Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/4512-390/15/AW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.06.2015, sygn. ITPP2/4512-390/15/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko & przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2015 r. (data wpływu 7 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. P.jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. P..

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Projekt pn. P. był realizowany w ramach ()

Całkowita wartość projektu: 6.662.999,24 PLN. Koszty kwalifikowane: 6.650.799,24 PLN. Całkowita wartość dotacji: 4.655.559,47 PLN.

Projekt dotyczył przebudowy ulicy, która stanowi dostęp do terenów umożliwiających bezpośredni dostęp do obszarów stanowiących kompleksy turystyczne lub/i usługowe, zatem wpisuje się w działanie 5.2.1 Poprawa atrakcyjności terenów aktywnych gospodarczo, poprzez przebudowę i unowocześnienie infrastruktury drogowej warunkującej rozwój lokalny. Działania skierowane wokół osi Infrastruktura transportowa są skierowane przed wszystkim na poprawę zewnętrznej dostępności i wewnętrznej spójności transportowej regionu. Przebudowa ulicy poprawiającej atrakcyjność terenów aktywnych gospodarczo, poprzez rozbudowę i unowocześnienie infrastruktury drogowej warunkującej rozwój lokalny, jest jednym z działań podejmowanych w ramach Poddziałania 5.2.1.

Parametry techniczne projektowe:

  • klasa techniczna drogi - L,
  • prędkość projektowa - 40 km/h,
  • szerokość jezdni - 5,50 m,
  • szerokość chodnika - 2,0 m,
  • szerokość ścieżki rowerowej - 2,50 m,
  • pochylenie poprzeczne jezdni brukowcowej - 3,0%,
  • pochylenie chodnika - 2,0%,
  • szerokość pasa ruchu zasadnicza - 2,75,
  • kategoria ruchu - KR2.

Zastosowane rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne są standardowymi rozwiązaniami w danych warunkach geologicznych i topograficznych. W wyniku realizacji inwestycji powstała zrekonstruowana droga o długości 2,34 km, której jakość będzie odpowiada wysokim, europejskim standardom dla tego typu obiektów. Na główny produkt, jakim jest zrekonstruowana ulica, składa się:

  • liczba wybudowanych/przebudowanych zatok autobusowych - 2 szt.,
  • liczba wybudowanych/przebudowanych punktów oświetleniowych - 76 szt.,
  • długość wybudowanych/przebudowanych chodników - 2,03 km,
  • liczba wybudowanych/przebudowanych skrzyżowań - 3 szt.,
  • długość wybudowanych/przebudowanych ścieżek rowerowych - 2,02 km,
  • długość wybudowanej/przebudowanej sieci kanalizacji deszczowej - 408 m.

Budowa zaprezentowanych produktów umożliwiła osiągnięcie zaplanowanych przez beneficjenta rezultatów, a tym samym realizację celów projektu. Przedstawiony do oceny projekt przebudowy ulicy stanowił jedyne rozwiązanie, które mogło poprawić jej stan techniczny. Właścicielem projektu po jego zakończeniu będzie Gmina, która jest jego inwestorem i beneficjentem. Jednostką bezpośrednio nadzorującą wdrażanie projektu jest Wydział Techniczno-Inwestycyjny Urzędu Miejskiego. Po zakończeniu finansowania ze środków UE, wytworzone w wyniku realizacji produkty pozostaną własnością beneficjenta - Gminy. Eksploatacją ulicy będzie zajmował się Wydział Techniczno-Inwestycyjny Urzędu Miejskiego. Projekt, po jego zakończeniu, nie będzie wymagał dalszego finansowania, oprócz nakładów na bieżące utrzymanie. Środki na bieżące utrzymanie produktów projektu będą pochodziły z budżetu Miasta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina miała możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie czynił czynności podlegających opodatkowaniu, w związku z czym nie mógł dokonać odliczenia podatku VAT, dlatego podatek ten jest kosztem kwalifikowanym. Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z poźń. zm.). Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu wymienionego rozporządzenia. Inwestycję zrealizowała Gmina - czynny podatnik VAT, ale nie czyniła czynności podlegających opodatkowaniu, nie mogła dokonać odliczenia podatku VAT i dlatego podatek ten jest kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. powyższy przepis miał następujące brzmienie:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cyt. przepisu art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W okresie od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), w którym powyższe kwestie były uregulowane w tożsamy sposób w rozdziale 9 oraz § 8 ust. 3 i 4

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących inwestycji polegającej na przebudowie ulicy, ponieważ jak wskazuje treść wniosku zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Ponadto, nie przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w przepisach ww. rozporządzeń Ministra Finansów.

Końcowo informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy