Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, działając na podstawie - Interpretacja - IUSB III/436/7/2/2006/BR

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2006, sygn. IUSB III/436/7/2/2006/BR, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, działając na podstawie

  • art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, ust. 3, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2006 r. (data wpływu 27.01.2006 r.) uzupełnionym pismami z dnia 07.03.2006 r. i 10.04.2006 r. dotyczące zwolnienia od podatku usług sklasyfikowanych pod symbolem statystycznym wg PKWiU 85.14 "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe".

W dniu 27.01.2006 r. wpłynął do tut. Organu wniosek złożony w trybie art. 14 a - ustawy Ordynacja podatkowa o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu w obiekcie sportowym należącym do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Łodzi - pływalnia kryta "X", położonej w Łodzi ul. Y:

  1. zajęć kulturystyki - siłowni ,gimnastyki (fitness,aerobik), sportów obronnych i sztuk walki (karate/taekwondo/judo/jui-jitsu),
  2. kursów tańca (towarzyskiego, hip - hop), yogi, terapii tańcem,
  3. masaży leczniczych, fizykoterapii (elektroakupunktura, światłoterapia),
  4. solarium.

Strona dokonała samodzielnie klasyfikacji wykonywanych czynności wg PKWiU podając następujące symbole statystyczne:

  1. dla usług wymienionych w pkt 1 wniosku (kulturystyka, gimnastyka fitness, sporty obronne i sztuki walki) zaliczanych przez Stronę do zajęć sportowych - symbol PKWiU 92.61 -"usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych ",
  2. dla usług wymienionych w pkt 2 wniosku (kursy tańca, terapia tańcem) zaliczanych do zajęć rekreacyjnych - symbol PKWiU 92.72 - "usługi rekreacyjne pozostałe",
  3. dla usług wymienionych w pkt 3 wniosku (masaże, fizykoterapia, rehabilitacja) - symbol PKWiU 85.14 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe",
  4. dla usług wymienionych w pkt 4 wniosku (solarium) - symbol PKWiU 93.02 - " usługi kosmetyczne pozostałe ".

W piśmie z dnia 21.02.2006 r.o znaku I USB III/436/7.1/2006/BR tut. Organ wezwał Stronę do uzupełnienia wniosku i przedstawienia własnego stanowiska w sprawie opodatkowania czynności wymienionych w pkt 3 i 4 wniosku oraz poinformował o metodycznych zasadach klasyfikacji wg PKWiU stosowanej przez podmioty gospodarcze dla celów podatkowych oraz o trybie ich uzyskiwania.Z wyjaśnień Podatnika złożonych w dniu 07.03.2006 r. wynika, że Podatnik nie posiada w zakresie świadczonych usług opinii wydanej przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, lecz co potwierdza w piśmie z dnia 10.04.2006 r. konsultował się w tym zakresie z Urzędem Statystycznym. Ponadto Podatnik wskazał, że wszystkie wymienione we wniosku usługi są wykonywane w ramach całościowego funkcjonowania obiektu sportowo - rekreacyjnego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Łodzi "Wodny Raj".W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Podatnik sformułował zapytanie jaką stawkę VAT należy zastosować do świadczonych usług masażu, rehabilitacji i fizykoterapii, świadczonych w ramach funkcjonowania obiektu sportowo -rekreacyjnego ( pkt 3 ww. wniosku ) sklasyfikowanych przez Podatnika pod symbolem PKWiU 85.14 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe".Zdaniem Podatnika powyższe usługi podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca dla szczegółowego określenia przedmiotowego zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w tym stawek podatkowych dla świadczonych przez podatników usług odsyła do klasyfikacji statystycznych wskazując w art. 8 ust. 3 ustawy, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W przedstawionym stanie faktycznym w ramach funkcjonowania obiektu sportowo - rekreacyjnego Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług masaży leczniczych, rehabilitacji, fizykoterapii. Podatnik nie przedstawił pisemnej opinii dotyczącej klasyfikacji świadczonych w tym zakresie usług wydanej przez Urząd Statystyczny.

Podatnik sam dokonał klasyfikacji świadczonych usług podając, że powyższe usługi zaliczają się do grupowania wg PKWiU 85.14 - " Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe".W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT korzystają usługi wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy.

W pozycji 9 tego załącznika zostały wymienione Usługi o symbolu PKWiU ex 85 w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.Jednocześnie należy zauważyć, że w poz. 152 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o podatku VAT - wykaz towarów i usług opodatkowanych 7 % stawką VAT, pod symbolem PKWiU ex 85 zostały wymienione usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - wyłącznie świadczone przez instytucje, których usługi te nie są zwolnione od podatku.W objaśnieniach do ww. wykazu w punkcie 2 ustawodawca wprowadził zapis, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3 %. Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze nie określają podmiotów, wykonujących usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85, do których miałby zastosowanie ten przepis.

Wobec powyższego tut. Organ informuje, iż o ile świadczone ww. usługi zostały przez Podatnika prawidłowo sklasyfikowane do grupowania PKWiU - 85.14 " usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe "- to na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy - korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług PKWiU wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej do właściwego grupowania. Obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla świadczonych czynności należy do podatnika, również podatnik ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację.

Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24.01.2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) przyjmuje się, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania może zwrócić się o klasyfikację do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, który udziela informacji w zakresie stosowanych standardów klasyfikacyjnych.

Stosownie do przedstawionej w niniejszej sprawie klasyfikacji należy stwierdzić, że czynności z zakresu masaży leczniczych, fizykoterapii wykonywane przez Podatnika będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług w zakresie w jakim stanowią usługi ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe.Wobec powyższego tut. Organ - mając na uwadze przedstawioną klasyfikację - uznaje stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2006 r. - za prawidłowe. Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty