
Temat interpretacji
W związku z pismem z dnia 04.08.2004 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 05.08.2004 r.) oraz pismem uzupełniającym z dnia 09.09.2004 r. (data wpływu 13.09.2004 r.) w sprawie udzielenia informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) i n f o r m u j e, co następuje;
Stan faktyczny zawarty we wniosku przedstawia się następująco:
Spółka otrzymała pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wykonanie zadań inwestycyjnych związanych z ochroną środowiska. Pożyczka ta po spełnieniu określonych warunków została w części umorzona. Umorzenie pożyczki było uwarunkowane rozpoczęciem następnego przedsięwzięcia ekologicznego.
W swoim wniosku Spółka pyta czy umorzoną część pożyczki należy traktować jako dotację. Jeżeli tak to czy stanowi ona obrót w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535).
Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, tut. organ podatkowy wyjaśnia:
W Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stosowane są trzy formy dofinansowania: finansowanie dotacyjne, pożyczkowe i kapitałowe.
Finansowanie dotacyjne obejmuje dotacje inwestycyjne, dotacje nieinwestycyjne, dopłaty do kredytów bankowych, umorzenia.
W opinii tut. organu podatkowego pożyczka, która podlega spłacie nie stanowi dotacji, subwencji czy też innej dopłaty o podobnym charakterze. Jeżeli jednak pożyczka w części zostanie umorzona, będzie ona stanowiła dotację, albowiem stanowić będzie bezzwrotną pomoc finansową udzieloną na określony cel, w analizowanym przypadku na kolejne przedsięwzięcia ekologiczne, realizowane przez Spółkę.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120, ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymywana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dotacje do ceny towaru, usługi, to stanowi ono obok ceny, uzupełniający ją element opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Dotacje, które taki związek wykazują, uwzględnia się w ramach podstawy opodatkowania danej transakcji, a tym samym w obrocie czynności opodatkowanych, zgodnie z cyt. art. 29, ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.Natomiast w sytuacji, gdy związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności określonej instytucji, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług. Nie występuje bowiem bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją, a konkretną dostawą towaru czy usługi.
Zaznaczyć jednocześnie należy, że zgodnie z art. 90, ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29, ust. 1 ustawy o VAT. Chodzi tu o subwencje (dotacje), które przekazywane są podmiotom ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, czyli takie które nie mają bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami lub świadczeniami.
Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.
