prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-654/13/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2013, sygn. IBPP3/443-654/13/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013r. (data wpływu 28 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miejski Zarząd Dróg i Transportu (Wnioskodawca) jest jednostką budżetową Gminy Miasta . Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od 28 kwietnia 1999r., któremu został nadany nr NIP, składającym deklaracje VAT-7. W deklaracjach VAT -7 składanych miesięcznie wykazywane są dane dotyczące czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych zarówno korzystając ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług jak i opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydzierżawiania niektórych nieruchomości położonych w obrębie pasa drogowego, odsprzedaży energii elektrycznej dla właścicieli reklam położonych w obrębie pasa drogowego, sprzedaży drewna pozyskanego z wycinki drzew znajdujących się w pasie drogowym czy też pobierania opłat za zatrzymywanie się na przystankach autobusowych. W ramach realizacji zadania pod nazwą , planowanego do dofinansowania w wysokości 85 % wartości kosztów kwalifikowanych w ramach pod działania 1.1.1.

Infrastruktura Rozwoju Gospodarczego Priorytet 1. Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W związku z możliwością uzyskania dofinansowania ze środków europejskich Wnioskodawca jest zobowiązany jest do uzyskania interpretacji podatkowej w zakresie możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług VAT, w ramach zleconych prac przyszłych. Wnioskodawca będzie realizował projekt oraz zlecał inne usługi. Przedmiotowa inwestycja będzie polegała na budowie odcinka drogi długości 272,20 m oznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego dla terenu w rejonie ulic L. i K. Projekt budowlany obejmuje: część drogową - budowa odcinka klasy l dla kategorii ruchu kr 4 w tym: jezdnia o nawierzchni bitumicznej szerokości 7,0 m wraz z jednostronnym chodnikiem o szerokości 2,0 m, placu do zawracania 12,5 mx12.5m na końcu projektowanego odcinka, zjazdów do działek zlokalizowanych na projektowanym odcinku, budowa zjazdów do działek na istniejącym odcinku jezdni, remont nawierzchni na odcinku 110 m, część sanitarną - budowę kanału deszczowego o długości 276,4 m, kanału sanitarnego o długości 412,00 m wraz z przyłączami do przyległych działek, budowę wodociągu o długości 416,00 m wraz z przyłączami do przyległych działek, część elektryczną - budowę oświetlenia, część teletechniczną-wykonanie kanalizacji teletechnicznej o długości 415,00 m oraz wykonanie przepustów pod jezdnią/wjazdami o długości 156,00 m. Nieruchomości na których będą zlokalizowane przyłącza stanowią własność Skarbu Państwa. Zakupy towarów i usług , które Wnioskodawca dokonuje w związku z realizacją zadania udokumentowane są fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. zadania nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wybudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ().

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydzierżawiania niektórych nieruchomości położonych w obrębie pasa drogowego, odsprzedaży energii elektrycznej dla właścicieli reklam położonych w obrębie pasa drogowego, sprzedaży drewna pozyskanego z wycinki drzew znajdujących się w pasie drogowym czy też pobierania opłat za zatrzymywanie się na przystankach autobusowych. Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. . Zakupy towarów i usług, które Wnioskodawca dokonuje w związku z realizacją zadania udokumentowane są fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. zadania nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wybudowana droga będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona użytkownikom.

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że przedmiotową interpretację wydano przy założeniu, ze faktycznie efekty powstałe w wyniku realizacji zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach