POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/414/278/2005/EŻ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.02.2006, sygn. 1473/WV/443/414/278/2005/EŻ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.11.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 2, art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 4, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 90 ust. 1, ust. 2, ust. 3 i ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka zamierza zaciągnąć pożyczkę od zagranicznego podmiotu zarejestrowanego w Szwajcarii.Kontrahent szwajcarski posiada 100% udziałów w innej spółce polskiej, która to spółka jest 100% udziałowcem Spółki z o.o. Kontrahent szwajcarski nie jest zarejestrowany w Polsce dla celów podatkowych.Umowa pożyczki zostanie zawarta w Szwajcarii.W momencie zawarcia umowy środki pieniężne będą się znajdowały na terytorium Szwajcarii.Pytanie Spółki dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług pożyczki, którą zamierza Spółka zaciągnąć od zagranicznego podmiotu z siedzibą w Szwajcarii.

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Usługi polegające na udzielaniu pożyczek zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako usługi pośrednictwa finansowego - Usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym PKWiU 65.22.10-00.90.Usługa będzie świadczona na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu w/w usługi, obowiązek podatkowy powstanie w momencie wystawienia przez kontrahenta szwajcarskiego faktury, nie później niż w 7 dniu od wykonania usługi. Podstawą opodatkowania będzie kwota należnych odsetek, opłaty manipulacyjne, prowizje.Przedmiotowa usługa jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.Kwota związana z importem przedmiotowej usługi nie będzie miała wpływu na prawo Spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy mówi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Natomiast zgodnie art. 17 ust. 2 w/w ustawy przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów, .

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z ust. 3 pkt 1 w/w ustawy miejscem świadczenia usług finansowych - w przypadku osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - jest miejsce, gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.Zatem w przypadku świadczenia usług finansowych wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt.4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podmiotem obowiązanym do rozliczenia i zapłaty podatku jest zawsze ich usługobiorca

W związku z powyższym, z uwagi na przywołane powyżej przepisy art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 2, art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), udzielenie Spółce, przez podmiot zagraniczny pożyczki, stanowi import usługi, podlegający w kraju opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazuje Spółka we wniosku usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 65.22. Kwalifikują się więc do usług pośrednictwa finansowego do sekcji J, dział 65.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) zwalnia się od tego podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do powyższej ustawy.Z kolei w pozycji nr 3 wyżej wymienionego załącznika zawarto sekcję J ex (65 - 67) tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:1)działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,2)usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,3)usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),4)usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,5)usług ściągania długów oraz faktoringu,6)usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,7)usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,8)transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,9)transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W poz. 3 tego załącznika w zamkniętym katalogu usług wyłączonych ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie znajdują się wymienione przez Spółkę usługi. Zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, usługi udzielania pożyczek poza systemem bankowym PKWiU 65.22.10.-00.90. zostały przedmiotowo zwolnione z tego podatku.W związku z powyższym udzielenie Spółce pożyczki, przez podatnika posiadającego siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, stanowi import usługi pośrednictwa finansowego, który jest zwolniony na terenie kraju z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem zgodnie z art. 106 ust.7 ustawy o VAT, Spółka obowiązana jest do wystawienia w miesiącu, w którym powstaje obowiązek podatkowy faktury wewnętrznej z tytułu importu usług. Zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy o podatku VAT w przypadku importu usług finansowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, to zgodnie z art. 19 ust. 4 i 5 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Zatem obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury przez kontrahenta zagranicznego. Jeżeli zaś usługa nie zostanie poświadczona fakturą w terminie 7 dni, od dnia wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstanie siódmego dnia od jej wykonania. Zgodnie z art. 29 ust. 17 w/w ustawy podstawa opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w opisanym stanie będą uiszczone odsetki i odsetki nieuiszczone, ale których termin płatności juz upłynął oraz opłaty manipulacyjne i prowizje.Reasumując, czynność powyższa winna być wykazana w deklaracji VAT-7 jako import usług, bez doliczania podatku, gdyż jest zwolniona od podatku VAT. W myśl art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Przepis ust. 3 w/w artykułu stanowi, iż proporcję , o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Zgodnie z art. 90 ust. 6 w/w ustawy, do obrotu o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3 (tj., usług pośrednictwa finansowego), w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie. Aby ocenić, czy dane czynności mogą być uznane za sporadyczne należy wziąć pod uwagę nie tylko częstotliwość ich wykonywania, ale także czy stanowią one uzupełnienie zasadniczej działalności firmy. Bowiem tylko czynności, które nie są bezpośrednim, stałym i koniecznym uzupełnieniem działalności podstawowej mogą być uznane za sporadyczne.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu