W związku z art. 2 ust.9 i 28 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ i po rozpatrzeniu wnio... - Interpretacja - DPP-005-86/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.01.2006, sygn. DPP-005-86/05, Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z art. 2 ust.9 i 28 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ i po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie rozliczenia usług transportowych, Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę w w/w wniosku jest nieprawidłowe.

Spółka złożyła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego zadając 2 pytania. Na pierwsze pytanie udzielona została odpowiedź postanowieniem nr DPP/005-85/05 z dnia 12 stycznia 2006 r. Na drugie pytanie zostaje udzielona odpowiedź niniejszym postanowieniem.

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku wynika, że Spółka zleciła wykonanie usługi transportowej przewozu towarów kontrahentom zagranicznym na trasie Słowenia ? Belgia. Usługa na żadnym odcinku nie przebiega przez teren Polski.

Powstaje w związku z tym pytanie, w jaki sposób rozliczyć tę usługę między różnymi państwami Wspólnoty Europejskiej i w których pozycjach deklaracji VAT-7 ją rozliczyć?

Zdaniem Spółki usługa ta nie jest transportem międzynarodowym ani nie jest wewnątrzwspólnotową usługą i dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Usługi nie podlegające opodatkowaniu w kraju nie ujmuje się w deklaracji VAT-7 natomiast stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT Spółka ma prawo obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego związany z realizacją usług transportu międzynarodowego.

Stanowisko Spółki przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe

Opisany we wniosku stan faktyczny wskazuje, że Spółka zleciła kontrahentowi zagranicznemu wykonanie usługi transportu wewnątrzwspólnotowego rozpoczynającego się w państwie członkowskim - w Słowenii i kończącym się w państwie członkowskim - w Belgii.

W świetle art.28 ust.1 przywołanej wcześniej ustawy o VAT warunkiem uznania usługi transportowej towarów za wewnątrzwspólnotową usługę jest rozpoczęcie i zakończenie transportu na terenie 2 różnych państw członkowskich. Miejscem świadczenia takiej usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust.3 tegoż artykułu, gdzie ustawodawca określił, że gdy nabywca ww usługi poda dla tej czynności świadczącemu wewnatrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa innym, niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi będzie terytorium państwa, które wydało nabywcy ten numer.A zatem miejsce opodatkowania przedmiotowej usługi uzależnione jest od zachowania kontrahentów, i tak:

- w przypadku podania przez nabywcę numeru NIP, pod którym jest on zidentyfikowany dla potrzeb VAT, opodatkowanie przedmiotowej usługi będzie spoczywało na nabywcy, w tym przypadku w Polsce jako import usługi / art. 2 ust. 9 ustawy o VAT /. Rozliczenie podatku należy wykazać odpowiednio w pozycjach 34 i 35 oraz 46 i 47 deklaracji VAT-7.

- jeśli natomiast Polski podmiot nie poda numeru, o którym mowa w powyższym przepisie, to zobowiązanym do rozliczenia podatku będzie podmiot zagraniczny. Polski podmiot nie ujmuje w deklaracji VAT-7 tego faktu.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu