Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.506.2025.1.MK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie usług wykonywanych na podstawie zawartej umowy terminowej – wykonywania zadań wsparcia dla (…), jest nieprawidłowe.

Natomiast, pismem z 8 sierpnia 2025 r. znak (…) Szef Krajowej Administracji Skarbowej – na podstawie art. 14b § 5c w zw. z art. 14 § 5b pkt 1 Ordynacji podatkowej – wydał opinię, w której potwierdził istnienie uzasadnionego przypuszczenia, o którym mowa w art. 14b § 5b Ordynacji podatkowej, tj. przypuszczenie, że wskazane elementy mogą stanowić czynności lub elementy czynności określonych w art. 119a § 1 ww. ustawy – w stosunku do tych elementów stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które dotyczą usług wykonywanych na podstawie umowy ramowej ze Spółką, w której jest Pan Prezesem Zarządu oraz wspólnikiem.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 26 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 27 czerwca 2025 r. (wpływ 27 czerwca 2025 r.) oraz z 1 lipca 2025 r. (wpływ 1 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego (wynikający z wniosku i jego uzupełnienia)

Od początku 2025 roku Wnioskodawca odwiesił swoją działalność gospodarczą. Zapytanie Wnioskodawcy dotyczy roku 2025 oraz lat przyszłych.

Jako formę opodatkowania od dochodu w 2025 roku Wnioskodawca wybrał opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosowne wskazanie co do wyboru opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca złożył poprzez element wniosku o zmianę wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W roku poprzedzającym rok podatkowy (rok 2024), w którym Wnioskodawca korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (rok 2025), stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

-Wnioskodawca nie uzyskał przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,

-Wnioskodawca nie uzyskał przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W roku 2024 Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej (miał działalność zawieszoną).

Wnioskodawca świadczy usługi dla przedsiębiorstw oraz administracji samorządowej.

Pomimo szerszego zakresu określonego obecnie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej usługi wykonywane obecnie przez Wnioskodawcę mieszczą się w ramach nr PKD 70.20.Z Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania, a w zakresie PKWiU są to usługi z następujących pozycji:

70.22.11.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym;

70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków;

70.22.13.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;

70.22.14.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;

70.22.17.0 Usługi zarządzania procesami gospodarczymi;

70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi można podzielić na dwie grupy (bardzo zbliżone do siebie):

1.Usługi wykonywane na podstawie zawartej umowy terminowej (na rok 2025) rozliczanej co miesiąc poprzez równe (miesięcznie) wynagrodzenie (ustalone jest łączne wynagrodzenie podzielone na ilość miesięcy trwania umowy i tak należne) za wykonywanie zadań wsparcia dla (…) w zakresie:

a)współtworzenia rozwiązań usprawniających realizację zadań powierzonych (…);

b)współpracy nad zwiększeniem efektywności realizacji zadań przez poszczególne komórki organizacyjne (…);

c)doradztwa w zakresie wypracowania rozwiązań z obszaru komunikacji wewnętrznej oraz zarządzania zasobami ludzkimi;

d)współtworzenia i współkoordynowania prac nad wytworzeniem ram funkcjonalnych dla zespołu audytowo-kontrolnego w (…);

e)konsultowania zakresów kompetencyjnych stanowisk w (…);

f)uczestniczenia w pracach zespołów zadaniowych wypracowujących szczegółowe rozwiązania w obszarach wskazanych w pkt a-e;

g)analizy wyników badań ankietowych przeprowadzonych wśród pracowników (…).

Efekty realizacji tych usług mają charakter niezmaterializowany i głównie skupiają się na propozycjach konkretnych rozwiązań i usprawnień. Zleceniobiorca wykorzystuje je jako wsparcie konsultacyjne i opiniodawcze. Nazwa usługi jest określana na fakturze głównie poprzez odniesienie się do samej umowy i treści głównej z umowy.

2.Usługi wykonywane na podstawie umowy ramowej ze Spółką, w której Wnioskodawca jest Prezesem Zarządu i wspólnikiem. Usługi realizowane na podstawie tej umowy są zawsze usługami świadczonymi klientom tej Spółki (Wnioskodawca nie świadczy usług samej spółce) i za każdym razem ich zakres jest odrębnie określany stosownym załącznikiem do umowy. Wynagrodzenie za te usługi jest ustalane i wypłacane odrębnie dla każdej usługi (zależne głównie od ilości godzin przeznaczonych na wykonanie danej usługi).

Przedmiot tych usług to:

a)doradztwo w zakresie optymalizacji procesów (głównie: analiza realizowanych w danej firmie procesów i propozycje ich usprawnień);

b)doradztwo biznesowe w zakresie finansów (głównie: analiza sytuacji finansowej, tworzenie narzędzi (Excel) do wyliczania wyników finansowych, sytuacji płynnościowej, rekomendowanie możliwych działań);

c)doradztwo w zakresie systemów wynagrodzeń (głównie: wartościowanie stanowisk pracy, proponowanie rozwiązań w zakresie polityki wynagrodzeń);

d)doradztwo w zakresie tworzenie biznesplanów;

e)ocena biznesplanów.

Efektem tych usług są głównie różnego rodzaju rekomendacje, opracowania w Excel oraz czasem raporty podsumowujące przekazywane klientom Spółki (będącym odbiorcą tych usług). Nazwa usługi jest określana na fakturze głównie poprzez odniesienie się do samej umowy i danego załącznika, w którym przedmiot jej i harmonogram oraz inne szczegóły są określone.

Poza działalnością gospodarczą Wnioskodawca obecnie uzyskuje dochody podlegające opodatkowaniu:

1.na podstawie umowy o pracę z podmiotem, dla którego Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług poprzez swoją działalność gospodarczą;

2.z tytułu najmu prywatnego;

3.z tytułu kupna i sprzedaży akcji lub funduszy inwestycyjnych (wykazywane na PIT-38).

Czynności podczas realizacji usług nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności; Wnioskodawca ponosi też ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

W ramach przedmiotowych usług Wnioskodawca nie wykonuje ani nie wykonywał żadnych usług o charakterze zarządczym, m.in. nie reprezentował klientów, nie zawierał umów w ich imieniu, nie podejmował również w ich imieniu żadnych decyzji. Umowy z nimi zawierane nie obejmują jakichkolwiek czynności zarządzania nimi lub dokonywania czynności o podobnym charakterze.

Umowy w zakresie świadczenia usług doradczych, które Wnioskodawca zawarł z klientami, nie są również umowami o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktami menedżerskimi czy umowami o podobnym charakterze.

Działalność nie jest wykonywana w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zpdof. Działalność również nie wpisuje się żadne inne przesłanki, które mogłyby sprawić, że nie może być objęta wybraną przez Wnioskodawcę formą opodatkowania w zakresie podatku dochodowego.

W pismach z 27 czerwca 2025 r. oraz z 1 lipca 2025 r., stanowiących uzupełnienia wniosku, Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Które z wykonywanych przez Wnioskodawcę usług opisanych we wniosku klasyfikowane są do poszczególnych, wskazanych przez Wnioskodawcę grupowań PKWiU, tj. do: 70.22.11.0, 70.22.12.0, 70.22.13.0, 70.22.14.0, 70.22.17.0, 70.22.30.0?

Ponadto należało wskazać w odniesieniu do każdej z wymienionych we wniosku usług przyporządkowanych do poszczególnych grupowań PKWiU -  jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Wnioskodawca w ich ramach – należało szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań:

a)na czym one polegają, czego dotyczą?

b)jaki jest ich zakres?

c)co jest ich efektem (rezultatem)?

d)do czego są wykorzystywane efekty usług?

e)kto jest ich odbiorcą?

Odpowiedź: Odnosząc się do opisanych usług:

1.   Usługi wykonywane na podstawie zawartej umowy terminowej (na rok 2025) rozliczanej co miesiąc poprzez równe (miesięcznie) wynagrodzenie (ustalone jest łączne wynagrodzenie podzielone na ilość miesięcy trwania umowy i tak należne) za wykonywanie zadań wsparcia dla (…) w zakresie:

a)współtworzenia rozwiązań usprawniających realizację zadań powierzonych (…) (70.22.14.0);

b)współpracy nad zwiększeniem efektywności realizacji zadań przez poszczególne komórki organizacyjne (…) (70.22.14.0);

c)doradztwa w zakresie wypracowania rozwiązań z obszaru komunikacji wewnętrznej oraz zarządzania zasobami ludzkimi (70.22.14.0);

d)współtworzenia i współkoordynowania prac nad wytworzeniem ram funkcjonalnych dla zespołu audytowo-kontrolnego w (…) (70.22.11.0, 70.22.14.0);

e)konsultowania zakresów kompetencyjnych stanowisk w (…) (70.22.14.0);

f)uczestniczenia w pracach zespołów zadaniowych wypracowujących szczegółowe rozwiązania w obszarach wskazanych w pkt a-e (odpowiednio 70.22.11.0, 70.22.14.0);

g)analizy wyników badań ankietowych przeprowadzonych wśród pracowników (…) (70.22.11.0, 70.22.14.0).

Są to usługi doradcze, polegają na analizowaniu konkretnych przypadków (poprzez czytanie ze zrozumieniem różnej stosowanej dokumentacji i opisów przepadków, spotkania z osobami zaangażowanymi w dany temat), wymyślaniu konkretnych rozwiązań i usprawnień i ich komunikowaniu przedstawicielom (…).

Dotyczą tematyki i zakresu wskazanego wyżej.

Efektem ich realizacji są propozycje konkretnych rozwiązań i usprawnień, też czasami zmian konkretnych dokumentów, wypracowywaniem nowych dokumentów (w tym raportów).

Efekty usług Wnioskodawcy są wykorzystywane do poprawy funkcjonowania (…) w określonym zakresie poddanym pracy w danym momencie.

Odbiorcą usług jest (…).

2.   Usługi wykonywane na podstawie umowy ramowej ze Spółką, w której Wnioskodawca jest Prezesem Zarządu i wspólnikiem. Usługi realizowane na podstawie tej umowy są zawsze usługami świadczonymi klientom tej Spółki (Wnioskodawca nie świadczy usług samej spółce) i za każdym razem ich zakres jest odrębnie określany stosownym załącznikiem do umowy. Wynagrodzenie za te usługi jest ustalane i wypłacane odrębnie dla każdej usługi (zależne głównie od ilości godzin przeznaczonych na wykonanie danej usługi. Przedmiot tych usług to:

a)doradztwo w zakresie optymalizacji procesów (głównie: analiza realizowanych w danej firmie procesów i propozycje ich usprawnień) (70.22.17.0, 70.22.30.0);

b)doradztwo biznesowe w zakresie finansów (głównie: analiza sytuacji finansowej, tworzenie narzędzi (Excel) do wyliczania wyników finansowych, sytuacji płynnościowej, rekomendowanie możliwych działań) (70.22.12.0, 70.22.13.0);

c)doradztwo w zakresie systemów wynagrodzeń (głównie: wartościowanie stanowisk pracy, proponowanie rozwiązań w zakresie polityki wynagrodzeń) (70.22.14.0);

d)doradztwo w zakresie tworzenie biznesplanów (70.22.30.0);

e)ocena biznesplanów (70.22.30.0).

Podobnie jak w punkcie 1, są to usługi doradcze, polegają na analizowaniu konkretnych przypadków (poprzez czytanie ze zrozumieniem różnej stosowanej dokumentacji i opisów przypadków, spotkania z osobami zaangażowanymi w dany temat), wymyślaniu konkretnych rozwiązań i usprawnień i ich komunikowaniu przedstawicielom danych firm lub organizacji pozarządowych (klientów Spółki, z którą Wnioskodawca ma ramową umowę).

W przypadku pkt e. polegają one na analizie konkretnych biznesplanów i ocenianiu ich wg wskazanych kryteriów. Dotyczą tematyki i zakresu wskazanego wyżej. Efektem ich realizacji są propozycje konkretnych rozwiązań i usprawnień, też czasami zmian konkretnych dokumentów, wypracowywaniem nowych dokumentów (w tym raportów, narządzi w Excel lub Arkuszach Google) (w zakresie a.-c.).

W zakresie pkt d. są to rekomendacje w zakresie prawidłowego sporządzania BP.

W zakresie pkt e. jest to ocena punktowa wraz z uzasadnieniem danego biznesplanu (wg wskazanych przez klienta kryteriów).

Efekty usług Wnioskodawcy są wykorzystywane do:

          poprawy funkcjonowania klientów w określonym zakresie poddanym pracy w danym momencie (punkty a.-c);

          poprawy biznesplanów tak, aby bardziej odpowiednio i kompletnie opisywały dany biznes;

          ustalania, czy dany podmiot powinien otrzymać wsparcie finansowe.

Odbiorcami usług są Klienci Spółki, z którą Wnioskodawca ma zawartą umowę (firmy, organizacje pozarządowe).

2.Kto jest stroną umowy ramowej ze Spółką, jakie są jej główne ustalenia i kto określa zakres wykonywanych usług w załączniku do umowy?

Odpowiedź: Stronami umowy ramowej ze Spółką są:

          Wnioskodawca

          przedmiotowa Spółka.

Główne ustalenia sprowadzają się do tego, że Wnioskodawca osobiście ma wykonywać określone usługi doradcze dla klientów Spółki w zakresie opisanym w załącznikach do umowy (zawieranych odpowiednio wraz z zleceniami otrzymywanymi przez Spółkę) za wynagrodzeniem każdorazowo ustalanym do danego zlecenia. Zakres określa Spółka (zależny jest on od ustaleń między Spółką a klientem).

3.W czyim imieniu i na czyją rzecz wystawiane są faktury za usługi wykonywane na podstawie umowy ramowej ze Spółką, w której jest Pan Prezesem Zarządu i Wspólnikiem?

Odpowiedź: Za usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy ramowej ze Spółką, w której Wnioskodawca jest Prezesem Zarządu i Wspólnikiem, Wnioskodawca wystawia osobiście ze swojej działalności faktury, których odbiorcą jest Spółka (innymi słowy: Wnioskodawca jest podwykonawcą Spółki).

4.Przez kogo ustalane i wypłacane jest wynagrodzenie za usługi wykonywane na podstawie ww. umowy ze Spółką, w której jest Pan Prezesem Zarządu i Wspólnikiem?

Odpowiedź: Wynagrodzenie za usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie ww. umowy ze Spółką, w której Wnioskodawca jest Prezesem Zarządu i Wspólnikiem jest ustalane przez reprezentanta Spółki (innego niż Wnioskodawca). Wypłata jest tutaj już czynnością techniczną i wykonywana jest przez dowolnego członka zarządu (tego, który w danym momencie wykonuje przelewy za otrzymane przez Spółkę faktury kosztowe – w tym też i Wnioskodawca bywa tą osobą).

Pytanie

Jaką stawką podatku, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, powinny być opodatkowane usługi doradcze wskazane w opisie stanu faktycznego?

Pana stanowisko w sprawie

Analizując zapisy art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przyjął Pan, że usługi przez Pana wykonywane (przedstawione w opisie stanu faktycznego) powinny być opodatkowane stawką 8,5% (zgodnie z art. 12, ust. 1 punkt 5 lit. a).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zpdof, m.in. osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zpdof, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W konsekwencji, należy podkreślić, że oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zpdof.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zpdof, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zpdof, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważa Pan, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

W Pana więc przypadku określone w opisie usługi doradcze nie mieszczą się w zakresie określonym w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, a mieszczą się w zakresie wskazanym w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, co oznacza, że powinna być stosowna stawka 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4.-7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)   ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)   ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)   ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)   ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto wskazuję, że do kategorii 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem - (co do zasady opodatkowane 15% stawką ryczałtu) zalicza się następujące podkategorie:

-70.22.11.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym;

-70.22.12.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków;

-70.22.13.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;

-70.22.14.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;

-70.22.15.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją;

-70.22.16.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem;

-70.22.17.0Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.

Przy czym grupowanie PKWiU 70.22.11.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym”, obejmuje zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). W szczególności usługi doradztwa mogą dotyczyć jednego lub kilku z następujących zagadnień:

-określenia polityki działania firmy,

-określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa,

-organizacji prawnej,

-strategicznych planów działania,

-usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja,

-rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania,

-opracowywania raportów kierowniczych i kontrola,

-planów przekształcenia firmy,

-kontroli form i metod kierowania,

-opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków,

-pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług doradztwa prawnego i reprezentacji w zakresie prawa, sklasyfikowanych w 69.10.1,

-usług doradców finansowych i negocjatorów w zakresie przeprowadzania fuzji i nabywania przedsiębiorstw, sklasyfikowanych w 66.19.21.0.

Z kolei, grupowanie 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi” obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu strategii dotyczącej zasobów ludzkich, polityki, praktyki i procedur w danej organizacji. Usługi takie mogą dotyczyć jednego lub kilku zagadnień z zakresu:

-rekrutacji, wynagrodzenia, odszkodowania, zasiłków, oceny wydajności pracy,

-rozwoju organizacyjnego (poprawa funkcjonowania układów wewnątrz i między grupami pracowników),

-szkolenia pracowników i zaspokajania potrzeb związanych z ich rozwojem,

-procedur związanych z przekwalifikowaniem zawodowym zwalnianych pracowników i planów pomocy pracownikom,

-przygotowania kadry do przejęcia obowiązków po odchodzących osobach,

-zgodności z przepisami państwowymi w takich dziedzinach jak: ochrona zdrowia, bhp, wynagrodzenia, odszkodowania dla pracowników i prawo pracy,

-relacji między pracownikami a kadrą kierowniczą,

-kontroli zasobów ludzkich.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług świadczonych przez urzędy/agencje pracy, sklasyfikowanych w 78.10.1,

-usług wspomagających edukację, sklasyfikowanych w 85.60.10.0.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika m.in., że od początku 2025 r. odwiesił Pan swoją działalność gospodarczą. Pana wniosek dotyczy roku 2025 oraz lat przyszłych. W 2025 r. wybrał Pan opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosowne wskazanie co do wyboru opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan poprzez element wniosku o zmianę wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.    W roku poprzedzającym rok podatkowy (rok 2024), w którym korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (rok 2025), stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

-nie uzyskał Pan przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,

-nie uzyskał Pan przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W ramach prowadzonej działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy. Prowadzi Pan ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Czynności podczas realizacji usług nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Ponosi Pan też ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

W ramach przedmiotowych usług nie wykonuje ani nie wykonywał Pan żadnych usług o charakterze zarządczym, m.in. nie reprezentował klientów, nie zawierał umów w ich imieniu, nie podejmował również w ich imieniu żadnych decyzji. Umowy z nimi zawierane nie obejmują jakichkolwiek czynności zarządzania nimi lub dokonywania czynności o podobnym charakterze. Umowy w zakresie świadczenia usług doradczych, które Pan zawarł z klientami, nie są również umowami o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktami menedżerskimi czy umowami o podobnym charakterze.

Pana działalność nie jest wykonywana w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczy Pan usługi dla przedsiębiorstw oraz administracji samorządowej. Pomimo szerszego zakresu określonego obecnie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej usługi wykonywane obecnie przez Pana mieszczą się w ramach nr PKD 70.20.Z Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania.

Świadczone przez Pana usługi obejmują m.in. usługi wykonywane na podstawie zawartej umowy terminowej (na rok 2025) rozliczanej co miesiąc poprzez równe (miesięcznie) wynagrodzenie (ustalone jest łączne wynagrodzenie podzielone na ilość miesięcy trwania umowy i tak należne) za wykonywanie zadań wsparcia dla (…) w zakresie:

a)współtworzenia rozwiązań usprawniających realizację zadań powierzonych (…) (70.22.14.0);

b)współpracy nad zwiększeniem efektywności realizacji zadań przez poszczególne komórki organizacyjne (…) (70.22.14.0);

c)doradztwa w zakresie wypracowania rozwiązań z obszaru komunikacji wewnętrznej oraz zarządzania zasobami ludzkimi (70.22.14.0);

d)współtworzenia i współkoordynowania prac nad wytworzeniem ram funkcjonalnych dla zespołu audytowo-kontrolnego w (…) (70.22.11.0, 70.22.14.0);

e)konsultowania zakresów kompetencyjnych stanowisk w (…) (70.22.14.0);

f)uczestniczenia w pracach zespołów zadaniowych wypracowujących szczegółowe rozwiązania w obszarach wskazanych w pkt a-e (odpowiednio 70.22.11.0, 70.22.14.0);

g)analizy wyników badań ankietowych przeprowadzonych wśród pracowników (…) (70.22.11.0, 70.22.14.0).

Są to usługi doradcze, polegają na analizowaniu konkretnych przypadków (poprzez czytanie ze zrozumieniem różnej stosowanej dokumentacji i opisów przepadków, spotkania z osobami zaangażowanymi w dany temat), wymyślaniu konkretnych rozwiązań i usprawnień i ich komunikowaniu przedstawicielom (…). Efektem ich realizacji są propozycje konkretnych rozwiązań i usprawnień, też czasami zmian konkretnych dokumentów, wypracowywaniem nowych dokumentów (w tym raportów). Efekty Pana usług są wykorzystywane do poprawy funkcjonowania (…) w określonym zakresie poddanym pracy w danym momencie.

Odnosząc się do opisanych przez Pana usług, mieszczących się w grupowaniach PKWiU 70.22.11.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” oraz 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi” – w kontekście przedstawionych wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, stwierdzić należy, że zarówno podane grupowania PKWiU, jako właściwe dla świadczonych usług, jak również ich zakres wskazują, że usługi te stanowią usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Ponadto w treści wniosku sam Pan wskazał, w odniesieniu do świadczonych usług, że są to działania doradcze – polegające na analizowaniu konkretnych przypadków, wymyślaniu konkretnych rozwiązań i usprawnień – wykorzystywane do poprawy funkcjonowania (…) (wsparcia (…)).

Zatem w opisanych okolicznościach sprawy właściwa stawka ryczałtu dla opisanych usług, mieszczących się we wskazanych przez Pana grupowaniach – jako usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) – wynosi 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawka 8,5%.

Zatem Pana stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Organ nie jest bowiem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jednocześnie informuję, że – w zakresie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które dotyczą usług wykonywanych na podstawie umowy ramowej ze Spółką, w której jest Pan Prezesem Zarządu oraz wspólnikiem – zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.