Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm.), Naczelnik Urzędu Skar... - Interpretacja - USII/443-2/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.04.2006, sygn. USII/443-2/06, Urząd Skarbowy w Bartoszycach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bartoszycach

p o s t a n a w i a :

uznać, że Pana stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 09.01.2006 r. (data wpływu 13.01.2006 r.), jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 09.01.2005 r. jednostka zwróciła się o pisemną interpretację z zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Prowadzi Pan działalność gospodarczą sezonowo, jako osoba fizyczna, będąc opodatkowanym w formie karty podatkowej, bez zatrudniania innych osób. Działalność jest prowadzona w zakresie usług mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych, wykonywanych w terenie u rolników, polegających na konserwacji, naprawie oraz modernizacji opryskiwaczy polowych i zakończonych badaniem technicznym. Jest Pan podatnikiem VAT, wszystkie przychody dokumentowane są fakturami. Ponadto informuje Pan, że przedmiotowe usługi są dotowane z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Od dnia 01.12.2005 r. nie świadczy Pan usług ze względu na ujemne temperatury, planuje Pan wznowić działalność od 01.03.2006 roku. Dodatkowo informuje Pan, że podatek VAT odprowadza co miesiąc od kwot otrzymanych od rolników, natomiast od dotacji po uznaniu rachunku bankowego, dotąd był Pan zwolniony z obowiązku stosowania kas rejestrujących.

W tak przedstawionym stanie faktycznym, stanowisko jednostki jest takie:

  1. Do 31.03.2006 roku nie miał Pan obowiązku stosowania kas rejestrujących, natomiast od 01.04.2006 roku powstał u Pana obowiązek stosowania przedmiotowych kas,
  2. Ponieważ po każdej usłudze rolnik otrzymuje fakturę, której odbiór kwituje (podpisuje również protokół modernizacji oraz protokół badania technicznego ? zgodnie z wymogami nadzorujących dotacje), to nie otrzyma paragonu z kasy fiskalnej. Uważa Pan, że prawidłowe postępowanie będzie takie, gdy codziennie, po świadczonych usługach i po powrocie z terenu w domu zaewidencjonuje Pan sprzedaż na kasie fiskalnej, zgodnie z wcześniej wystawionymi fakturami, natomiast paragony zostaną podpięte odpowiednio do faktur i wykona Pan raport dobowy. W kasie fiskalnej zaewidencjonuje Pan kwotę faktycznie otrzymaną od rolników, natomiast dotacje zaewidencjonuje w kasie fiskalnej po uznaniu rachunku bankowego, na koniec dnia po powrocie z terenu.
  3. W związku z prowadzeniem całości ewidencji za pomocą kasy rejestrującej, nie ma Pan obowiązku prowadzić jeszcze dodatkowo rejestru sprzedaży VAT, ponieważ byłoby to dublowaniem ewidencji. Wystarczające jest bowiem gromadzenie faktur z podpiętymi paragonami z kasy rejestrującej, łącznie z raportami dobowymi i miesięcznymi.
  4. Ponadto uważa Pan, że istnieją wystarczające przesłanki do zwolnienia przez Naczelnika Urzędu Skarbowego z obowiązku stosowania kasy rejestrującej nadal po 31.03.2006 roku, ponieważ całość obrotu jest dokumentowana fakturami VAT. Dodatkowo podnosi Pan, że każda faktura, ze względu na to, że zawiera dotacje jest kontrolowana przez instytucje nadzorujące dotacje.

Ad 1) Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Regulacje zawarte w ust. 7 pkt 3 cyt. przepisu stanowią, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a, wydanego na mocy cytowanej delegacji ustawowej rozporządzenia Ministra Finansów z dniu 23.12.2004 w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706, ze zm.), do dnia 31 marca 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, z zastrzeżeniem ust. 6, opłacających zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej w zakresie działalności wymienionej m.in. w części I w lp. 12 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), tj. usług w zakresie mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych, wykonywanej bez zatrudniania pracowników, z wyjątkiem małżonka - jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Jednocześnie Minister Finansów wydał w dniu 28.03.2006 roku rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375), w którym m.in. zwolnienie z obowiązku instalacji kas rejestrujących, o którym mowa wyżej przedłużono do 31.12.2006 roku (regulacje § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a).

W świetle powyższych przepisów prawa, w stanie faktycznym przedstawionym w rozpoznawanym zapytaniu, jest Pan zwolniony z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych do 31.12.2006 roku, a zatem stanowisko wyrażone w zapytaniu, że jest Pan zwolniony z obowiązku stosowania kas fiskalnych do 31.03.2006 roku, natomiast zobowiązany jest Pan rozpocząć ewidencjonowanie obrotu za pomocą kas rejestrujących, począwszy od 01.04.2006 roku należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bartoszycach informuje, że w związku z uzyskaną informacją telefoniczną, iż pozostała część zapytania jest nieaktualna, ze względu na to, że także po 31.03.2006 roku jest Pan podatnikiem zwolnionym z obowiązku stosowania kas fiskalnych, odstąpiono od udzielenia pisemnej informacji w tym zakresie.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

Postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Postanowienie niniejsze nie jest wiążące dla wnioskodawcy natomiast wiąże Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach oraz Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Olsztynie ? do czasu zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w chwili zmiany stanu prawnego będącego przedmiotem rozstrzygnięcia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Wniesienia zażalenia wymaga uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika ? art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86 poz. 960 z póź. zm.)

Urząd Skarbowy w Bartoszycach