P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - TP/443-10/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.04.2006, sygn. TP/443-10/06, Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie :-art. 14a§1, 3 i 4 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. )

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce po zapoznaniu się z wnioskiem Podatnika "X" NIP ... z siedzibą w Poznaniu, ul...., z dnia 16.01.2006 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 17.01.2006 r. ) postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy wyrażające się w twierdzeniu, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlegają otrzymywane przez Instytut dotacje przeznaczone na działalność statutową oraz inne dotacje, subwencje, dopłaty dofinansowujące działalność polegającą na prowadzeniu badań naukowych , prac badawczo-rozwojowych i dopłaty na cele inwestycyjne, a także badania naukowo badawcze i prace rozwojowe finansowane przez organizacje i podmioty władzy , badania i prace rozwojowe wykonywane w ramach programów Unii Europejskiej lub w ramach innych międzynarodowych programów badawczych finansowanych z zagranicznych środków finansowych oraz badania naukowe finansowane przez inne osoby fizyczne lub prawne, w sytuacji gdy usługi te nie są świadczone na rzecz określonego podmiotu będącego odbiorcą tych usług.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 17.01.2006 r. Podatnik "X" NIP ... z siedzibą w Poznaniu, ul..., złożył w tut. Urzędzie wniosek zawarty w piśmie z dnia 16.01.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący opodatkowania podatkiem VAT prowadzonych przez Instytut badań naukowo badawczych i prac rozwojowych oraz otrzymywanych dotacji z przeznaczeniem na działalność statutową.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy :- w krajowych wieloletnich projektach badawczych własnych, rozwojowych , promotorskich, zamawianych i specjalnych, - w zagranicznych wieloletnich projektach badawczych realizowanych w ramach Projektów Ramowych Unii Europejskiej.Ponadto Instytut realizuje zagraniczne zlecenia i umowy na wykonanie usług naukowo-badawczych zawieranych bezpośrednio pomiędzy placówką naukową a zagranicznym podmiotem zlecającym, a także otrzymuje dotacje z przeznaczeniem na finansowanie bieżącej działalności jednostki lub na cele inwestycyjne.

W opinii Instytutu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:-dotacje na działalność statutową, a także wszelkie inne dotacje, subwencje i dopłaty finansujące lub dofinansujące działalność polegającą na prowadzeniu badań naukowych, prac badawczo - rozwojowych oraz dopłaty na cele inwestycyjne przekazywane przez organizacje i podmioty władzy publicznej,-uczestnictwo w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programów badawczych albo przyznanych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą,-oraz badania naukowe lub prace rozwojowe finansowane przez osoby prawne lub fizyczne będące innymi podmiotami niż wyżej wymienione.

Wnioskodawca stwierdza, iż w przypadku wykonywania badań naukowych lub prac rozwojowych, o których mowa wyżej, nie istnieje podmiot będący odbiorcą wykonanych czynności, tj. konkretny świadczeniobiorca, gdyż z rezultatów prowadzonych badań korzysta całe społeczeństwo. Natomiast dysponent środków budżetowych przyznający środki jest jedynie płatnikiem oraz sprawuje funkcję kontrolną wykorzystania środków publicznych natomiast nie jest odbiorcą jakiejkolwiek usługi. Ponadto szczegółowe rozliczanie środków finansowych otrzymywanych i wydatkowanych w danym okresie odbywa się zgodnie z wymogami określonymi przez dysponenta środków finansowych .

Zdaniem Wnioskodawcy do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług należy zaliczyć jedynie dotacje mające bezpośredni wpływ na wartość świadczonej usługi, tj. na cenę usługi naukowo-badawczej lub na cenę towaru będącego przedmiotem dostawy.

Jednocześnie Instytut wskazuje, iż w przypadku świadczenia usług naukowo badawczych na rzecz krajowych i zagranicznych osób prawnych lub osób fizycznych, tj. w przypadkach realizacji m.in. projektów celowych lub projektów zamawianych, których jednostka nie jest koordynatorem, placówki naukowe dokonują rozliczeń na podstawie faktur z uwzględnieniem podatku VAT lub rachunków.

Ustosunkowując się do stanowiska Wnioskodawcy wynikającego z przedstawionego stanu faktycznego, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje :

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) zwanej dalej "ustawą o VAT" lub " ustawą o ptu" oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy , tj. przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm. ).

I tak do dnia 31.12.2005 r. usługi naukowo-badawcze ( PKWiU 73 ) jako wymienione w poz. 5 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Jednakże mocą przepisu z art. 27 ustawy z dnia 29.07.2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej ( Dz. U. z 2005 r. nr 179, poz. 1484 ), który wszedł w życie w dniu 01.01.2006 r. , w załączniku nr 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) skreślono poz. 5, tym samym od dnia 01.01.2006 r. usługi te podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT.Jednakże Minister Finansów mocą wydanego na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT §1 ust. 1 rozporządzenia z dnia 29.12.2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług( Dz. U. z 2005 r. nr 266, poz. 2239 ) zwolnił od podatku VAT, nie dłużej niż do dnia 31.12.2007 r., usługi naukowo-badawcze ( PKWiU 73 ), które do dnia 31.12.2005 r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zwolnienie, o którym mowa wyżej ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do usług świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19.09.2005 r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu, pod warunkiem, że umowa o której mowa wyżej została zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31.01.2006 r. ( § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia ).

Zatem od dnia 01.01.2006 r. 22% stawce podatku VAT podlegają usługi naukowo badawcze wykonywane na podstawie umów zawartych po dniu 19.09.2005 r. oraz usługi wykonywane na podstawie umów zawartych do dnia 19.09.2005 r. ale nie zarejestrowanych do dnia 31.01.2006 r. we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym.

Nie wszystkie jednak usługi naukowo badawcze podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa wyżej, rozumie się co do zasady każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy o ptu ( art. 8 ust. 1 ww. ustawy ).Natomiast przez pojęcie "świadczenie", zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby

Zatem świadczenie, o którym mowa wyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą ( nabywcą, konsumentem ) wykonanej usługi.

Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z prowadzeniem badań naukowych, prac rozwojowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu ww. przepisów ustawy o podatku od towarów może być dokonane na podstawie analizy umów dotyczących konkretnego stanu faktycznego. Jeżeli z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w sytuacji, gdy usługa naukowo badawcza jest realizowana na zlecenie i na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o ptu podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawą opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o ptu jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną ) towarów lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie zaznaczyć należy, iż istotnym elementem powodującym włączenie dotacji stanowiącej dofinansowanie działalności podatnika do podstawy opodatkowania nie jest fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę towarów i usług, bowiem w praktyce dofinansowanie prawie zawsze wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez podatnika cen. Przez dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę należy bowiem rozumieć jedynie takie dofinansowanie, które odpowiada całości lub części ceny towarów lub usług, czyli wynagrodzenia z tytułu dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Zatem w przypadkach, gdy podmiot świadczący usługi naukowo-badawcze uzyska środki, które stanowią część lub całość np. dopłaty do ceny ( kwoty należnej ) za wykonaną usługę, kwoty tej dopłaty wchodzą u podatnika świadczącego usługę do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla usługi , której dotyczą.

Z przedstawionego w piśmie z dnia 16.01.2006 r. stanu faktycznego wynika, iż Podatnik "X"uczestniczy m.in. w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków finansowych niepodlegających zwrotowi, realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programów badawczych albo przyznanych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą, a także prowadzi badania naukowe lub prace rozwojowe finansowane przez osoby prawne lub fizyczne będące innymi podmiotami niż wyżej wymienione. Ponadto placówka ta otrzymuje dotacje na działalność statutową, a także inne dotacje, subwencje i dopłaty finansujące lub dofinansowujące działalność polegającą na prowadzeniu badań naukowych, prac badawczo - rozwojowych oraz dopłaty na cele inwestycyjne przekazywane przez organizacje i podmioty władzy publicznej.

Jednakże w sytuacji, gdy z zawieranych umów na wykonywanie ww. badań i prac rozwojowych nie wynika, że badania te wykonywane są na rzecz osób fizycznych osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej będącymi odbiorcami usług, dysponentami czy zarządzającymi prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo-badawczych uznać należy, iż wykonywane czynności nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlegają przepisom ustawy o VAT a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem VAT nie podlegają również otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje na działalność statutową, a także inne dotacje, subwencje i dopłaty dofinansowujące działalność polegającą na prowadzeniu badań naukowych, prac badawczo-rozwojowych oraz dopłaty inwestycyjne , które nie wpływają na wartość świadczonych usług.

Wobec powyższego należało postanowić jak w sentencji. Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika we wniosku z dnia 16.01.2006 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 17.01.2006 r. ) i stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania, a traci ważność w przypadku jej zmiany albo uchylenia przez organ odwoławczy lub z dniem zmiany przepisów w tym zakresie.

Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce