
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek został uzupełniony pismem z 7 sierpnia 2025 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowany będący stroną postępowania:
A. A (...)
reprezentowany przez: X. X
2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
B. B (...)
reprezentowana przez: X. X
3.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
C. C (...)
reprezentowana przez: X. X
4.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
D. D (...)
reprezentowany przez: X. X
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca i Zainteresowani niebędący stronami postępowania (dalej łącznie jako „Wspólnicy”) są wspólnikami spółki X spółka jawna (dalej jako „Spółka”).
Wspólnikami Spółki są wyłącznie Wspólnicy – osoby fizyczne, podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Przeważającym przedmiotem działalności Spółki są uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana) (01.50.Z wg PKD 2007).
Jeżeli chodzi o pozostałą działalność Spółki to obejmuje ona:
1.działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich (01.62.Z wg PKD 2007),
2.działalność usługowa następująca po zbiorach (01.63.Z wg PKD 2007),
3.sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt (46.21.Z wg PKD 2007), 4. sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (46.90.Z wg PKD 2007),
4.pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (47.99.Z wg PKD 2007),
5.transport drogowy towarów (49.41.Z wg PKD 2007),
6.magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów (52.10.B wg PKD 2007),
7.pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z wg PKD 2007).
Działalność Spółki skupia się na produkcji roślinnej, hodowli bydła mlecznego oraz mięsnego w gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Przychody z tej działalności stanowią przychody z działalności rolniczej i są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pochodzące od bydła mlecznego mleko, Spółka sprzedaje na rzecz Y sp. z o.o. na podstawie zawartej (...) 2018 r. umowy na dostawę surowego mleka pełnego (dalej jako „Umowa na dostawę”).
W roku 2023 Spółka rozpoczęła inwestycję polegającą na budowie biogazowni rolniczej (dalej jako „Inwestycja”). Planowana wartość Inwestycji wynosi ok. (...) zł. W związku z Umową na dostawę, Spółka zawarła z Y sp. z o.o. umowę dotyczącą premii na inwestycję w biogazownię rolniczą (dalej jako „Umowa dotycząca premii”). W preambule Umowy dotyczącej premii wskazano m.in., że:
1.Y (...) prowadzi działania mające na celu transformację gospodarstw rolnych w kierunku działań z zakresu rolnictwa regeneratywnego oraz działań zmierzających do redukcji emisji gazów cieplarnianych z gospodarstwa (w tym dwutlenku węgla oraz metanu);
2.Y planuje motywować współpracujące z nim gospodarstwa rolne produkujące mleko surowe do inwestowania w biogazownie rolnicze, które mają na celu ww. transformację gospodarstwa rolnego a DOSTAWCA chce w taką biogazownię zainwestować.
W ramach Umowy dotyczącej premii Y sp. z o.o. zobowiązała się do przekazania Spółce premii pieniężnej pn. (...), w wysokości 700 000 zł (dalej jako „Premia”) na warunkach określonych Umowie dotyczącej premii.
Umowa dotycząca premii stanowi m.in. że:
(...)
Umowa dotycząca premii stanowi również, że:
1. Spółka przyjmuje do wiadomości i potwierdza, że:
· Premia jest częścią programu „(...)” realizowanego przez Y. Program ten ma na celu (...).
· Premia jest przeznaczona dla dostawców mleka, współpracujących z Y (...).
· Premia ma na celu wsparcie finansowe rolników w inwestycjach, które przyczynią się do rozwoju ich gospodarstw oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Przykładem takiej inwestycji jest budowa biogazowni rolniczej, która pozwoli na efektywne zarządzanie odpadami rolniczymi i produkcję energii odnawialnej. Inwestycje wspierane przez Premię przyczynią się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i metanu, co jest kluczowe dla ochrony klimatu.
· Premia stanowi motywację do dalszego wdrażania praktyk rolnictwa regeneratywnego, które przynoszą korzyści zarówno rolnikowi, konsumentom, jak i środowisku.
2.Strony oświadczają wspólnie, że:
(...).
Kwota Premii została wypłacona przez Y Sp. z o.o. na rzecz Spółki 28 maja 2025 r.
Pozostałą część inwestycji Spółka planuje sfinansować z środków własnych oraz wystąpić o dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
Energia wyprodukowana za pośrednictwem biogazowni będzie wykorzystywana przez Spółkę w jej działalności w zakresie produkcji roślinnej, hodowli bydła mlecznego oraz mięsnego, a ewentualnie pozostała nadwyżka będzie odsprzedawana do sieci. Spółka szacuje, że cała energia wyprodukowana za pośrednictwem biogazowni będzie wykorzystywana przez Spółkę w zakresie produkcji roślinnej, hodowli bydła mlecznego oraz mięsnego.
Uzupełnienie wniosku
Zakończenie inwestycji [budowy biogazowni – dopisek organu] planowane jest na 31 grudnia 2025 r. Ze względów technicznych, pogodowych, jak i formalnych (podłączenie mikroinstalacji do sieci, umowa z przedsiębiorstwem przesyłowym), zakończenie inwestycji może się przedłużyć. Wnioskodawca zakłada, że powinna zostać ona zakończona maksymalnie do 31 marca 2026 r.
Na pytanie, czy biogazownię, a także wytworzoną w ramach tej biogazowni energię elektryczną będą Pan oraz pozostali Zainteresowani niebędący stroną postępowania wykorzystywali także na potrzeby pozarolniczej działalności gospodarczej oraz prywatnie odpowiedzieli Państwo, że Założeniem inwestycji w biogazownię jest pełne zużycie produkowanej przez nią energii na potrzeby własne spółki X spółka jawna (dalej jako „Spółka”) w sferze prowadzonej przez nią działalności rolniczej - obsługa fermy bydła mlecznego, która ze względu na postępującą automatyzację stale zwiększa poziom zużycia energii. To pozwoli Spółce na obniżenie kosztów produkcji oraz uzyskiwanie lepszych wyników audytów związanych z emisją CO2, które przeprowadza Y sp. z o.o. Dzisiejsze zużycie energii przez urządzenia funkcjonujące na fermie to około (...) rocznie. Zakładana produkcja z mikrobiogazowni to około (...) rok. Należy jednak zaznaczyć, że uzysk netto z produkcji energii będzie mniejszy, gdyż same urządzenia obsługujące biogazownię (pompy, mieszadła itp.) również zużywają energię. Założenie jest takie, aby docelowo całą wyprodukowaną energię zużywać na potrzeby własne, jednakże profil produkcji może spowodować nadwyżki energii, które będą przekazywane do sieci. Spółka będzie chciała w kolejnym kroku zakupić magazyn energii, który będzie pozwalał na zmagazynowanie nadwyżki energii z biogazowni i jej późniejsze zużycie w obrębie gospodarstwa Spółki. Spółka zamierza zatem wykorzystywać biogazownię wyłącznie do działalności rolniczej, nie zaś sfery prywatnej jej wspólników czy też pozarolniczej działalności gospodarczej.
Do zawarcia umowy dot. premii doszło 24 marca 2025 r.
Otrzymana premia ma być przeznaczona wyłącznie na budowę biogazowni.
Na pytanie, czy budowa biogazowni przez Pana oraz Zainteresowanych niebędących stroną podstępowania jest uzależniona od otrzymania opisanej we wniosku premii, tj. czy gdyby nie środki które Państwo otrzymają/otrzymali inwestycja ta nie zostałaby/nie zostanie zrealizowana odpowiedzieli Państwo, że budowę biogazowni Spółka uzależniała od samego początku od dofinansowania zewnętrznego. Początkowo miało to być dofinansowanie z (...). Spółka złożyła stosowny wniosek ponad 2 lata temu, ale do dnia dzisiejszego nie otrzymała rozstrzygnięcia. W międzyczasie padła propozycja ze strony Y sp. z o.o. odnośnie premii. Gdyby zatem nie premia od Y sp. z o.o. Spółka nie zdecydowałaby się na rozpoczęcie inwestycji, wstrzymując decyzję w tym zakresie do momentu rozstrzygnięcia (...). W konsekwencji należy przyjąć, że budowa biogazowni jest uzależniona od otrzymania opisanej we wniosku premii.
Na pytanie, czy ustalenie wysokości premii oraz jej wypłata nastąpiła niezależnie i bez związku z dostawą produktów rolnych – surowego mleka pełnego odpowiedzieli Państwo, że Wnioskodawca nie posiada pełnej wiedzy odnośnie metodologii przyznawania i wypłaty premii przez Y sp. z o.o., aczkolwiek z posiadanych przez niego informacji wynika, że Y sp. z o.o. przyznała premię również innym dostawcom mleka, a wpływ na wysokość premii miał m.in. wolumen dostarczanego mleka oraz długość współpracy z Y sp. z o.o. w zakresie dostarczania mleka. W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ustalenie wysokości premii oraz jej wypłata nastąpiła ewidentnie w związku z dostawą produktów rolnych – surowego mleka pełnego.
Na pytanie, jeśli wysokość premii była/jest powiązana z dostawą produktów rolnych – surowego mleka pełnego to proszę, żeby Pan opisał w jaki sposób odpowiedzieli Państwo, że Wnioskodawca stoi na stanowisku, że fakt, że wysokość premii jest powiązana z dostawą produktów rolnych – surowego mleka pełnego – potwierdza to sama umowa dotycząca premii, która stanowi m.in. że:
(...)
Na pytanie, czy nadwyżka energii elektrycznej, która zostanie wyprodukowana za pośrednictwem biogazowni będzie odsprzedawana do sieci w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej odpowiedzieli Państwo, że Wnioskodawca oraz Zainteresowani niebędący stroną postępowania stoją na stanowisku, że przychody wynikające z rozliczeń nadwyżki energii elektrycznej wytworzonej w biogazowni, przekazanej do sieci, będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z rozliczeń energii wytworzonej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej i prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, o których mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. Art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii stanowi, że w przypadku gdy prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu. Jednocześnie należy wskazać, że:
1)zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o odnawialnych źródłach energii - odnawialne źródło energii oznacza odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego;
2)zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii - mikroinstalacja oznacza instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW;
3)zgodnie z art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii - prosument energii odnawialnej oznacza odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773).
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że planowana moc instalacji biogazowni wynosi do 44 kW, a przeważającym przedmiotem działalności Spółki są uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana) (01.50.Z wg PKD 2007).
Spółka w głównej mierze uzyskuje przychody z działalności rolniczej. Zdarza się jednak, że Wnioskodawca lub Zainteresowani niebędący stroną postępowania opodatkowują ze Spółki przychody/dochody w źródle pozarolnicza działalność gospodarcza. Jeżeli chodzi o sposób opodatkowania tego rodzaju przychodów/dochodów to przedstawia się on następująco:
1)D. D oraz A. A – na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy),
2)C. C i B. B – na zasadach ogólnych.
Pytanie
Czy otrzymanie przez Spółkę Premii rodzi po stronie Wspólników przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, otrzymanie przez Spółkę Premii nie rodzi po ich stronie przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.; dalej jako „PIT”). Wspólnicy nie mają wątpliwości, że otrzymanie Premii spełnia definicję przychodu, albowiem Premia ma zasadniczo charakter bezzwrotny, a tym samym definitywny.
Zgodnie jednak z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych: przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Art. 2 ust. 2 PIT stanowi:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 3 PIT:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Ponadto art. 2 ust. 4 PIT wskazuje, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1176 ze zm.): za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Przychód w postaci Premii jest związany integralnie z prowadzoną przez Spółkę działalnością rolniczą. Premia ma służyć powstaniu biogazowni rolniczej, która z kolei będzie miała na celu pozyskiwanie energii elektrycznej, która to energia będzie wykorzystywana w produkcji roślinnej, a także hodowli bydła mlecznego oraz mięsnego. Podobny przypadek był przedmiotem interpretacji indywidualnej
Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 września 2023 r., znak: 0115 KDIT2.4011.391.2023.1.MM.
Na gruncie wskazanej interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że:
(…) premia wypłacana przez Spółdzielnię jako określona przez Spółdzielnię kwota pieniężna, związana z wypełnieniem zakładanych celów biznesowych Spółdzielni odnoszących się bezpośrednio do nabywanych przez Spółdzielnię od Pana produktów rolnych, stanowi przychód z działalności rolniczej niepodlegający regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Reasumując – w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, tj. otrzymanie przez Pana kwoty pieniężnej tzw. „premii” pochodzącej z wypracowanego przez Spółdzielnię zysku oraz ze środków UE przekazywanych za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania 9 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, jako określonej przez Spółdzielnię kwoty pieniężnej z tytułu zrealizowania zakładanych przez Spółdzielnię w biznesplanie założeń odnoszących się do nabywanych przez nią produktów rolnych kupionych od Pana, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji należy uznać, że otrzymanie Premii będzie stanowiło przychód z działalności rolniczej, który jest wyłączony z opodatkowania PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Przy czym w myśl art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.
Zgodnie z art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:
a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zatem o przychodzie można mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego, tj. mającego konkretny wymiar finansowy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
miesiąc – w przypadku roślin,
1)16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
2)6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
3)2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zauważam przy tym, że ustawodawca precyzuje wyraźnie, co dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 powołanej ustawy ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności. Przychody te, mimo że uzyskiwane są przez osoby prowadzące działalność rolniczą, pochodzą jednak z innych źródeł niż ta działalność i dlatego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według zasad określonych w ustawie.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Przy czym art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje, że:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
We wniosku wskazali Państwo wprost, że:
· Są Państwo wspólnikami spółki jawnej, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych;
· Działalność Spółki skupia się na produkcji roślinnej, hodowli bydła mlecznego oraz mięsnego w gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Przychody z tej działalności stanowią przychody z działalności rolniczej i są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
· Spółka sprzedaje pochodzące od bydła mlecznego mleko na rzecz Y sp. z o. o. na podstawie umowy zawartej w 2018 r.;
· W 2023 r. Spółka rozpoczęła inwestycję polegającą na budowie biogazowni rolniczej;
· W związku z umową na dostawę mleka Spółka zawarła z Y sp. z o. o. umowę dotycząca premii na inwestycję w biogazownię rolniczą;
· Premia została wypłacona Spółce 28 maja 2025 r.
Wyjaśnili Państwo w opisie sprawy, że energia wyprodukowana za pośrednictwem biogazowni będzie wykorzystywana przez Spółkę w jej działalności w zakresie produkcji roślinnej, hodowli bydła mlecznego oraz mięsnego, a ewentualnie pozostała nadwyżka będzie odsprzedawana do sieci.
Ponadto Zainteresowany będący stroną postępowania wyjaśnił, że:
(…) nie posiada pełnej wiedzy odnośnie metodologii przyznawania i wypłaty premii przez Y sp. z o.o., aczkolwiek z posiadanych przez niego informacji wynika, że Y sp. z o.o. przyznała premię również innym dostawcom mleka, a wpływ na wysokość premii miał m.in. wolumen dostarczanego mleka oraz długość współpracy z Y sp. z o.o. w zakresie dostarczania mleka. W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ustalenie wysokości premii oraz jej wypłata nastąpiła ewidentnie w związku z dostawą produktów rolnych – surowego mleka pełnego.
Na podstawie powyższych informacji stwierdzam, że określona w sposób wyczerpujący w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definicja działalności rolniczej nie obejmuje swym zakresem otrzymanej premii na budowę biogazowni, która w niniejszej sprawie niewątpliwie jest związana z opisaną działalnością rolniczą polegającą m.in. na produkcji mleka, jednak nie stanowi przychodu z tej działalności zgodnie z ustawową definicją. Otrzymana premia jest przeznaczona wyłącznie na wsparcie finansowe inwestycji, zatem nie jest to przychód z wytwarzania produktów roślinnych i zwierzęcych. W okolicznościach faktycznych analizowanej sprawy bez wpływu na powyższe pozostaje sposób skalkulowania ww. premii, w tym w oparciu m.in. o wolumen dostarczanego mleka oraz długość współpracy z Y sp. z o.o. w zakresie dostarczania mleka.
W konsekwencji otrzymane przez Państwa środki zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią dla Państwa przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.
Tym samym stanowisko Państwa uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji wskazuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania –ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
