Czy Wnioskodawca może odzyskać w całości lub w części podatek naliczony (wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług) w związku z re... - Interpretacja - ITPP1/4512-275/16/DM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.05.2016, sygn. ITPP1/4512-275/16/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca może odzyskać w całości lub w części podatek naliczony (wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług) w związku z realizacją operacji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2015 r. (data wpływu 19 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektów inwestycyjnych pn. P jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektów inwestycyjnych pn. P.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje zrealizować w 2016-2017 roku zadania inwestycyjne pn.:

  1. P,
  2. P.

Planowany termin zakończenia: lipiec 2018 r.

Celem planowanej operacji jest usprawnienie połączenia komunikacyjnego oraz poprawa bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców wsi w ciągu przebudowanych odcinków dróg.

Zakres operacji dla drogi powiatowej nr obejmuje:

  1. Roboty przygotowawcze.
  2. Roboty ziemne.
  3. Roboty rozbiórkowe.
  4. Przepusty.
  5. Roboty nawierzchniowe.
  6. Roboty wykończeniowe organizacja ruchu.
  7. Nadzór inwestorski.

Zakres operacji dla drogi powiatowej nr obejmuje:

  1. Roboty przygotowawcze.
  2. Roboty ziemne.
  3. Podbudowa.
  4. Nawierzchnie.
  5. Roboty wykończeniowe.
  6. Oznakowanie pionowe.
  7. Nadzór inwestorski.

Zakres operacji dla drogi powiatowej nr obejmuje:

  1. Roboty przygotowawcze.
  2. Roboty ziemne.
  3. Podbudowa.
  4. Nawierzchnia.
  5. Roboty wykończeniowe.
  6. Badania geotechniczne.
  7. Geodezyjny pomiar powykonawczy.
  8. Nadzór inwestorski.

Na ww. zadania złożono wnioski o przyznanie pomocy na operacje pn. B w ramach poddziałania W w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Całkowity koszt operacji dla ww. zadań wyniesie zł, z czego koszty kwalifikowane zł, w tym podatek VAT w kwocie zł.

Podatek od towarów i usług został zaliczony jako wydatek kwalifikowany, gdyż przebudowa dróg nie służy sprzedaży opodatkowanej (jest to zadanie statutowe Wnioskodawcy). Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat związanych z realizacją powyższych inwestycji i nie będzie dokonywał sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać w całości lub w części podatek naliczony (wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług) w związku z realizacją operacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez jego odliczenie ponieważ jest to zadanie statutowe i nie prowadzi w tym zakresie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wskazano przedmiotowe inwestycje nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na ich realizację.

Z wniosku nie wynika również, aby środki, które Wnioskodawca otrzymał na dofinansowanie zakupów, były środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanych rozporządzeniach. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku naliczonego.

Końcowo zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy