
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E:
Działając na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005r. Dz.U.Nr 8 , poz.60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowegow Krapkowicach przedstawione w złożonym wniosku z dnia 20.12.2005r. (data wpływu do tutejszego organu 22.12.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 11.01.2006r. (data wpływu do urzędu 13.01.2006r.) stanowisko Strony dotyczące posiadania koniecznych dokumentów, które w sposób nie budzący wątpliwości dowodzą ,że została dokonana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów przy użyciu własnego środka transportu ocenia jako nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E :
Pismem z dnia 20 grudnia 2005r. (data wpływu do tut. organu 22.12.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 11.01.2006r. (data wpływu do urzędu 13.01.2006r.) Spółka zwróciła się z zapytaniem jakie dokumenty obowiązana jest posiadać , aby w sposób nie budzący wątpliwości dowodziły ,że została dokonana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów przy użyciu własnego środka transportu.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika ,że Spółka w niedługim czasie będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Dostarczane towary to wyprodukowane własne wyroby drewniane , do produkcji których wykorzystane zostały surowce pochodzące z kraju. Dostawa będzie realizowana do nabywcy, pod adres siedziby jego firmy , przy czym nastąpi przy użyciu środka transportu dostawcy.
Zdaniem Spółki z ustawy o podatku od towarów i usług wynika ,że podatnik wykazujący dostawę wewnątrzwspólnotową powinien posiadać :
- kopię faktury,
- specyfikację poszczególnych sztuk ładunku,
- dokument , który zawiera : imię i nazwisko, adres siedziby dostawcy i nabywcy, adres pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby nabywcy, określenie towarów i ich ilości, potwierdzenie odbioru tych towarów przez odbiorcę, rodzaj i numer rejestracyjny pojazdu którym są wywożone towary.
Po dokonaniu analizy wniosku - przedstawionego w nim stanu faktycznego oraz stanowiska Strony w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdza co następuje :
Zgodnie z art.13 ust.1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów , o której mowa w art.5 ust.1 pkt 5 , rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art.7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju , z zastrzeżeniem ust.2-8. Powyższy przepis ma zastosowanie pod warunkiem że nabywca towarów jest :
- podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,
- osoba prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej , która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,
- podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osoba prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej , działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które , zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym ,są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zapłacona akcyzą,
- podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2 , działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Powyższy przepis określa więc definicję wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Z uwagi na fakt ,że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% ustawodawca określił w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług warunki , których łączne spełnienie uprawnia podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.
Zgodnie z art.42 ust.1 ustawy , wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0% , pod warunkiem że:
- podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art.97 ust.10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
- podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art.99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% dokonującego dostawy wewnatrzwspólnotowej uwarunkowane jest więc nie tylko faktem fizycznego wywozu towarów na terytorium innego państwa członkowskiego , ale również zgromadzeniem odpowiednich dokumentów , z których jednoznacznie musi wynikać , iż towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały dostarczone do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Ustawa o podatku od towarów i usług określa dwie grupy dowodów , które podatnik obowiązany jest posiadać aby zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.
Zgodnie z art. 42 ust.3 ustawy dowodami tymi są następujące dokumenty , jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju :
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika , że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz tych towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
- kopia faktury,
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
- z zastrzeżeniem ust.4 i 5.
W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust.3 pkt 2 i 3 powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów,
- adres pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy,
- określenie towarów lub ich ilości,
- potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,
- rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary lub numer lotu- w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego( art.42 ust.4 ustawy ).
Wymienione powyżej dowody stanowią grupę dokumentów podstawowych
W art. 42 ust.11 ustawy ustawodawca określił grupę dokumentów posiłkowych , które mogą być przez podatnika zastosowane w przypadku gdy dokumenty wymienione w art. 42 ust.3-5 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów. Są to m.in.:
- korespondencja handlowa z nabywcą , w tym jego zamówienie,
- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
- dokument potwierdzający zapłatę za towar , z wyjątkiem przypadków , gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie realizowane jest w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
- dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
