnie będą pokryte w projekcie, z tym, że:

  1. 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych będzie finansowana z dotacji PARP,
  2. do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych będzie finansowanych z dotacji PARP, a pozostała część (min. 10%) będzie finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co zostanie udokumentowane wystawieniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz faktury VAT.

Wnioskodawca przyjął stanowisko, że:

  1. Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie z PARP stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym stanowić będzie dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe oraz interpretacja indywidualną Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2011r. znak: ILPP2/443-1428/11-2/AK.
  2. Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest to zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe. W związku z tym Wnioskodawca winien wystawiać faktury VAT dla i na żądanie odbiorców usług, co jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 listopada 2010r. znak: ITPP1/443-702/10/BK. Jednakże przy zastosowaniu założonej w projekcie struktury finansowania usługi doradczej, faktura na rzecz przedsiębiorcy powinna być wystawiona na kwotę wkładu w wysokości 10% wartości usługi w ujęciu brutto (z podatkiem VAT). W związku z tym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy:
    1. obrotem będzie 8,13% wartości usługi,
    2. obrót zostanie opodatkowany właściwą stawką podatku (23%), co stanowić będzie z kolei 1,87% wartości usługi,
    3. łącznie obrót i podatek złożą się na sumę wniesionego wkładu własnego, tj. 10% wartości usługi.

W piśmie z dnia 2 października 2012r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że otrzymana dotacja na realizacje projektu nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lecz stanowi ona dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacje udzielane Wnioskodawcy w ramach Projektu nie podlegają opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja udzielana w ramach Projektu nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Dotacje będą przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu i w związku z tym stanowić będą dotacje o charakterze zakupowym, a nie dotacje mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), wówczas tego rodzaju dofinansowanie pomniejszone o kwotę podatku uznaje się za obrót podlegający opodatkowaniu. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku bezpośredniego związku, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie czy dotacja (subwencja lub inna dopłata) dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje (subwencje lub inne dopłaty) niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. . W ramach projektu Wnioskodawca będzie świadczyć usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą. Usługi informacyjne będą świadczone nieodpłatnie, natomiast usługi doradcze będą odpłatne, albowiem Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT związane z wkładem własnym pochodzących od odbiorców usług.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymana dotacja na realizację ww. projektu nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem usług, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lecz stanowi ona dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało je uznać za prawidłowe.

W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach