Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.945.2023.3.AC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.945.2023.3.AC

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 29 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 29 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie– pismem z 5 października 2023 r. (wpływ 5 października 2023 r.) oraz pismem z 6 grudnia 2023 r. (data wpływu 6 grudnia 2023 r.).  

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Niniejszy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, tj. roku podatkowego 2023. Jako formę rozliczenia wybrała Pani podatek ryczałtowy zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres wykonywanych przez Panią  usług, zgodnie z opinią głównego urzędu statystycznego wydaną w piśmie z dnia 26.01.2022 roku o sygnaturze (...) mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 62.02.30.0 „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” dla wdrażania i konfigurowania systemu informatycznego innego producenta (łącznie z naprawą i szkoleniem użytkowników) oraz PKWiU 85.59.1 „usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” dla szkolenia użytkowników z obsługi systemu informatycznego, niezwiązanego z jego wdrażaniem i konfiguracją.

Urząd statystyczny w Łodzi, w piśmie z dnia 8.04.2022 r. o sygnaturze (...) zaklasyfikował prowadzoną przez Panią działalność do grupowań PKD 62.02.Z „działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki” dla wdrażania i konfigurowania systemu informatycznego innego producenta (łącznie z naprawą i szkoleniem użytkowników) oraz do PKD 85.59.B „pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” dla szkolenia użytkowników z obsługi systemu informatycznego, niezwiązanego z jego wdrażaniem i konfiguracją.

Pani działalność polega na:

  • analizie wymagań i modelowaniu procesów biznesowych czyli na pokazaniu w formie opisu aktualnej rzeczywistości i/lub jej kształtu w przyszłości uwzględniając przy tym rozwiązania informatyczne mające wspierać procesy biznesowe,
  • przekładaniu wymagań biznesowych na wymagania techniczne czyli doradzaniu rozwiązań informatycznych mających realizować wymagania biznesowe poprzez konfigurację,
  • dzieleniu się wiedzą dotyczącą modelowania procesów biznesowych w systemie i obecnego stanu procesów biznesowych z architektami rozwiązania i konsultantami biznesowymi czyli przekazywaniu zdobytych informacji z zakresu wiedzy o organizacji i wykorzystywanych w niej rozwiązań informatycznych,
  • opracowaniu dokumentacji polegające na aktualizacji procesów biznesowych w organizacji z uwzględnieniem rozwiązań informatycznych,
  • szkoleniach użytkowników z obsługi systemu informatycznego.

Ponadto w interpretacji o numerze 523524 z dnia 27.12.2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do stanowiska podatnika wykonującego tożsame obowiązki, uważającego przypisanie stawki ryczałtu 8,5% za prawidłowe.

Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem czy rozwojem oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie uzyskuje Pani z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Świadczone przez Panią  usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „ oryginały Oprogramowania komputerowego” (PKWIU 62.01.2), nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1. Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex’ przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Działalność ma charakter usługowy zgodnie z art. 12 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ustawy o podatku w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Wskazała Pani, że:

Posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Jednoosobową działalność gospodarczą prowadzi Pani od 20.06.2018 roku. Działalność została zawieszona w lipcu 2022 r. i wznowiona 22.05.2023 roku. Do zawieszenia działalności, głównym zakresem działalności było świadczenie usług, które Główny Urząd Statystyczny zaklasyfikował pod PKD 62.02.Z „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki” dla wdrażania i konfigurowania systemu informatycznego innego producenta (łącznie z naprawą i szkoleniem użytkowników) oraz do PKD 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” dla szkolenia użytkowników z obsługi systemu informatycznego, niezwiązanego z jego wdrażaniem i konfiguracją.

Do zawieszenia działalności gospodarczej w lipcu 2022 r., w jej ramach był rozliczany również najem nieruchomości. Od wznowienia działalności gospodarczej w maju 2023, prowadzi Pani  i rozlicza działalność wyłącznie ze świadczenia usług zaklasyfikowanych pod PKD 62.02.Z oraz 85.59. B, zgodnie z opinią GUS (brak najmu).

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożyła Pani 24.05.2023 r.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2022 r., uzyskała Pani przychody z działalności prowadzonej samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on- line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29. 2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie uzyskuje/będzie uzyskiwała Pani przychodów z innych źródeł w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Najem mieszkania rozlicza Pani w formie ryczałtu jako prywatna osoba.

Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Analiza wymagań biznesowych i modelowanie procesów polega na ustaleniu i przedstawieniu w sposób usystematyzowany potrzeb firmy klienta w zakresie zamodelowania procesów, które w niej zachodzą, w systemie. Dotyczy to zarówno stanu obecnego, jak i przyszłego. Dotyczyć to może przykładowo procesów zakupowych, sprzedażowych, produkcyjnych. Każda firma ma określone ścieżki działania w tych kanałach, a pracownicy, realizując je, wykonują określone czynności w czasie. Dla przykładowego procesu zakupowego będzie to złożenie zamówienia zakupu, sposób powiadomienia kontrahenta o złożeniu zamówienia, sposób w jaki firma dostaje informację o akceptacji realizacji zamówienia zakupu w żądanym terminie, warunki dostawy, dokąd towar ma być dostarczony, jaki przewoźnik będzie za dostarczenie towaru odpowiadał, w jaki sposób jest odbierany zamówiony towar, czy przechodzi kontrolę jakości przed odbiorem, a każdy z tych procesów może być zamodelowany w systemie. Efektem realizacji tego zadania jest ustalenie w jaki sposób firma działa w określonym obszarze i jakie ma wymagania biznesowe odnośnie do zmian w procesie.

Przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne (konfiguracja) polega na podpowiadaniu rozwiązań informatycznych, które mogą zrealizować wymagania biznesowe. Każda z czynności zachodzących w firmie w danym procesie, opisana w wymaganiach klienta, jest utrwalana w systemie tak, żeby możliwe było raportowanie i wgląd w dane dotyczące tego, na jakim etapie realizacji jest dana czynność. Efektem realizacji tego zadania jest odzwierciedlenie procesu zachodzącego w firmie w systemie.

Dzielenie się wiedzą dotyczącą modelowania procesów biznesowych w systemie z architektami rozwiązania i konsultantami biznesowymi polega na opisywaniu sposobu, w jaki dana firma pracuje w określonym kanale/kanałach w oparciu o wiedzę zdobytą podczas rozmów z klientem bądź przeglądania istniejących ustawień systemowych. Obejmuje również zasięganie informacji na temat tego, jak dany proces lub jego element może być prawidłowo pokazany w systemie. Efektem realizacji tego działania jest wypracowanie wspólnego, zintegrowanego między różnymi obszarami, rozwiązania, które jest przedstawione klientowi w odpowiedzi na jego wymagania.

Opracowanie dokumentacji polega na spisaniu na nośniku elektronicznym sposobu w jaki dana firma pracuje w określonej ścieżce procesowej oraz opisaniu rozwiązania systemowego odzwierciedlającego dany proces.

Szkolenia użytkowników z systemu informatycznego, które zostały zakwalifikowane przez Główny Urząd statystyczny pod kodem PKWiU 62.02.Z „usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” oraz PKWiU 85.59.1 „usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” polegają na przekazaniu użytkownikom informacji odnośnie do tego jak dany proces jest ustawiony w systemie oraz wykonywaniu ćwiczeń i symulacji danego procesu w systemie, odpowiedzi na pojawiające się pytania i wątpliwości użytkowników, pomaganie przy rozwiązywaniu problemów systemowych, wskazywanie kroków, które powinny zostać zrobione zrealizować dany proces. Szkolenia te odbywają się w formie prezentacji bądź warsztatów. Efektem realizacji tego działania są użytkownicy potrafiący samodzielnie poruszać się po systemie i raportować działania.

W ramach wykonywanych przez Panią usług - wymienionych w treści wniosku - nie uzyskuje Pani przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przeze mnie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.), przytoczone przez Panią.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej opisany w poz. 61 z tytułu usług obejmujących: - analizę wymagań biznesowych i modelowanie tych procesów - przekładanie/konfigurowanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne - dzielenie się wiedzą dotyczącą modelowania procesów biznesowych w systemie z architektami rozwiązania i konsultantami biznesowymi - opracowanie dokumentacji - szkolenia użytkowników z systemu informatycznego i mieszczący się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” oraz 85.59.1 „usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” potwierdzonym przez GUS, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem przychód osiągany z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w poz. 61 i polegający na - analizie wymagań biznesowych i modelowaniu tych procesów - przekładaniu wymagań biznesowych na wymagania techniczne (konfigurację) - dzieleniu się wiedzą dotyczącą modelowania procesów biznesowych w systemie z architektami rozwiązania i konsultantami biznesowymi - opracowaniu dokumentacji - szkoleniach użytkowników z systemu informatycznego które zostały zakwalifikowane przez główny urząd statystyczny pod kodem PKWiU 62.02.z „usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” oraz PKWiU 85.59.1 „usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% zgodnie z artykułem 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art.12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)  opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)  korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)  osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)  podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)  samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 9 ust 1b ww. ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Grupowanie PKWiU 62.02 obejmuje „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach tego grupowania mieści się:

1) PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
  • usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
  • usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
  • usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

2) PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
  • doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
  • systemy zabezpieczające.

3) PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

1.Od 20.06.2018 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, która została zawieszona w lipcu 2022 r. i wznowiona 22.05.2023 r.

2.Od wznowienia działalności gospodarczej w maju 2023, prowadzi Pani i rozlicza działalność ze świadczenia usług zaklasyfikowanych pod PKWIU 62.02.30.0 oraz 85.59.1 zgodnie z opinią GUS (brak najmu).

3.24 maja 2023 r. złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

4.W Pani działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

5.Pani przychód nie przekroczy i nie przekracza limitów określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

6.Nie uzyskuje (uzyska) Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line?

7.Świadczone przez Panią usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „ oryginały Oprogramowania komputerowego” (PKWIU 62.01.2), nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.

8.Sklasyfikowała Pani świadczone usługi pod PKWiU 62.02.30.0. oraz 85.59.1.

9.Nie uzyskuje Pani przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przeze mnie pozarolniczej działalności gospodarczej.

10.Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody, które Pani będzie uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Panią usługi były jednak usługami związanymi z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie, przychód uzyskiwany z tytułu usług, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 85.59.1  może Pani opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako przychód ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy  stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał  w dacie  zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Organ zaznacza, że interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Panią. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Jeżeli jednak przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).