brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w projekcie - Interpretacja - IBPP3/4512-301/16-1/KS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.08.2016, sygn. IBPP3/4512-301/16-1/KS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w projekcie

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 maja 2016 r. (data wpływu 10 maja 2016 r.), uzupełnionym pismami z 5 lipca 2016 r. (data wpływu 12 lipca 2016 r. oraz 25 lipca 2016 r.) oraz z 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 9 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w projekcie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w projekcie pn. . Wniosek został uzupełniony pismami z 5 lipca 2016 r. (data wpływu 12 lipca 2016 r. oraz 25 lipca 2016 r.) oraz z 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 9 sierpnia 2016 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie organu z 28 czerwca 2016 r. znak: IBBP3/4512-301/16/KS.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja (Wnioskodawca) posiada status organizacji pożytku publicznego, prowadzi działalność nieodpłatną, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Fundacja złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach programu wyrównywania różnic miedzy regionami III PFRON na zadanie .

Celem projektu jest likwidacja barier transportowych oraz realizacja potrzeb związanych ze swobodnym przemieszczaniem się uczestników zajęć Domu Samopomocy poprzez zakup samochodu osobowego zwanego mikrobusem 9-cio miejscowego, przystosowanego specjalnie do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.

Wnioskodawca, będący organizacją pożytku publicznego, w ramach swoich zadań statutowych prowadzi, między innymi, placówkę wsparcia dziennego Dom Samopomocy, typu AB, dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i chorych psychicznie.

Aktualne decyzje administracyjne wydane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie kierujące do ośrodka posiada 25 osób. W ramach tej działalności dowożone są osoby niepełnosprawne, które nie mogą poruszać się samodzielnie, także ze względu na sprzężoną niepełnosprawność ruchową. Obecnie w ŚDS przebywa 6 osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, w tym z niedowładem czterokończynowym, a większość pozostałych uczestników z innych ważnych powodów zdrowotnych nie jest w stanie poruszać się samodzielnie. Realizacja niniejszego celu zapewni podopiecznym także dostęp do usług specjalistycznych, na dodatkowe zajęcia i zabiegi rehabilitacyjne. Umożliwi też im pełne uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym: wycieczki, wyjazdy do kina i teatru, kontakt z bliskimi, jak również dojazd na spotkania integracyjne.

Wnioskodawca stwierdził, że ŚDS jest placówką o zasięgu powiatowym, do której uczęszczają mieszkańcy gmin , , , ... Codziennie (od poniedziałku do piątku) samochód dowożący uczestników na zajęcia pokonuje trasę o długości około 200 km.

Powyższy wniosek został oceniony pozytywnie. Fundacja została zobowiązana przez Powiat do dostarczenia Interpretacji Indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej dotyczącej kwalifikowalności podatku VAT w powyższym projekcie.

Samochód, który fundacja otrzyma w ramach projektu będzie służył do przewozu osób podopiecznych Domu Samopomocy nie będzie wykorzystywany w celu osiągnięcia dochodu.

Ponadto w piśmie z 5 lipca 2016 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Fundacja będzie figurowała jako nabywca samochodu przystosowanego do przewozu podopiecznych w Domu Samopomocy Fundacji.

Termin realizacji projektu: 1 września 2016 r. 31 grudnia 2016 r.

Zakupiony samochód będzie służył wyłącznie do przewozu podopiecznych Domu Samopomocy Fundacji.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że samochód osobowy (mikrobus 9 osobowy), który planuje zakupić Fundacja na potrzeby Domu Samopomocy nie będzie w żaden sposób wykorzystywany do czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Fundacji.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Fundacja może obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony w opisanym przez Wnioskodawcę projekcie?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W złożonym wniosku Wnioskodawca powołał się na art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2001 r., Nr 177, poz. 1054).

Fundacja jest podatnikiem VAT, lecz w ramach wnioskowanych do dofinansowania kosztów nie można obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Samochód nie będzie w ogóle służył jakiejkolwiek sprzedaży, będzie służył działalności zwolnionej, więc według Wnioskodawcy odliczenie VAT nie jest możliwe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i jako organizacja pożytku publicznego prowadzi działalność nieodpłatną. W ramach swoich zadań statutowych Fundacja prowadzi m.in. placówkę wsparcia dziennego Dom Samopomocy, typu AB, dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i chorych psychicznie.

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie w ramach programu wyrównywania różnic miedzy regionami III PFRON na zadanie . Na fakturach dokumentujących transakcję zakupu samochodu przystosowanego do przewozu podopiecznych w Domu Samopomocy Fundacji będzie figurował Wnioskodawca.

Jak wskazał Wnioskodawca celem projektu jest likwidacja barier transportowych oraz realizacja potrzeb związanych ze swobodnym przemieszczaniem się uczestników zajęć Domu Samopomocy poprzez zakup samochodu osobowego zwanego mikrobusem 9-cio miejscowego, przystosowanego specjalnie do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Samochód będzie służył wyłącznie do przewozu podopiecznych Domu Samopomocy, nie będzie wykorzystywany w celu osiągnięcia dochodu i nie będzie w żaden sposób wykorzystywany do czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Fundacji.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących transakcję zakupu samochodu 9-osobowego przystosowanego do przewozu osób na wózkach inwalidzkich w ramach zadania pn. , bowiem jak wskazał Wnioskodawca samochód, który Fundacja otrzyma w ramach projektu nie będzie w żaden sposób wykorzystywany do czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Fundacji.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup samochodu w ramach wskazanego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W zakresie oceny zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych przy realizacji projektu pn. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach