Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.562.2025.3.AWO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek datowany przez Panią na 24 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwania – pismami z 15 sierpnia 2025 r. (data wpływu 15 sierpnia 2025 r.) oraz 27 sierpnia 2025 r. (data wpływu: 27 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2020 r. rozpoczęła Pani wraz z mężem budowę domu.

W czerwcu 2023 r. wprowadzili się Państwo i zamieszkali Państwo w budynku.

We wrześniu 2023 r. zainwestowali Państwo w panele fotowoltaiczne i magazyn energii, aby budynek był bardziej energooszczędny.

Odbiór budynku przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego nastąpił na początku 2024 r.

W uzupełnieniach wniosku – w odpowiedzi na następujące pytania – doprecyzowała Pani, że:

·Czy „dom”, o którym mowa we wniosku stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, tj.: (…)

Tak, dom o którym mowa we wniosku stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy prawo budowlane.

·Czy jest Pani właścicielem/współwłaścicielem opisanego „domu”? Jeśli tak, proszę żeby podała Pani od jakiej daty?

Tak, jest Pani współwłaścicielem domu od dnia rozpoczęcia budowy domu, tj. od maja 2021 r.

·Czy „dom” stanowi składnik majątku wspólnego Pani i Pani małżonka? Jeśli tak – proszę żeby podała Pani od jakiej daty?

Tak dom stanowi składnik majątku wspólnego jak wyżej.

·W zeznaniu za jaki rok podatkowy zamierza Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków, których dotyczy Pani pytanie?

Chciałaby Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za 2024 r.

·Czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) była/jest/będzie Pani nadal właścicielem/współwłaścicielem opisanego „domu”?

Na moment dokonywania odliczenia będzie Pani nadal współwłaścicielem domu.

·Jaka jest/będzie forma opodatkowania uzyskiwanych przez Panią dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej – 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) za rok podatkowy, w którym skorzystała/zamierza Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Forma opodatkowania za 2024 r. - zasady ogólne według skali podatkowej wspólne rozliczenie z małżonkiem.

·Czy przedmiotem Pani pytania jest możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz zakup i montaż magazynu energii? Jeżeli nie – proszę żeby wymieniła Pani jakich wydatków dotyczy Pani pytanie?

Przedmiotem pytania jest możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z zakupem i montażem magazynu energii.

·Czy w momencie poniesienia/ponoszenia wydatków, których dotyczy zadane przez Panią pytanie „dom” był/jest/będzie budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?

W momencie poniesienia wydatków dom był budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.

·Kiedy – proszę, żeby podała Pani datę – doszło do faktycznego zakończenia budowy „domu”?

Do faktycznego zakończenia budowy domu doszło w lutym 2023 r.

·Co charakteryzowało to zakończenie budowy?

Zakończenie budowy charakteryzowało zakończenie prac wykończeniowych, ostateczne umeblowanie kuchni oraz położenie podłóg i montaż drzwi co pozwoliło na przeprowadzkę, która nastąpiła: 20 czerwca 2023 r.

·Co potwierdza użytkowanie przez Panią „domu” od czerwca 2023 r.?

Użytkowanie domu od czerwca 2023 r. potwierdza zmiana taryfy energetycznej z budowlanej na użytkową … oraz ewentualnie zeznania świadków, tj. sąsiadów.

·Czy informacja: „We wrześniu 2032 roku zainwestowaliśmy w panele fotowoltaiczne i magazyn energii (…)” stanowi oczywistą omyłkę pisarską i inwestycja była we wrześniu 2023 roku?

Inwestycja była wykonana we wrześniu 2023 r. Rok 2032 stanowi oczywistą omyłkę pisarską.

·Od kiedy płaci Pani podatek od nieruchomości od tego „domu”?

Podatek od nieruchomości - grunt - płaci Pani od grudnia 2022 r. Podatek od nieruchomości domu płaci Pani od 2024 r.

·Czy instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie potrzebom opisanego „domu” i zaopatruje w energię tylko ten „dom”?Jeśli nie – proszę żeby Pani podała jakim jeszcze celom służy instalacja fotowoltaiczna?

Instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie na potrzeby domu i zaopatruje w energię tylko dom.

·Z jakiego źródła pozyskiwana była energia na potrzeby użytkowania „domu” przed zamontowaniem instalacji fotowoltaicznej?

Przed zamontowaniem instalacji fotowoltaicznej energia na potrzeby użytkowania domu była pozyskiwana z sieci energetycznej (...).

·Dla jakich celów zakupiła/zamontowała Pani magazyn energii?

Magazyn energii zakupiła Pani do zgromadzenia energii na godziny wieczorne, co miało przyczynić się do oszczędności zużycia energii pobieranej z sieci dystrybucyjnej.

·Czy magazyn energii będzie/jest połączony z instalacją fotowoltaiczną?

Tak, magazyn energii jest połączony z instlacją fotowoltaiczną.

·Czy magazyn energii będzie/jest integralną częścią zamontowanej przez Panią instalacji fotowoltaicznej – stanowi jej osprzęt?

Magazyn energii, który został zamontowany z instalacją fotowoltaiczną stanowi jej integralną część z powodu podłączenia go do falownika hybrydowego stanowi integralną i nierozłączną część wykonanej instalacji.

·Czy magazyn energii jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania instalacji fotowoltaicznej, tj. czy pełni kluczową rolę w jej działaniu i jest fizycznie lub funkcjonalnie związany z całą instalacją?

Tak, jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania instalacji, ponieważ tak została zaprojektowana oraz wykonana instalacja przez firmę montującą całość.

·Czy magazyn energii nie może samodzielnie działać, tzn. nie może działać bez instalacji fotowoltaicznej”?

Magazyn energii nie może działać bez instalacji fotowoltaicznej.

·Czy Pani pytanie obejmuje również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?

Nie.

·Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku prac) elementów uwzględniła/uwzględni Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Nie.

·Kiedy – proszę, żeby podała Pani datę – wystawione zostały wszystkie faktury dotyczące wydatków, których dotyczy Pani pytanie?

Wszystkie faktury dotyczące wydatków, których dotyczy Pani pytanie zostały wystawione 3 października 2023 r.

·Co zostało wymienione na fakturze/fakturach? Jakie – konkretne – pozycje zawiera faktura/zawierają faktury?

Faktura: (...) zawiera pozycję: Zakup i montaż magazynu energii elektycznej (...). Faktura: (...) zawiera pozycję: Zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy (...) kWp

·Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?

Tak, każda faktura została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

·Czy każda z faktur została/zostanie wystawiona na Pani dane? Jeśli nie – proszę żeby Pani wskazała na kogo (na czyje dane) każda z faktur została wystawiona?

Każda faktura została wystawiona na Pani dane.

·Czy wszystkie wydatki, których dotyczy Pani pytanie zostały/zostaną przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków? Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako: (…)W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków: (…).

Tak, wszystkie wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego mającego na celu zmniejszenie zapotrzebowania pobieranej i zużywanej energii z sieci elektrycznej w zamian za energię wyprodukowaną ze źródeł odnawialnych jakim jest energia słoneczna.

·Na czym – konkretnie – polega związek każdego z wydatków, których dotyczy Pani pytanie, wydatków, których dotyczy Pani pytanie, z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

Związek każdego z wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego.

·Czy wydatki, których dotyczy Pani pytanie zostały/zostaną:

a)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to kto był beneficjentem tego dofinansowania oraz kiedy dofinansowanie zostało otrzymane

b)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów

c)odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

d)uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)

e)zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie

f)poniesione z Pani majątku/majątku Pani i Pani małżonka (Państwa wspólnych środków)?

Wydatki zostały poniesione ze wspólnych środków pieniężnych oraz częściowo zwrócone z dofinansowania prowadzonego przez NFOŚ z programu: „(...)”. Beneficjentem dofinansowania była Pani wspólnie z mężem. Dofinansowanie zostało otrzymane (...) 2024 r.

W uzupełnieniu złożonym 27 sierpnia 2025 r. dodała Pani ponadto, że:

·Wydatki, których dotyczy Pani pytanie nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

·Wydatki, których dotyczy Pani pytanie nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

·Wydatki, których dotyczy Pani pytanie nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

·Wydatki, których dotyczy Pani pytanie zostały częściowo zwrócone z dofinansowania prowadzonego przez NFOŚ z programu "(...)”.

·Wydatki, których dotyczy Pani pytanie zostały poniesione ze wspólnych środków pieniężnych.

Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku

Czy wyliczone wydatki może Pani uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Stanowisko przedstawione w uzupełnieniach wniosku

Uważa Pani, że wyliczone wydatki może uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Przysługuje Pani ta ulga termomodernizacyjna, ponieważ mieszkała Pani wraz z małżonkiem w budynku jak była zakładana instalacja fotowoltaiczna i magazyn energii. O odbiór budynku starała się Pani wraz z mężem zaraz po zamieszkaniu, ale musieli Państwo uzupełnić brakującą dokumentację i odbiór się przeciągnął.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi natomiast, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Na podstawie art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Zgodnie z art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

8. Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

9. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

W myśl tego przepisu (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zauważam, że z treści złożonego przez Panią wniosku wynika m.in., że:

·w czerwcu 2023 r. wprowadzili się Państwo i zamieszkali Państwo w budynku, który stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy prawo budowlane,

·do faktycznego zakończenia budowy tego domu doszło w lutym 2023 r.,

zakończenie budowy charakteryzowało zakończenie prac wykończeniowych, ostateczne umeblowanie kuchni oraz położenie podłóg i montaż drzwi, co pozwoliło na przeprowadzkę, która nastąpiła: 20 czerwca 2023 r.,

·wszystkie faktury dotyczące wydatków, których dotyczy Pani pytanie zostały wystawione 3 października 2023 r.

Podkreślam, że odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wyłącznie te wydatki z listy wydatków, które dotyczą realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Takim budynkiem jest obiekt budowlany, który posiada następujące cechy:

·jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,

·jest wolno stojący albo w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej,

·służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych,

·stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość,

·może mieć wydzielone maksymalnie dwa lokale mieszkalne albo jeden lokal mieszkalny i lokal użytkowy o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Dla potrzeb ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystarczy jednak, aby budynek mieszkalny jednorodzinny faktycznie istniał i posiadał wcześniej wymienione cechy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bezwzględnie nie wymagają bowiem posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego zgodę na użytkowanie budynku (decyzji/zawiadomienia o zakończeniu budowy skutkującego milczącą zgodą na jego użytkowanie). Dotyczy to zarówno budynków wieloletnich, jak i nowo wybudowanych. Dla potrzeb ulgi wystarczy, aby budynek mieszkalny jednorodzinny faktycznie istniał i posiadał wcześniej wymienione cechy.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 2496 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Wydatki, które opisała Pani we wniosku poniosła Pani w 2023 r. Z tego powodu, analizie podlega wyżej wskazany załącznik do rozporządzenia w brzmieniu wprowadzonym nowelizacją z 25 stycznia 2023 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273).

Zaznaczam jednak, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.

Należą do nich m.in.:

·ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),

·montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).

W uzupełnieniach wniosku wyjaśniła Pani, że Pani wątpliwość budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z zakupem i montażem magazynu energii.

Z podanych przez Panią informacji wynika m.in., że:

·instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie na potrzeby domu i zaopatruje w energię tylko dom,

·magazyn energii:

jest połączony z instalacją fotowoltaiczną,

stanowi integralną i nierozłączną część instalacji fotowoltaicznej (z powodu podłączenia go do falownika hybrydowego),

jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania instalacji,

nie może działać bez instalacji fotowoltaicznej,

Co równie istotne:

·wszystkie wydatki, o które Pani pyta, zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego mającego na celu zmniejszenie zapotrzebowania pobieranej i zużywanej energii z sieci elektrycznej w zamian za energię wyprodukowaną ze źródeł odnawialnych jakim jest energia słoneczna,

·związek każdego z wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego,

·magazyn energii zakupiła Pani do zgromadzenia energii na godziny wieczorne, co miało przyczynić się do oszczędności zużycia energii pobieranej z sieci dystrybucyjnej.

Ponadto:

·zaznaczyła Pani, że wydatki zostały częściowo zwrócone z dofinansowania prowadzonego przez NFOŚ z programu: „(...)”. Beneficjentem dofinansowania była Pani wspólnie z mężem. Dofinansowanie zostało otrzymane 26 września 2024 r.

·a ustosunkowując się do pytania:

W zeznaniu za jaki rok podatkowy zamierza Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków, których dotyczy Pani pytanie?

- podała Pani, że z ulgi termomodernizacyjnej chciałaby Pani skorzystać w zeznaniu podatkowym za 2024 r.

Biorąc pod uwagę wszelkie przedstawione przez Panią okoliczności sprawy, stwierdzam więc, że opisane przez Panią wydatki (zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz zakup i montaż magazyny energii) może Pani uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże, nie może Pani tego uczynić w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2024, gdyż na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Z tego względu, poniesione przez Panią wydatki (o których mowa wyżej) w ramach ulgi termomodernizacyjnej powinna Pani wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2023 r. (w wysokości różnicy pomiędzy wysokością poniesionych wydatków, a kwotą otrzymanego dofinansowania - art. 26h ust. 5 omawianej ustawy).

Jeżeli w zeznaniu za rok 2023 dokona Pani odliczenia jedynie części poniesionych wydatków (z uwagi na niewystarczającą wysokość osiągniętych dochodów), to prawo do tych odliczeń będzie Pani miała również w kolejnych latach (nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek). Stanowi o tym art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który przesądza, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Innymi słowy, w zeznaniu za rok 2024 - w ramach ulgi termomodernizacyjnej - może Pani odliczyć jedynie wydatki, które nie znalazły pokrycia w dochodzie osiągniętym przez Panią w roku 2023.

Powyższa kwestia nie stanowi jednak - wprost - przedmiotu Pani pytania, dlatego też nie wpływa na ocenę Pani stanowiska.

Uwzględniając powyższe, Pani stanowisko, z którego wynika m.in., że:

wyliczone wydatki może Pani uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej

- uznaję zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że:

·przedstawiany przez Panią zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Panią przedmiotu wniosku - zakresu Pani pytania,

·przedmiotem interpretacji indywidualnej może być wyłącznie sam przepis prawa. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzę również postępowania dowodowego. Z powyższych powodów niniejszej odpowiedzi udzielam wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.