Zmiana interpretacji indywidualnej - Interpretacja - null

Shutterstock
Zmiana interpretacji indywidualnej - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zmiana interpretacji indywidualnej

Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 12 maja 2021 r. Nr 0115-KDIT2.4011.825.2020.2.ŁS, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmienia z urzędu[1] wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 17 listopada 2020 r. (data wpływu 23 listopada 2020 r.), uzupełnionym 17 lutego 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 listopada 2020 r. wpłynął do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

Treść wniosku, uzupełnionego 17 lutego 2021 r., jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni wraz z mężem przez cały rok podatkowy 2019 pozostawali w ustroju małżeńskiej wspólności ustawowej, stale od lat zamieszkują na terytorium RP (w tym przez cały rok podatkowy 2019) i są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od 1996 r. są współwłaścicielami na zasadach małżeńskiej wspólności ustawowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, wybudowanego w latach 1993-1997. W dniu 21 sierpnia 2019 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonała przedsięwzięcia termomodernizacyjnego - ulepszenia polegającego na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania do budynku mieszkalnego - zakupu wraz z usługą montażu trzyfunkcyjnego systemu klimatyzacji obejmującego chłodzenie i ogrzewanie oraz osuszanie budynku, zasilanego energią elektryczną, rezygnując jednocześnie z ogrzewania budynku starym piecem węglowym opalanym dotychczas węglem. Wodę użytkową Wnioskodawczyni podgrzewa w bojlerze elektrycznym.

Zakupione urządzenie trzyfunkcyjne spełnia warunek art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Pozostaje w bezpośrednim związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, gdyż wskutek likwidacji starego kotła węglowego tzw. kopciucha służącego dotychczas do ogrzewania domu, obecnie zużywane jest tylko tyle energii, ile jest wymagane do utrzymania temperatury pokojowej w zakresie 21-22 stopni Celsjusza w czasie obecności Wnioskodawczyni w domu. Dzięki wmontowanym termostatom urządzenie to zużywa tylko tyle niskoemisyjnej energii elektrycznej, ile jest wymagane do osiągnięcia zadanej temperatury w czasie bytności w domu, co pozwala zimą na zdecydowanie mniejsze zużycie niskoemisyjnej energii elektrycznej potrzebnej do ogrzania domu, bez strat związanych z przegrzaniem budynku i wietrzeniem lub jego niepotrzebnym ogrzewaniem podczas nieobecności w godzinach pracy. Ponadto zakupione urządzenie jest zasilane tzw. niskoemisyjną energią elektryczną, co z kolei pozwoliło na rezygnację ze starego pieca węglowego opalanego węglem, który nie spełnia norm niskoemisyjnych. Funkcje zakupionego urządzenia pozwalają więc na zmniejszenie zużycia energii w zakresie ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego dzięki wbudowanym termostatom zapewniającym osiągnięcie zadanej temperatury grzania bez niepotrzebnego przegrzania budynku lub jego ogrzewania podczas nieobecności w pracy. W żądanej funkcji grzania urządzenie zużywa energię elektryczną potrzebną tylko do osiągnięcia zadanej temperatury, np. 21 stopni Celsjusza, a następnie się wyłącza. Załącza się automatycznie dopiero wtedy, gdy temperatura w pomieszczeniach poddanych funkcji ogrzewania spadnie poniżej ustawionej temperatury, co skutkuje tym, że energia elektryczna potrzebna do ogrzania budynku jest zużywana tylko wtedy, gdy wymaga to jego ogrzania do zadanej temperatury i kiedy przebywają w nim domownicy w normalnym cotygodniowym cyklu życia. Zużycie energii elektrycznej do ogrzania budynku jest więc ograniczone do minimum niezbędnego do osiągnięcia tzw. temperatury pokojowej w funkcji grzania. Po jej osiągnięciu energia elektryczna nie jest niepotrzebnie zużywana, jak to miało miejsce dotychczas podczas korzystania z kopciucha opalanego węglem bez zasobnika na węgiel czy dozownika paliwa stałego. Wskutek tego nie zużywa się do ogrzewania domu niepotrzebnych ilości węgla podczas nieobecności w domu w czasie przebywania w pracy ani podczas szybkiego dogrzewania budynku po powrocie z pracy lub dogrzewania go na noc, żeby rano nie był zbytnio wychłodzony przed wyjściem do pracy. Zakupione urządzenie pozwala więc na znaczne zmniejszenie zużycia energii w zakresie ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego dzięki wbudowanym termostatom oraz zapewnia rezygnację ze starego pieca węglowego wykorzystywanego dotychczas do ogrzewania domu. Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadcza, że opisane we wniosku wydatki związane z zakupem i montażem systemu klimatyzacji:

nie zostały sfinansowane ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW,

nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie,

nie zostały zaliczone przez Wnioskodawczynię ani Jej męża do kosztów uzyskania przychodów,

nie zostały odliczone przez Wnioskodawczynię ani Jej męża od przychodów na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym,

nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej niż ulga termomodernizacyjna.

System klimatyzacji z funkcją grzania nie jest wyposażony w pompę ciepła powietrze-powietrze. Obecnie system klimatyzacji wielofunkcyjnej wytwarza ciepło z energii elektrycznej z sieci X, a niebawem zasilany będzie z „zielonej” energii pochodzącej z instalacji fotowoltaicznej, zamontowanej na dachu domu, w ramach programu „Czyste powietrze”. Poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia VAT. Faktura VAT … została wystawiona dnia 21 sierpnia 2019 r. na zakup wraz z montażem systemu klimatyzacji wielofunkcyjnej z naliczonym podatkiem VAT (kopia załączona do wniosku). Faktura dokumentująca poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne została wystawiona tylko na Wnioskodawczynię, która pozostaje w związku małżeńskim z A. A. i w ustroju małżeńskiej wspólności majątkowej. Ponadto wskutek poniesionych wydatków Wnioskodawczyni wraz z mężem zrezygnowała ze starego pieca węglowego tzw. kopciucha jako źródła ciepła do ogrzania domu i od czasu montażu klimatyzacji wielofunkcyjnej ogrzewa dom przy jej wyłącznym użyciu za pomocą funkcji grzania (zakres do + 30 stopni Celsjusza) i z wykorzystaniem termostatów i tzw. timera, aby funkcja grzania załączała się tylko wtedy, żeby uzyskać i utrzymać temperaturę pokojową tylko w okresach bytności w domu po pracy, co pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu energii niezbędnej do ogrzania domu i jej zużycia tylko wtedy gdy jest to niezbędne z pobytem w domu domowników.

Pytanie

Czy zakup wraz z usługą montażu wielofunkcyjnego systemu klimatyzacji z funkcją ogrzewania w zakresie do + 30 stopni Celsjusza, zasilanego energią elektryczną, w miejsce starego kotła węglowego opalanego węglem (tzw. kopciucha) mieści się w kategorii przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów uprawniającego do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej?

Zdaniem Wnioskodawczyni

Wnioskodawczyni uważa, że zakup wraz z usługą montażu wielofunkcyjnego systemu klimatyzacji z funkcją ogrzewania w zakresie do + 30 stopni Celsjusza, zasilanego energią elektryczną w miejsce starego kotła węglowego opalanego węglem, mieści się w kategorii przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów uprawniającego do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art 26h ustawy o PIT w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129a tej ustawy, ponieważ zakupiony wielofunkcyjny system klimatyzacji:

1.spełnia dwie funkcje - chłodzenia latem w zakresie temperatur 17 stopni C - 32 stopni C i ogrzewania zimą w zakresie temperatur 0 stopni C - 30 stopni C, czyli służy m. in. do ogrzewania budynku jako nowe niskoemisyjne źródło ciepła w rozumieniu ustawy o termomodernizacji,

2.jest zasilany niskoemisyjną energią elektryczną, co pozwoliło na wyeliminowanie i rezygnację z ogrzewania za pomocą starego kotła węglowego opalanego węglem oraz zmniejszenie ilości energii potrzebnej do ogrzania domu, stanowi więc niewątpliwie ulepszenie termomodernizacyjne, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy o termomodernizacji,

3.umożliwia i zapewnia znaczne oszczędności w faktycznym zużyciu energii niezbędnej do ogrzania domu, gdyż dzięki wmontowanym termostatom i tzw. timera pozwala, aby funkcja grzania załączała się tylko wtedy, żeby uzyskać i utrzymać temperaturę pokojową tylko w okresach bytności w domu po pracy, co pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu energii niezbędnej do ogrzania domu i jej zużycia tylko wtedy, gdy jest to związane z pobytem w domu domowników,

4.umożliwia zasilanie tzw. zieloną energią pochodzącą z domowej instalacji fotowoltaicznej, którą Wnioskodawczyni zamierza zamontować w ramach programu rządowego „Czyste powietrze” i co było głównym celem zamontowania tego urządzenia w miejsce starego kopciucha opalanego węglem, co spowoduje znaczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej pochodzącej z sieci X.

Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 12 maja 2021 r. Nr 0115-KDIT2.4011.825.2020.2.ŁS uznał stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe, wskazując w uzasadnieniu, że skoro system klimatyzacji z funkcją grzania nie jest wyposażony w pompę ciepła powietrze-powietrze to poniesione wydatki na zakup i montaż ww. urządzenia nie mogą zostać uznane za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych[2].

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy PIT:

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy PIT, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w powołanym art. 26h ust. 1, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane[3].

Na podstawie art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym:

należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy PIT definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków[4].

W myśl art. 2 pkt 2 powołanej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy PIT:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy PIT:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 26h ust. 4 ustawy PIT:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku

uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony

na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 26h ust. 5 ustawy PIT:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy PIT:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy PIT:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy PIT:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 9 ustawy PIT:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z kolei katalog materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej zawiera – wydane na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy PIT – rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych[5].

Odliczeniu podlegają wydatki na następujące materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowaniaciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Na podstawie przywołanych powyżej przepisów, tylko podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na określone materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonała przedsięwzięcia termomodernizacyjnego - ulepszenia polegającego na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego - zakupu wraz z usługą montażu trzyfunkcyjnego systemu klimatyzacji obejmującego chłodzenie i ogrzewanie oraz osuszanie budynku, zasilanego energią elektryczną, rezygnując jednocześnie z ogrzewania budynku starym piecem węglowym opalanym dotychczas węglem. Wodę użytkową Wnioskodawczyni podgrzewa w bojlerze elektrycznym. Zakupione urządzenie trzyfunkcyjne spełnia warunek art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Pozostaje w bezpośrednim związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, gdyż wskutek likwidacji starego kotła węglowego tzw. kopciucha służącego dotychczas do ogrzewania domu, obecnie zużywane jest tylko tyle energii, ile jest wymagane do utrzymania temperatury pokojowej w zakresie 21-22 stopni Celsjusza w czasie obecności Wnioskodawczyni w domu. Dzięki wmontowanym termostatom urządzenie to zużywa tylko tyle niskoemisyjnej energii elektrycznej, ile jest wymagane do osiągnięcia zadanej temperatury w czasie bytności w domu, co pozwala zimą na zdecydowanie mniejsze zużycie niskoemisyjnej energii elektrycznej potrzebnej do ogrzania domu, bez strat związanych z przegrzaniem budynku i wietrzeniem lub jego niepotrzebnym ogrzewaniem podczas nieobecności w godzinach pracy. Ponadto zakupione urządzenie jest zasilane tzw. niskoemisyjną energią elektryczną, co z kolei pozwoliło na rezygnację ze starego pieca węglowego opalanego węglem, który nie spełnia norm niskoemisyjnych. Funkcje zakupionego urządzenia pozwalają więc na zmniejszenie zużycia energii w zakresie ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego dzięki wbudowanym termostatom zapewniającym osiągnięcie zadanej temperatury grzania bez niepotrzebnego przegrzania budynku lub jego ogrzewania podczas nieobecności w pracy. Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadcza, że opisane we wniosku wydatki związane z zakupem i montażem systemu klimatyzacji:

nie zostały sfinansowane ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW,

nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie,

nie zostały zaliczone przez Wnioskodawczynię ani Jej męża do kosztów uzyskania przychodów,

nie zostały odliczone przez Wnioskodawczynię ani Jej męża od przychodów na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym,

nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej niż ulga termomodernizacyjna.

System klimatyzacji z funkcją grzania nie jest wyposażony w pompę ciepła powietrze-powietrze. Poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia VAT. Faktura VAT … została wystawiona dnia 21 sierpnia 2019 r. na zakup wraz z montażem systemu klimatyzacji wielofunkcyjnej z naliczonym podatkiem VAT (kopia załączona do wniosku). Faktura dokumentująca poniesiony wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne została wystawiona tylko na Wnioskodawczynię, która pozostaje w związku małżeńskim z A. A. i w ustroju małżeńskiej wspólności majątkowej.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 czerwca 2025 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Nie każdy wydatek, który przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku, podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Do odliczenia uprawnia tylko ten wydatek, który znajduje się na liście wydatków, czyli został wymieniony w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju5 (…).

Rozporządzenie zawiera zamkniętą listę wydatków. Wydatki spoza listy nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Odliczeniu mogą zatem podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, w tym klimatyzatora z wbudowaną pompą ciepła.

W konsekwencji wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, w tym klimatyzatora z wbudowaną pompą ciepła, nie można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zatem takie wydatki nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni nie ma możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych w 2019 r. na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania.

Wobec tego, stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W konsekwencji Szef Krajowej Administracji Skarbowej dokonuje z urzędu zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej z 12 maja 2021 r. Nr 0115-KDIT2.4011.825.2020.2.ŁS, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Wnioskodawczyni przedstawiła we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Na podstawie art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych przez Wnioskodawcęwe wniosku stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stosownie do art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej:

zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która pełni funkcję gwarancyjną (ochronną) interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się Wnioskodawcydo interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji.

Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, Wnioskodawca możenadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono Wnioskodawcy zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 Ordynacja podatkowa).

Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się Wnioskodawcydo interpretacji (art. 14k § 1 i art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej) oraz złożenie przez Wnioskodawcęwniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się przez Wnioskodawcędo utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacja podatkowa).

·Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[6] wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej

Wnioskodawcy przysługuje prawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[7]).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00‑916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).


[1] art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.), zwana dalej „Ordynacją podatkową”.

[2] Dz. U. z 2025 r. poz. 163, ze zm., zwanej dalej „ustawą PIT”.

[3] Dz. U. z 2025 r. poz. 418.

[4] Dz. U. z 2024 r. poz. 1446, ze zm.

[5] Dz. U. z 2025 r. poz. 1128.

[6] Dz. U. poz. 2193.

[7] Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.