Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - ITPP2/443-924/12/EB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.09.2012, sygn. ITPP2/443-924/12/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 31 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 6 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Koło Gospodyń jest organizacją pozarządową zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 23 października 2007 r. Nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, ale może zgodnie z zapisem w statucie prowadzić działalność gospodarczą, a dochód z tej działalności będzie przeznaczony tylko na realizację celów statutowych. Do tej pory jedynym źródłem przychodów były i są składki członkowskie oraz dochód z wynajmu sali w Domu Ludowym, która jest w użyczeniu od Urzędu Gminy. W związku z tym, że Koło nie prowadzi działalności gospodarczej nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie może odzyskać podatku naliczonego. Celem Koła jest działalność na rzecz Gminy, integracji mieszkańców wsi i okolic, przeciwdziałanie patologiom, promowanie idei kształcenia ustawicznego, ograniczanie bezrobocia, pomoc społeczna i działalność charytatywno-opiekuńcza, pomoc rodzinom wielodzietnym, osobom samotnym, bezdomnym i chorym, poprawa bezpieczeństwa publicznego i ograniczanie przestępczości, ochrona zdrowia, rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, rozwój kultury i oświaty we wsi, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, przeciwdziałanie ubóstwu, wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz infrastruktury wsi, pielęgnowanie i propagowanie tradycji i dziedzictwa kulturowego, organizowanie profilaktyki i socjoterapii dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i patologicznych, ochrona środowiska naturalnego, promocja Gminy G. i Ziemi N., jej walorów przyrodniczo-turystycznych, kształtowanie postaw obywatelskich mieszkańców, rozwijanie współpracy zagranicznej, wspieranie rozwoju lokalnego i regionalnego, współpraca z organizacjami rządowymi, samorządowymi, spółdzielczymi i pozarządowymi, rozwój sportu, turystyki i rekreacji, ekoturystyki i agroturystyki, wspieranie rozwoju przedsiębiorczości wśród mieszkańców, walka z dyskryminacją kobiet, ochrona praw kobiet, wyrównywanie szans młodzieży i dzieci w dostępie do edukacji. Powyższe cele realizowane są poprzez seminaria, warsztaty, spotkania, konsultacje, publikacje, programy szkolne, pozyskiwanie informacji i materiałów, promocję w internecie, wyjazdy, szkolenia, staże, wymianę informacji i doświadczeń, organizowanie spotkań przedstawicieli świata polityki, gospodarki, nauki, kultury i sportu oraz organizacji pozarządowych i samorządowych ze społecznościami lokalnymi, pomoc w pozyskiwaniu środków pomocowych dla lokalnych organizacji, pozyskiwanie środków zewnętrznych na cele statutowe, wymianę oraz tworzenie miejsc spotkań młodzieży, inspirowanie i organizacja wystawy, pokazów, koncertów, odczytów, zabaw, pomoc w aktywizowaniu osób niepełnosprawnych poprzez likwidację barier transportowych, pomoc osobom niepełnosprawnym w zaopatrzeniu w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz w komunikowaniu się, pomoc w zakupie sprzętu komputerowego umożliwiającego pracę osobom niepełnosprawnym, organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych skupiających dzieci i młodzież, dorosłych w tym rodziny i osoby starsze i samotne z różnych środowisk lokalnych.

W trakcie realizacji ww. celów nabywane towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Koło pozyskuje dofinansowanie, które pochodzi z zadań zleconych. W maju 2011 r. za pośrednictwem LGD złożyło wniosek o dofinansowanie (z krajowych środków publicznych i Europejskiego Funduszu Rolnego) realizacji operacji pn. . W związku z realizowanym projektem zorganizowane zostały warsztaty kulinarne i impreza - piknik rodzinny. Zakupiono artykuły spożywcze, nagrody dla uczestników różnych konkursów, występ teatru ognia i zespołu muzycznego oraz pokaz klaunów chodzących na szczudłach. Udział osób zainteresowanych w imprezie był nieodpłatny. Warsztaty kulinarne trwały trzy dni poprzedzające piknik. Ubiegając się o zwrot poniesionych kosztów związanych z realizacją tego projektu Koło jest zobowiązane do przedstawienia indywidualnej interpretacji do Urzędu Marszałkowskiego dla Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa, która potwierdzałaby, iż nie odzyskuje podatku naliczonego i może on zostać uznany w projekcie jako koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Koło Gospodyń może odzyskać podatek naliczony uiszczany przy dokonywaniu zakupu towarów i usług związanych z realizacją powyższego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Koło wskazało, iż nie może również otrzymać zwrotu podatku, ponieważ otrzymane środki nie zostały wymienione w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik zarejestrowany jako VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Kołu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją ww. projektu, bowiem nie istnieje związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy