
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej w sytuacji zbycia odziedziczonej nieruchomości jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej m.in. w sytuacji zbycia odziedziczonej nieruchomości.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. (…) 2022 r. nabył w spadku własność lokalu mieszkalnego i skorzystał z tzw. ulgi mieszkaniowej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Wnioskodawca spełnił wszystkie warunki skorzystania z ww. ulgi, którą przyznał mu w drodze decyzji organ podatkowy, po złożeniu zeznania SD-3. Wnioskodawca nie był właścicielem innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, ani nie przysługiwało mu spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym. Nie był także najemcą lokalu lub budynku. Nieruchomość ma powierzchnię poniżej 110 m2 i Wnioskodawca zobowiązał się do zamieszkiwania w niej będąc zameldowany na pobyt stały przez okres 5 lat. Wnioskodawca zamieszkuje w lokalu i jest w nim zameldowany, jednakże z uwagi na to, że zmieniła się jego sytuacja życiowa rozważa sprzedaż ww. lokalu lub jego czasowy wynajem, gdyż ww. lokal mieszkalny jest stosunkowo niewielki i znajduje się na trzecim piętrze w bloku bez windy, a Wnioskodawca planuje rozszerzenie rodziny.
Opis zdarzenia 1
Wnioskodawca zamierza w 2025 r. zbyć ww. lokal mieszkalny, który nabył w drodze dziedziczenia i w stosunku do którego korzystał z tzw. ulgi mieszkaniowej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zbycie jest uzasadnione koniecznością zmiany warunków zamieszkania z uwagi na planowane założenie przez Wnioskodawcę rodziny zastępczej i problemy zdrowotne członków jego rodziny. Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży Wnioskodawca zamierza przeznaczyć w całości na nabycie innego lokalu mieszkalnego, celem zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Wnioskodawca ma świadomość, że aby nadal dochować spełniania warunków skorzystania z ww. ulgi w stosunku do nabytego lokalu, musi zajść konieczność zmiany warunków mieszkaniowych w rozumieniu art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Konieczność zmiany warunków mieszkaniowych Wnioskodawcy wynika z jego sytuacji życiowej, w której znalazł się, w wyniku której Wnioskodawca nie może dłużej zamieszkiwać w nabytej nieruchomości. Wśród zdarzeń, które składają się na nagłą nieoczekiwaną sytuację życiową Wnioskodawcy, należy ze szczególnym uwzględnieniem podkreślić, iż żona Wnioskodawcy od dłuższego czasu zmaga się z poważnymi problemami zdrowotnymi, wymagającymi licznych, obciążających organizm operacji. Dodatkowo, małżonkowie czasowo opiekują się matką żony Wnioskodawcy, osobą w podeszłym wieku, która z uwagi na ograniczoną sprawność nie jest w stanie samodzielnie funkcjonować bez wsparcia bliskich. Niestety, ich obecne miejsce zamieszkania - lokal na trzecim piętrze budynku bez windy - każdego dnia staje się źródłem bólu i zagrożenia dla zdrowia obu kobiet. Pokonanie stromych schodów jest dla nich dużym wysiłkiem. Z każdym krokiem narasta lęk, że taka codzienna czynność, jak wejście do własnego domu, może zakończyć się nagłym pogorszeniem stanu zdrowia, upadkiem, a nawet hospitalizacją.
Sprzedaż obecnego lokalu mieszkalnego, który Wnioskodawca otrzymał w drodze spadku, i przeznaczenie uzyskanych środków na zakup mieszkania dostosowanego do potrzeb rodziny - np. w budynku z windą lub na niższych kondygnacjach - byłaby dla tej rodziny nie tylko szansą na odzyskanie codziennego komfortu, ale wręcz koniecznością podyktowaną względami zdrowotnymi. Nowe miejsce zamieszkania umożliwiłoby żonie Wnioskodawcy i jego teściowej bezpieczne, godne funkcjonowanie bez ryzyka i bólu. Uwolniłoby ich od codziennego cierpienia, zmniejszyło poczucie izolacji.
Wskazać w tym miejscu należy, iż Wnioskodawca wraz z żoną od dłuższego czasu starają się o powiększenie rodziny. Mimo, że dotychczasowe próby nie zakończyły się powodzeniem, nie tracą nadziei i rozważają również możliwość ubiegania się o status rodziny zastępczej. Ich decyzja wynika z potrzeby dania dziecku stabilnego, bezpiecznego i kochającego domu - niezależnie od tego czy będzie to dziecko biologiczne, czy przysposobione. Priorytetem Wnioskodawcy i jego żony jest zapewnienie przyszłemu dziecku możliwie jak najlepszych warunków do życia i rozwoju. Chcą stworzyć przestrzeń, w której dziecko będzie mogło dorastać w atmosferze spokoju i bezpieczeństwa, mieć własne miejsce do nauki, zabawy i odpoczynku, co jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju psychofizycznego. Niestety, obecne mieszkanie, nabyte przez Wnioskodawcę w drodze spadku, ze względu na swój niewielki metraż nie spełnia tych warunków. Jest zbyt małe, by mogło stanowić odpowiednią przestrzeń do wychowania dziecka i realizacji planów związanych z powiększeniem rodziny. Warto również podkreślić, że uzyskanie statusu rodziny zastępczej wiąże się z koniecznością spełnienia wielu wymogów, w tym wskazanych w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, tj. zapewnienia odpowiednich warunków bytowych i mieszkaniowych umożliwiających dziecku zaspokajanie indywidualnych potrzeb, w tym: rozwoju emocjonalnego, fizycznego i społecznego, właściwej edukacji i rozwoju zainteresowań, wypoczynku i organizacji czasu wolnego. Sprzedaż obecnego mieszkania i przeznaczenie uzyskanych środków na zakup większego lokalu umożliwiłoby Wnioskodawcy i jego żonie większe prawdopodobieństwo uzyskania statusu rodziny zastępczej oraz stworzenie odpowiednich warunków do przyjęcia dziecka pod opiekę. To nie tylko krok w kierunku realizacji osobistych planów, ale również wyraz odpowiedzialności i troski o przyszłość dziecka, które być może właśnie dzięki tej decyzji zyska dom, jakiego potrzebuje.
Ze względu na przedmiot interpretacji przywołaliśmy powyżej tylko opis zdarzenia 1.
Pytanie
Czy w opisanym we wniosku stanie przyszłym, tj. zbycia nieruchomości odziedziczonej oraz nabycia innej nieruchomości, w okolicznościach wskazanych we wniosku, Wnioskodawca będzie nadal korzystał z ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, może Pan, w przypadku zbycia nieruchomości odziedziczonej, nadal korzystać z ulgi mieszkaniowej uregulowanej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Na wstępie przywołał Pan treść art. 16 ust. 2 oraz art. 16 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz wskazał, że przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie definiują pojęcia „konieczność zmiany warunków mieszkaniowych”. Na podstawie internetowego Słownika języka polskiego pod redakcją W. Doroszewskiego słowo „konieczność” znaczy: to, co jest konieczne, nieuchronne, nie dające się uniknąć, jest to bezwzględna potrzeba, nieodzowność, przymus.
Natomiast w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych konieczność zmiany warunków mieszkaniowych w rozumieniu art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn winna mieć charakter imperatywny, wskazujący na sytuację wyjątkową, gdy chodzi o kwalifikowaną potrzebę takiej zmiany (wyrok z dnia 7 marca 2002 r. sygn. akt I SA/Wr 291/01).
Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, pomimo nie sprecyzowania w ww. ustawie, co należy rozumieć przez „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania”, należy przyjąć, że może to być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika. Innymi słowy winna ona mieć charakter obiektywny i imperatywny. W orzecznictwie dominuje pogląd, że o potrzebie zmiany warunków zamieszkania świadczą okoliczności wyjątkowe świadczące o uzasadnionej konieczności zmiany warunków zamieszkania (a nie zwykła potrzeba zmiany warunków bytowych) oraz zmiana sytuacji rodzinnej, osobistej lub zawodowej wymuszająca zbycie dotychczas posiadanego budynku lub lokalu w celu nabycia środków na nabycie domu lub mieszkania lepiej zaspokajającego potrzeby mieszkaniowe.
Przykładem sytuacji wypełniającej stwierdzenie „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” będzie zmiana miejsca pracy, choroba spadkobiercy/obdarowanego lub członków jego najbliższej rodziny z nim zamieszkujących. Innymi słowy każda sytuacja, która uniemożliwia dalszą egzystencję w nabytej nieruchomości.
Powołane powyżej przykłady ilustrujące „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” nie wyczerpują wszystkich okoliczności mieszczących się w zakresie przedmiotowym użytego przez ustawodawcę zwrotu, bowiem każda sytuacja w jakiej znajduje się podatnik winna być rozpatrywana indywidualnie. Niemniej jednak wskazać należy, że konieczna zmiana warunków lub miejsca zamieszkania występuje wówczas, gdy korzystający z ulgi spadkobierca z uwagi na zaistniałą sytuację życiową nie może zamieszkiwać w nabytej w spadku nieruchomości.
W przedstawionym stanie faktycznym i opisie stanu przyszłego zamierza Pan zbyć nieruchomość przed opływem 5 lat od nabycia spadku. Wśród przyczyn zbycia należy wskazać: niewielki rozmiar mieszkania, plany powiększenia rodziny, problemy zdrowotne Pana żony oraz podeszły wiek i problemy zdrowotne Pana teściowej oraz brak windy, które powinny być uznane za uzasadnioną konieczność zmiany warunków mieszkaniowych w rozumieniu powołanych przepisów. Ponadto zamierza Pan spełnić pozostałe warunki ulgi (zamieszkiwanie w nowej nieruchomości, zameldowanie przez pozostałe 2 lata). Wobec powyższego, w Pana ocenie, będzie Pan nadal korzystał z przyznanej Panu ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego.
Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku.
W myśl art. 6 ust. 4 cyt. ustawy:
Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt nabycia.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1) 36 120 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2) 27 090 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3) 5 733 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Na podstawie art. 14 ust. 1 i 2 ww. ustawy:
Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 ww. ustawy:
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3) do grupy III - innych nabywców.
Jak wynika z przywołanych przepisów darowizna podlega co do zasady opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:
1) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej
2) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
3) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza
- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.
Stosownie do art. 16 ust. 2 ww. ustawy:
Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:
1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
3) nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
5) będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
a) od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
b) od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.
Zgodnie z art. 16 ust. 7 pkt 2 cyt. ustawy:
Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.
Mając na uwadze ww. przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą mieszkać, będąc zameldowanymi na pobyt stały w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat oraz utrzymają tytuł prawny do nabytego, np. tytułem dziedziczenia mieszkania - a więc nie dokonają jego zbycia - przez okres 5 lat.
Należy podkreślić, że do skorzystania z omawianej ulgi niezbędnym jest łączne spełnienie wszystkich warunków zawartych w art. 16 ust. 2 ww. ustawy. Niespełnienie chociażby jednego z nich uniemożliwi skorzystanie z omawianego zwolnienia bądź spowoduje utratę prawa do przyznanej uprzednio ulgi i konieczność zapłaty podatku.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wnika, że (…) 2022 r. nabył Pan w spadku własność lokalu mieszkalnego i skorzystał z tzw. ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zamieszkuje Pan w ww. lokalu i jest w nim zameldowany. Zamierza Pan w 2025 r. zbyć ww. lokal mieszkalny. Zbycie jest uzasadnione koniecznością zmiany warunków zamieszkania z uwagi na planowane założenie przez Pana rodziny zastępczej i problemy zdrowotne członków Pana rodziny. Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży zamierza Pan przeznaczyć w całości na nabycie innego lokalu mieszkalnego, celem zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.
Pana zdaniem, w sytuacji zbycia nieruchomości nabytej w spadku nie następuje utrata prawa do ulgi mieszkaniowej przewidzianej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Podkreślić należy, że zachowanie prawa do ulgi mieszkaniowej wymaga spełnienia ściśle warunków w przepisach określonych, w tym zamieszkiwanie w substancji mieszkaniowej objętej ulgą w czasie przepisami zakreślonym i niezbywania jej przez określony czas, z uwzględnieniem sytuacji określonych w art. 16 ust. 7 cyt. ustawy. W przypadku zbycia nabytej w spadku (tytułem dziedziczenia) nieruchomości mieszkaniowej, zbycie to może nastąpić wyłącznie w sytuacji „uzasadnionej konieczności” zmiany warunków lub miejsca zamieszkania.
Przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie definiują pojęcia „konieczność zmiany warunków mieszkaniowych”.
Na podstawie internetowego Słownika języka polskiego pod redakcją W. Doroszewskiego słowo „konieczność” znaczy to, co jest konieczne, nieuchronne, nie dające się uniknąć, jest to bezwzględna potrzeba, nieodzowność, przymus.
Natomiast w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych konieczność zmiany warunków mieszkaniowych w rozumieniu art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn winna mieć charakter imperatywny, wskazujący na sytuację wyjątkową, gdy chodzi o kwalifikowaną potrzebę takiej zmiany (wyrok WSA z 07 marca 2002 r., sygn. akt I SA/Wr 291/01).
Zgodnie zatem z wyrażanym w orzecznictwie sądowym stanowiskiem, konieczność zmiany warunków mieszkaniowych występuje wówczas, gdy zachodzi nagła nieoczekiwana sytuacja życiowa, w której znalazł się podatnik.
Zatem, dla spełnienia omawianej przesłanki ustawowej należy przyjąć, że może to być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika, która powinna mieć charakter obiektywny i imperatywny. Taka sytuacja występuje wówczas, gdy korzystający z ulgi spadkobierca z uwagi na zaistniałą sytuację życiową nie może dłużej zamieszkiwać w nabytej nieruchomości (mieszkaniu). Oznacza to, że nie wystarcza dla spełnienia tej przesłanki zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych.
Z koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych mamy do czynienia przykładowo, jeżeli warunki mieszkaniowe wymagają poprawy. Za konieczność można uznać stan zdrowia podatnika, jeśli w sposób oczywisty utrudnia lub uniemożliwia realizację potrzeb mieszkaniowych w lokalu nabytym w drodze spadku, a także trudna sytuacja życiowa, rodzinna, która wymaga poprawy, zmiany.
Biorąc pod uwagę sytuację przedstawioną we wniosku należy stwierdzić, że skoro zbycie mieszkania nabytego w spadku nastąpi ze względu na uzasadnioną konieczność poprawy dotychczasowych warunków mieszkaniowych Pana i Pana rodziny, to po spełnieniu pozostałych warunków wymienionych w art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn - zachowa Pan prawo do ulgi mieszkaniowej uzyskanej na podstawie art. 16 ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja dotyczy ustawy o podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej w sytuacji zbycia odziedziczonej nieruchomości. W zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej w sytuacji wynajmu odziedziczonej nieruchomości wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
