Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrze... - Interpretacja - US.IV-443/68-I/115/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.08.2005, sygn. US.IV-443/68-I/115/05, Urząd Skarbowy w Suwałkach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13 czerwca 2005 r. (data wpływu 14.06.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach postanawia stanowisko Pana, dotyczące prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, spełniających warunki określone w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 ustawy oraz do pojazdów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2005r. uznać za prawidłowe
Pismem z dnia 13 czerwca 2005r. (data wpływu do Urzędu: 14 czerwca 2005r.) uzupełnionym w dniu 11 lipca 2005r. 27 lipca 2005r. oraz 4 sierpnia 2005r. wystąpił Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej użytkuje Pan następujące samochody:
1. pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, spełniające warunki określone w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 ustawy,
2. samochody będące pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniu wymienionym w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, oraz
3. pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony, będący samochodem ciężarowym.
Zwrócił się Pan z zapytaniem, czy w stanie prawnym obowiązującym od 22 sierpnia 2005r. przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, a spełniających warunki określone w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz samochodów będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniu wymienionym w załączniku nr 9 do ustawy, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, jak też do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony, będącego samochodem ciężarowym.
Przedstawiając własne stanowisko w przedmiotowej sprawie wyraził Pan zdanie, iż przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do pojazdów wymienionych w punkcie 1 i 2 , ponieważ zakaz odliczenia podatku od paliw, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy, nie odnosi się do paliw wykorzystywanych do pojazdów, których ten przepis nie dotyczy. Eksploatowane przez Pana pojazdy spełniają warunki art. 86 ust. 4 ustawy, a więc uważa Pan, że przysługuje Panu odliczenie podatku od paliwa wykorzystywanego do pojazdów wymienionych w tym artykule.
Odnośnie odliczenia podatku naliczonego od paliw do pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony wyraził Pan zdanie, iż nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy odwołuje się do art. 86 ust. 3, który dotyczy nabycia pojazdów o dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony, dającego możliwość ograniczonego odliczenia podatku. Uważa więc Pan, że w tym artykule jest mowa o pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej niż 3,5 tony oraz równej 3,5 tony, w związku z tym nie przysługuje odliczenie podatku VAT przy nabyciu paliwa do takich samochodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia powyższego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy.
Przepis art. 86 ust. 3 ustawy w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) stanowi, że w przypadku nabycia samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej niż 6.000 zł.
Zasada związana z ograniczeniem odliczenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, nie dotyczy określonych kategorii pojazdów samochodowych, wymienionych w ust. 4 art. 86 ustawy, tj.:
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu, a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (...).
Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych, określonych w ust. 4 pkt 1 - 4, stwierdza się, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5 ustawy, na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię zaświadczenia, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.
Wskazać przy tym należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) na potrzeby rozliczeń podatku VAT w zakresie odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy z 21 kwietnia 2005r. (tj. przed dniem 1 czerwca 2005r.) dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy.
Jeżeli natomiast przed terminem badania technicznego lub przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. pojazd będzie przedmiotem dostawy, badanie takie powinno być przeprowadzone nie później niż przed dniem dokonania dostawy (art. 5 ust. 2 ustawy o zmianie).
Wobec powyższego, od dnia 22 sierpnia 2005r. prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, przysługuje, jeżeli są to paliwa wykorzystywane do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli pojazdy te spełniają wymagania wskazane w art. 86 ust. 4 ustawy.
W powyższym stanie faktycznym i prawnym stanowisko Pana wyrażone w złożonym wniosku o interpretację w zakresie dotyczącym prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony lecz spełniających warunki określone w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 ustawy oraz do pojazdów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony należy uznać za prawidłowe.
W spawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony tut. organ podatkowy wydał odrębne postanowienie.

Urząd Skarbowy w Suwałkach