Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 6... - Interpretacja - III-2/443-3/1066/06/DP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.02.2006, sygn. III-2/443-3/1066/06/DP, Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 03.01.2006 r.

Z wniosku z dnia 03.01.2006r. (data wpływu do tut. organu 05.01.2006r.) oraz pisma uzupełniającego złożonego w dniu 13.01.2006r. wynika, że Podatnik prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi dla instytucji, podmiotów prywatnych jak również jednostek budżetowych w zakresie opisanym poniżej:

1. Porządkowanie i archiwizacja dokumentów obejmująca następujące czynności:

-sporządzanie instrukcji kancelaryjnych z rzeczowym wykazem akt,

-sporządzanie instrukcji obsługi składnic zakładowych (zwyczajowo nazywanych archiwami zakładowymi),

-dokonywanie klasyfikacji archiwalnej dokumentów i pism wytworzonych przez Zleceniodawcę wg Rzeczowego Wykazu Akt,

- porządkowanie sklasyfikowanych dokumentów zgodnie z przepisami,

- zakupienie i dostarczenie do miejsca wykonywanej usługi materiałów pomocniczych,

- sporządzanie dokumentacji wykonanej usługi.

Spółka wskazuje, że w/w usługi wykonywane są w siedzibie Zleceniodawcy lub miejscu przez niego wskazanym.

2. Niszczenie dokumentów, obejmujące następujące czynności:

-spakowanie i wywiezienie do zniszczenia wydzielonych dokumentów i innych nośników informacji na podstawie pisemnej zgody Zleceniodawcy, w którego posiadaniu są wymienione nośniki informacji papierowej i elektronicznej,

-zniszczenie w/w nośników.

3. Przechowywanie dokumentów, obejmujące następujące czynności:

-przyjęcie w czasowy depozyt dokumentów Zleceniodawcy,

-przechowywanie przejętej dokumentacji zgodnie z wszelkimi wymogami prawnymi,

-rejestracja dokumentów w komputerowej bazie danych,

-wypożyczanie/udostępnianie przejętej na przechowanie dokumentacji na terenie Składnicy lub dowóz w miejsce wskazane przez Zleceniodawcę na jego pisemne zlecenie,

-udostępnianie przechowywanych dokumentów instytucjom do tego uprawnionym np. Urzędom Skarbowym, ZUS, Sądom, Prokuraturom (dla instytucji / firm istniejących za zgodą właściciela dokumentów, dla instytucji / firm zlikwidowanych ? na podstawie prawomocnych decyzji)

-wystawianie różnego rodzaju zaświadczeń.

Zdaniem Podatnika działalność Spółki opisana powyżej jest sklasyfikowana w następujących grupowaniach PKWiU:

1. Działalność opisana w punktach 1 i 3 ? grupowanie PKWiU 92.51 - działalność archiwów (Spółka zajmuje się porządkowaniem i archiwizacją oraz przechowywaniem dokumentów) oraz PKWiU 72.30 - przetwarzanie danych,

a) dokumentami osobowymi, a w myśl art. 7 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.), przez przetwarzanie danych ? rozumie się jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie <...>,

b) informacjami niejawnymi zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005r. Nr 196, poz. 1631 ze zm.), którymi są, informacje stanowiące m.in. tajemnicę służbową, co do których w/w ustawa określa zasady organizowania, klasyfikowania, udostępniania, ewidencjonowania, przechowywania <...> tego rodzaju informacji (dokumentów)>.

2. Działalność w zakresie usług opisanych w punkcie 2 - grupowanie PKWiU 37.20 przetwarzanie odpadów niemetalowych, włączając wyroby wybrakowane (zdaniem Spółki usługa niszczenia polega na bezpowrotnym zniszczeniu, tj. przetworzeniu nośników informacji w formie papierowej i (lub) elektronicznej zawierających dane osobowe i informacje niejawne na makulaturę lub do utylizacji).

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik wystąpił z zapytaniem jaką stawką podatku od towarów i usług powinno być opodatkowane świadczenie w/w usług.

Spółka stoi na stanowisku, że usługi te winny być opodatkowane stawką podstawową, tj. 22%, ponieważ:

- w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w pozycji nr 11 zostały wymienione usługi o symbolu ex 92, jednakże nie ma tam mowy o usługach archiwów, a jedynie mowa jest o usługach związanych z kulturą, rekreacją i sportem oraz usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które to usługi zostały zwolnione od podatku od towarów i usług.

- usługi świadczone przez Spółkę są usługami komercyjnymi świadczonymi wszystkim podmiotom gospodarczym bez względu na ich status prawny w związku z czym nie są one związane w jakikolwiek sposób z kulturą, rekreacją i sportem.

- w załączniku nr 4 do w/w ustawy nie występują usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 37.20 oraz 72.30.

- w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w pozycji nr 157 wymienione są usługi o symbolu ex 92.5 tj. usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą ? wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw wymienionych w pozycji 48 i 49, które to usługi są opodatkowane stawką podatku w wysokości 7%.

- Spółka nie świadczy usług wypożyczania przedmiotowych wydawnictw, a jedynie umożliwia dostęp i wgląd do przechowywanych dokumentów, ale tylko i wyłącznie podmiotom gospodarczym, które są właścicielami danego zasobu dokumentów ? co nie jest dostępem swobodnym dla wszystkich.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług <...> podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 <...>.

Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwalnia od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W w/w załączniku pod poz. 11 zostały wymienione usługi ex PKWiU 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

    5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

    5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik świadczy usługi archiwizowania, które klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 92.51 ? usługi archiwów. Powyższe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 92 i jednocześnie nie są wymienione jako wyłączone ze stosowania powyższego zwolnienia. Należy zwrócić uwagę, że użycie przez ustawodawcę ?ex? przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania. Załącznik nr 4 do ustawy pod poz. 11 w pkt 5 wyłącza ze zwolnienia usługi wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych m.in. przez archiwa i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5). Zgodnie z treścią poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (stanowiący wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku VAT w wysokości 7% na mocy art. 41 ust. 2 w/w ustawy), wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 92.5 świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą ? wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw wymienionych w poz. 48 i 49 załącznika nr 3.

Mając powyższe na uwadze stwierdzam, że usługi archiwów korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do w/w ustawy. Powyższe przepisy nie obejmują zwolnieniem od podatku VAT usług archiwizacyjnych, na które składają się usługi przetwarzania danych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 72.30 oraz usług odzyskiwania materiałów niemetalowych z odpadów sklasyfikowanych w grupowaniu 37.20, jeżeli Podatnik w ramach zawartej umowy z kontrahentem wskaże na taki zakres świadczonych usług oraz wyszczególni je na fakturze VAT. Usługi te podlegają opodatkowaniu wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja dotycząca stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, jest udzielona o przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny oraz podane przez Podatnika symbole PKWiU. Organy podatkowe nie są bowiem upoważnione do klasyfikowania świadczonych usług do właściwej grupy statystycznej PKWiU.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż ww. odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.

Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty