Zwolnienie od podatku usług medycznych świadczonych przez uczelnię. - Interpretacja - ITPP1/443-198/11/DM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.04.2011, sygn. ITPP1/443-198/11/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku usług medycznych świadczonych przez uczelnię.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład (...) Uniwersytetu wykonuje badania laboratoryjne w kierunku diagnostyki zaburzeń odporności komórkowej nieswoistej u dzieci leczonych w Klinikach Dziecięcego Szpitala Klinicznego. Wykonywanie tych badań diagnostycznych jest niezbędne nie tylko do wykrycia zaburzeń odporności, ale także ich monitorowania i wdrażania działań profilaktycznych, bądź leczenia. Wykonywane badania, to:

  • fagocytoza z lateksem,
  • test NBT spontaniczny i stymulowany,
  • produkcja aniorodnika ponadtlenkowego przez neutrofile (test redukcji cytochromu c),
  • katepsyna G w neutrofilach metodą Western blot,
  • test chemotaksji komorą Boydena,
  • adherencja leukocytów metodą Mc Gregora,
  • aktywność dopełniacza test 50% hemolizy (CH50),
  • test transformacji blastycznej limfocytów do proliferacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności świadczone przez Zakład (...) przy Uniwersytecie opisane w stanie faktycznym korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 w zw. z ust. 17 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 pkt 24 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przywołującego art. 41 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług, treść wskazanych przepisów w sposób bezpośredni wskazuje na możliwość objęcia zwolnieniem czynności opisanych w stanie faktycznym. Przede wszystkim z uwagi na to, że czynności te są w sposób bezpośredni związane z usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Niemniej jednak w zakreślonym stanie faktycznym sprawy, Wnioskodawca świadczący tego rodzaju usługi nie posiada przymiotu zakładu opieki zdrowotnej. Wobec powyższego nie będzie miał również zastosowania art. 43 ust. 17 pkt 1 i 2 ustawy. Mając powyższe na uwadze, przedmiotowe usługi będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w treści § 13 pkt 24 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez uczelnie wyższe. Bezspornym w tym zakresie pozostaje, że działająca przy Uniwersytecie Klinika świadczy usługi (wykonuje czynności) w imieniu Uniwersytetu. Nie posiada ona bowiem odrębnej osobowości prawnej. Tak więc wszystkie wykonywane przez Klinikę czynności należy oceniać, jako świadczone przez uczelnię. To z kolei prowadzi do wniosku, że zwolnienie, o którym mowa powyżej odnosi się w sposób bezpośredni do sytuacji opisanej w stanie faktycznym. Zakres świadczonych usług jest niezbędny w procesie diagnostycznym, jak również do kompleksowego leczenia pacjentów. Wyniki przeprowadzonych badań służą również ogólnie rozumianej profilaktyce. Reasumując, wykonywane czynności opisane stanem faktycznym, pozostają zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie § 13 pkt 24 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Końcowo informuje się, że od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), regulujące w sposób tożsamy ww. kwestie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy