Czy przekazywane pracownikom posiłki w postaci gotowych produktów żywnościowych i napojów oraz poprzez udostępnienie usługi cateringu podlega opodatko... - Interpretacja - ITPP1/443-1342b/12/IK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.01.2013, sygn. ITPP1/443-1342b/12/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy przekazywane pracownikom posiłki w postaci gotowych produktów żywnościowych i napojów oraz poprzez udostępnienie usługi cateringu podlega opodatkowaniu jako nieodpłatne przekazanie towarów lub nieodpłatne świadczenie usług opodatkowane na gruncie ustawy o VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów (posiłków i napojów) lub nieodpłatnego przekazania usług cateringowych podczas spotkań służbowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów (posiłków i napojów) lub nieodpłatnego przekazania usług cateringowych podczas spotkań służbowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktycznego i zdarzenie przyszłe.

M. S.A. z siedzibą w O. (dalej: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, prowadzącym działalność polegającą przede wszystkim na produkcji i sprzedaży opon samochodowych. Wnioskodawca posiada również oddział w W., poprzez który prowadzona jest głównie działalność handlowa.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy odbywają się spotkania podsumowujące i narady, w których udział biorą pracownicy Wnioskodawcy (np. narada podsumowująca miesięczne wyniki pracy danego wydziału, spotkanie Szefów Regionów, Spotkanie Ekipy Dyrekcyjnej, delegacja Ekipy Dyrekcyjnej z O. w W.). Pracownicy biorący udział w takich spotkaniach uczestniczą w nich w ramach wykonywania swych obowiązków służbowych. Wnioskodawca w trakcie spotkań podsumowujących i narad zapewnia uczestnikom poczęstunek w postaci zakupionych gotowych produktów żywnościowych (np. ciastka, napoje, pizza) lub zapewnia świadczenie zakupionej wcześniej usługi cateringowej.

Spotkania podsumowujące i narady są niezbędne z uwagi na konieczność ciągłego nadzoru nad aktualną działalnością Wnioskodawcy oraz ciągłego kontaktu między osobami współodpowiedzialnymi za przebieg konkretnych prac związanych z główną działalnością. Wnioskodawcy. Na takich spotkaniach analizowane są dotychczas osiągnięte wyniki oraz omawiane są założenia i wszelkie sprawy dotyczące bieżącej i przyszłej działalności Wnioskodawcy. Ze względu na fakt, iż spotkania służbowe (podsumowujące i narady) często trwają długo, udostępnienie gotowego posiłku/usługi cateringowej podczas tych spotkań pozwala na efektywne wykorzystanie czasu (krótsze przerwy, brak konieczności opuszczania miejsca spotkania) co jest korzystne dla Wnioskodawcy.

Opisane powyżej spotkania są zawsze związane z główną działalnością Wnioskodawcy. Poczęstunek oferowany pracownikom podczas takich spotkań nie ma na celu zaspokojenia osobistych potrzeb pracowników. Korzyść osobista pracowników z tytułu otrzymania posiłku jest efektem ubocznym organizacji spotkań, których głównym celem jest omówienie bieżącej działalności Wnioskodawcy, dotychczasowych wyników oraz zaplanowanie strategii na przyszłość.

Wnioskodawca planuje dostarczanie posiłków pracownikom również podczas analogicznych spotkań organizowanych w przyszłości.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy opisane w stanie faktycznym przekazywane pracownikom posiłki w postaci gotowych produktów żywnościowych i napojów oraz poprzez udostępnienie usługi cateringu podlega opodatkowaniu jako nieodpłatne przekazanie towarów lub nieodpłatne świadczenie usług opodatkowane na gruncie ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy opisane w stanie faktycznym czynności przekazania pracownikom posiłków oraz udostępnienia usługi cateringu podczas spotkań służbowych nie stanowią nieodpłatnej dostawy towarów ani nieodpłatnego świadczenia usług, które podlegają opodatkowaniu na gruncie ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne darowizny

    jeżeli podatnikowi VAT przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Powyższe przepisy oznaczają że opodatkowaniu podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa bądź ich zużycie na cele osobiste pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi VAT przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia. Wobec tego zużycie towarów na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podczas spotkań służbowych pracowników dochodzi do zużycia towarów Wnioskodawcy (przede wszystkim produktów żywnościowych i napojów) przez pracowników. Udział w przedmiotowych spotkaniach/naradach należy do obowiązków służbowych wybranych pracowników. Ze względu na swe cele (m.in. analiza wyników Wnioskodawcy, omawianie strategii działalności, planowanie i prognozowanie) spotkania te mają ścisły związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną. Podczas tych spotkań nie dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów, ale do ich zużycia (następuje konsumpcja produktów żywnościowych).

Jak wskazano powyżej, udostępnienie poczęstunku/gotowego posiłku podczas spotkań służbowych pozwala na efektywne wykorzystanie czasu (krótsze przerwy, brak konieczności opuszczania miejsc spotkania przez uczestników), co jest korzystne dla Wnioskodawcy. Poza tym poczęstunek oferowany pracownikom podczas takich spotkań nie ma na celu zaspokojenia osobistych potrzeb pracowników. Korzyść osobista pracowników z tytułu otrzymania posiłku jest efektem ubocznym organizacji spotkań, których głównym celem jest omówienie bieżącej działalności Wnioskodawcy, dotychczasowych wyników oraz zaplanowanie strategii na przyszłość.

Zatem jeśli towary są zużywane przez pracowników, ale na cele służbowe, a nie osobiste oraz w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością (co ma miejsce w analizowanym stanie faktycznym) i podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia przy zakupie tych towarów, to nie powstaje obowiązek podatkowy na gruncie VAT. Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone m. in. w interpretacji indywidualnej z 18 czerwca 2012 r., sygn. IPPP3/443-456/12-2/RD, w interpretacji z 14 lutego 2012 r., sygn. IPPP2/443-1283/11-2/AO) oraz w interpretacji indywidualnej z 10 listopada 2011 r., sygn. IPTPP3/443-80/11-4/IB.

Jednocześnie, przez odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2, należy również rozumieć:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniem objęte jest nieodpłatne świadczenie usług, jednakże aby tylko wtedy, gdy brak jest związku świadczenia z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika. Za świadczenia niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. A contrario, nieodpłatne użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa i nieodpłatne świadczenie usług wykazujące związek z działalnością gospodarczą podatnika nie podlega opodatkowaniu

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zapewnia pracownikom posiłki serwowane podczas spotkań służbowych i narad (catering). Celem spotkań jest m.in.: zapoznanie wszystkich uczestników z osiągniętymi dotychczas rezultatami, z obecną sytuacją firmy oraz analiza bieżących rezultatów i planowanie działań na przyszłość. Jak wskazywano powyżej analizowane czynności nie mają na celu zaspokojenia potrzeb osobistych pracowników - serwowanie posiłków podczas długich spotkań służbowych jest wręcz korzystne dla pracodawcy - przerwy są krótsze i pracownicy nie opuszczają na długo miejsca spotkania, dzięki czemu czas poświęcony na spotkanie jest wykorzystany w sposób bardziej efektywny.

Przedstawione okoliczności wskazują zatem, że zorganizowane spotkania odbywają się w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i nie służą celom osobistym pracowników, w związku z czym nieodpłatne serwowanie posiłków podczas tych spotkań, również w formie cateringu, nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Nawet jeśli pracownicy odnoszą korzyść, np. z powodu otrzymania poczęstunku podczas spotkania służbowego, to przysporzenie tej korzyści nie jest głównym celem organizacji spotkania integracyjnego, ale ma charakter poboczny. Narady i spotkania podsumowujące są związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, w konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis, a świadczenia dla pracowników z tytułu organizacji opisanych wyżej imprez nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując opisanych czynności nie należy traktować jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, nieodpłatne serwowanie posiłków w sytuacjach przedstawionych w opisie stanu faktycznego nie podlega opodatkowaniu na gruncie ustawy o VAT.

Wnioskodawca podkreśla, że w analogicznym stanie faktycznym wydana została interpretacja z dnia 18 czerwca 2012 r., sygn. IPPP3/443-456/12-2/RD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo nadmienić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, z których wynika, iż przekazane towary lub usługi są niezbędne dla celów prowadzonej działalności. Oznacza to, iż jeżeli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywrze skutku prawnego dla Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia i w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t.j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy